ارسال به دیگران پرینت

کلم | فواید کلم |فواید کلم برای سلامتی

فواید کلم برای سلامتی چیست؟

کلم شاید جزء جذاب‌ترین و پرطرفدارترین سبزیجات نباشد اما باید بدانید که کلم سرشار از مواد مغذی است که می‌تواند شما را نیرومند و سالم نگه دارد.

فواید کلم برای سلامتی چیست؟

فواید کلم برای سلامتی چیست؟

کلم شاید جزء جذاب‌ترین و پرطرفدارترین سبزیجات نباشد اما باید بدانید که کلم سرشار از مواد مغذی است که می‌تواند شما را نیرومند و سالم نگه دارد. 

کلم در طیف وسیعی از رنگ‌ها، شکل‌ها و اندازه‌های مختلف وجود دارد که می‌توانید از آن‌ در انواع مختلف سوپ، انواع سالادها و ساندویچ‌های مختلف استفاده کنید. بهتر است برای بهره‌ بردن از فواید کلم آن را به صورت خام یا تفت داده شده بخورید. 

جولیا زومپانو متخصص تغذیه می‌گوید: «کلم یک سبزی پرکاربرد، مقرون به صرفه و در دسترس است. ارزش غذایی کلم بسیار بیشتر از آن چیزی هست که مردم فکر می‌کنند و یکی از سبزیجاتی است که طعم آن بهتر از ظاهرش است.»

کلم به دلیل داشتن فیبر، ویتامین و مواد معدنی فراوان شناخته شده است و باید گفت که یک فنجان کلم سبز خرد شده حاوی 22 کالری، 54 درصد از مقدار مصرفی توصیه شده روزانه برای ویتامین سی 85 درصد از مقدار مصرفی توصیه شده روزانه ویتامین کا، بیش از 2 گرم فیبر و یک گرم پروتئین دارد. 

فواید کلم

1. ضد التهاب است

آنتوسیانین موجود در میوه‌ها و سبزیجات از جمله کلم علاوه بر اینکه به آن‌ها رنگ می‌هد، به کنترل و کاهش التهاب کمک می‌کند.

2. شما را نیرومند نگه می‌دارد

 ویتامین سی که به نام اسید اسکوربیک نیز شناخته می‌شود، کارهای زیادی در بدن شما از جمله ساخت کلاژن، تقویت سیستم ایمنی بدن انجام می‌دهد و به جذب آهن موجود در غذاهای گیاهی کمک می‌کند.

3. به هضم غذا کمک می‌کند

کلم سرشار از فیتواسترول (استرول گیاهی) و فیبر نامحلول است که به سالم ماندن سیستم گوارشی و حرکات روده کمک می‌کند. به باکتری‌های مفید روده جهت محافظت از سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و مواد مغذی ضروری را تولید می‌کند.

4. از قلب محافظت می‌کند

آنتوسیانین‌های موجود در کلم بیشتر از درمان التهاب، کارایی دارند. تحقیقات نشان می‌دهد که آنتوسیانین‌ها خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را نیز کاهش می‌دهند. دانشمندان 36 نوع مختلف آنتوسیانین در کلم پیدا کرده‌اند که این سبزی را به گزینه‌ای عالی برای سلامت قلب و عروق تبدیل می‌کند.

5. فشار خون را کاهش می‌دهد

کلم سرشار از پتاسیم است. پتاسیم یک ماده معدنی و الکترولیت است که به بدن شما برای کنترل فشار خون و به جلوگیری از انعقاد خون کمک می‌کند. یک فنجان کلم قرمز به اندازه 6 درصد از مقدار مصرفی توصیه شده روزانه پتاسیم را به بدن می‌رساند و منجر به کاهش فشار خون و ابتلا به بیماری قلبی می‌شود.

6. کلسترول خون را کاهش می‌دهد

کلسترول بد خون یا LDL اگر بیش از حد در شریان‌های شما وجود داشته باشد باعث ایجاد مشکلات قلبی می‌شود. کلم حاوی فیبر و فیتواسترول است که سطح کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد و سلامت شما را بهبود می‌بخشد.

7. به حفظ سلامت استخوان کمک می‌کند

ویتامین کا برای سلامتی شما و قوی نگه داشتن استخوان‌های شما ضروری است و نبود این ویتامین در بدن باعث بروز بیماری‌های استخوانی از جمله پوکی استخوان می‌شود.

8. سرطان را از شما دور نگه می‌دارد

مطالعات نشان می‌دهد که سبزیجات برگ سبز مانند کلم دارای آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیباتی همچون گلوکوزینولات هستد که از شما درمقابل سرطان محافظت می‌کنند.

(استفاده از مطالب اختصاصی 55آنلاین بدون ذکر منبع ممنوع است.)

منبع : ۵۵آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه