ارسال به دیگران پرینت

حفظ قرآن | حفظ قرآن در سنین بالا | ۱۰ نکته برای حفظ قرآن

10 نکته مهم برای پیشرفت حافظ در سنین بالا

به جهت فضلیت های بی‌شمار قرآن کریم، حفظ قرآن علاقه‌مندان بسیاری دارد. تصور برخی افراد بر این است که تنها در یک بازه سنی خاص قادر خواهند بود قرآن را حفظ کنند این افراد بر این باورند که حفظ قرآن در سنین بالا امری بسیار سخت و سنگین است و بدون داشتن حافظه‌ای قوی، جوان و شاداب نمی‌توان در این مسیر به موفقیت رسید. این تصور کاملاً اشتباه است!

10 نکته مهم برای پیشرفت حافظ در سنین بالا

ماندگارترین روش حفظ برای بزرگسالان  در موسسه علیین

سن تنها یک عدد است و هیچ‌گونه تناقضی با حفظ قرآن ندارد. مهم‌ترین اصل در مسیر حفظ داشتن پشتکار و علاقه کافی می‌باشد. حفظ و به خاطر سپاری کلام خداوند تأثیرات بسیار مثبتی در زندگی دنیوی و اخروی هرکسی دارد و شخص حافظ در پیشگاه خداوند از درجات بالایی برخوردار است به همین جهت باید در وهله اول از خداوند متعال توفیق قرار گرفتن در این مسیر را خواستار باشیم.

اینکه در سنین پایین‌تر به جهت مشغله‌های کمتر، ذهن آمادگی بهتری برای دریافت اطلاعات را دارد بر کسی پوشیده نیست اما این تنها لازمه یک حفظ موفق نیست. جالب است بدانید یکی از فضلیت های حفظ قرآن کریم قوی شدن حافظه در طی مسیر حفظ می‌باشد. به جهت اهمیت و فضیلت‌های بسیار این امر پربرکت سفارشات و روایات بسیاری دراین‌باره وجود دارد. امام صادق علیه اسلام درباره حفظ در شرایط سخت این‌طور می‌فرمایند : زمانی که حافظ با سختی بسیار قرآن را حفظ کند پاداش و اجر او دو برابر خواهد بود. (اصول کافی، ترجمه مصطفوی، ج4،ص406)

این سخن یک امیدواری بسیار بزرگ برای افرادی است که در سنین بالا و با سختی فراوان قصد دارند کلام خداوند را حفظ کنند. اما سؤالی که پیش می‌آید این است که در این سن چگونه و با چه اصولی و به بهترین شکل قرآن را حفظ کنیم؟ 

سن محدودیتی برای حفظ قرآن نیست!

بسیاری از افراد در سنین بالا با دیدن جوانانی که به حفظ قرآن کریم مشغول هستند، حسرت دوران جوانی خود را می‌خورند که چقدر ساده فرصت بهره‌مندی از فضلیت های حفظ و به خاطر سپاری قرآن کریم را از دست داده‌ایم. اما آیا واقعاً باگذشت دوران جوانی دیگر هرگز نمی‌توان پا به عرصه پر خیروبرکت حفظ قرآن گذاشت؟ این تصور کاملاً اشتباه است.

انسان تا زمانی که زنده است باید در پی کسب علم و دانش باشد چنانکه پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم دراین‌باره می‌فرمایند: آموختن علم و دانش بر هر مسلمانی واجب است.

بالاترین درجات علم و دانش در قرآن کریم نهفته شده است پس با این وجود چگونه می‌توان بالا رفتن سن را دلیل موجهی برای عدم حفظ و یادگیری قرآن قرار داد؟

قدم گذاشتن در مسیر پر خیروبرکت حفظ قرآن همواره با موانع بسیاری روبه‌رو بوده است. شیطان همواره سعی می‌کند که انسان را از انجام کارهای شایسته با به وجود آوردن افکار منفی و ایجاد ناامیدی در دل مسلمان دور کند. ناامیدی بزرگ‌ترین ابزار شیطان است. در چنین شرایطی از رحمت و لطف خداوند ناامید نشوید و از خدا درخواست کمک و یاری در مسیر حفظ قرآن را طلب کنید و با نگرشی شایسته و نیک حفظ را آغاز کنید.  وَقُلْ رَبِّ زِدْنِی عِلْمًا 114 طه ( پروردگارا بر علم من بیفزا)

یکی از مزیت‌های حفظ در سنین بالا این است که شخص با دیدگاهی شایسته، مصمم و قاطعی حفظ خود را آغاز می‌کند. حفظ در سنین بالا باعث ایجاد شور و انگیزه در زندگی شخص می‌شود و شخص در وجود خود احساس تولدی دوباره می‌کند. بسیاری از افراد که تجربه حفظ در سنین بالا را دارند از این دوران جزو بهترین و شیرین‌ترین لحظات زندگی خود یاد می‌کنند.

 

10 نکته مهم برای پیشرفت حافظ در سنین بالا

هر شخص در هر سنی فرقی نمیکند اگر تصمیم به حفظ قرآن دارید در اولین قدم نگرانی و افکار منفی را از خود دور کنید. موفقیت در حفظ قرآن بستگی به میزان علاقه و پشتکار هر شخص دارد. مشکلات و سختی‌ها در مرحله اول از ذهن انسان نشئت می‌گیرند. بهتر آن است قبل از هر چیزی باور و نگاه خود را تغیر دهید و با اعتماد و توکل بر خداوند مسیر را برای خود هموار کنید. رعایت یک سری نکات ساده حفظ قرآن را برای سنین بالاتر آسان می‌کند.

  1. انتخاب زمان و مکانی مناسب برای شروع حفظ قرآن
  2. آشنایی با فضلیت های قرآن جهت ایجاد انگیزه لازم در وجود شخص حافظ
  3. رعایت و پایبندی به برنامه حفظی
  4.  داشتن مداومت و پشتکار در مسیر حفظ و رعایت مرور محفوظات
  5. ارتباط با افراد حافظ و استفاده از تجربیات آن ها و انجام مشاوره‌های قبل از حفظ
  6. دوری از اشخاصی که باعث دلسردی شما در مسیر حفظ می‌شوند
  7. قرار دادن رضای خداوند به‌عنوان هدف اصلی حفظ
  8. یادگیری مهارت‌های تقویت حافظه 
  9. شناخت نوع و جنس حافظه و انتخاب روشی مناسب بسته به نوع حافظه
  10. شرکت در کلاس‌های حفظ قرآن و استفاده از تجربیات اساتید حفظ 

حفظ تصویری پل موفقیت برای حفظ قرآن در سنین بالا

روش حفظ یکی از مهم‌ترین عواملی است که در صورت انتخاب درست و اصولی مسیر حفظ قرآن را برای قرآن آموز در هر سن و هر شرایطی هموار می‌کنید. درواقع عامل اصلی موفقیت و عدم موفقیت حافظان در مسیر حفظ سن آن ها نیست بلکه روش انتخابی آن ها می‌باشد. انتخاب یک روش حفظی خوب و مناسب باعث می‌شود که شخص بدون ایجاد فشار بر حافظه این مسیر را به‌راحتی پشت سر بگذارند.

مغز انسان قابلیت ذخیره‌سازی میلیاردها صفحه را دارد فقط کافی است که از آن استفاده کرد و بخش‌های غیرفعال حافظه را با شیوه‌های درستی راه‌اندازی کرد. واردات ذهنی انسان برای ثبت دقیق و نتیجه‌گیری درست نیازمند یادگیری مهارت‌های حافظه‌ای هستند بنابراین از همین ریشه و ابتدا باید با انتخاب روشی درست این مسیر را آغاز کرد.

حفظ در هر سن و سالی نیازمند داشتن برنامه‌ریزی دقیق و منظم بسته به شرایط فردی هر شخص می‌باشد. برنامه حفظ یا همان روش حفظ دغدغه‌ها و استرس‌های مسیر حفظ را به حداقل می‌رساند و هر شخص می‌تواند بدون ایجاد لطمه به امور روزمره خود قرآن را حفظ کند. روش‌های بسیاری برای حفظ قرآن وجود دارد اما یکی از مناسب‌ترین روش‌های حفظ برای بزرگسالان و سنین بالا روش حفظ تصویری قرآن کریم می‌باشد.

واردات حفظی در روش حفظ تصویری از طریق چشم وارد حافظه شده و بعد از آن با انجام شیوه‌های مختلف مرور محفوظات آیات به‌صورت دائمی در حافظه حک می‌شوند. بعد از ثبت آیات در ذهن حافظ قادر خواهد بود به‌راحتی تصویر آیات قرآن را در جلوی چشمان خود مجسم کند. در این روش درواقع شخص حافظ یک تصویر شفاف و دقیق از صفحات قرآن عثمان طه را برای همیشه در حافظه خود ثبت می‌کند. مهارت‌های تقویت حافظه و تمرکز به شکل دقیق در این روش آموزش داده می‌شود. روش حفظ تصویری روشی آسان، مانا و ماندگار است. یادگیری این روش نیازمند آموزش دقیق و اصولی می‌باشد. در حال حاضر موسسه قرآنی علیین به‌صورت تخصصی و جامعی به آموزش این روش در سراسر کشور می‌پردازد. برای آشنایی بیشتر با روش حفظ تصویری می‌توانید به سایت www.eliyeen.com مراجعه فرمایید.

برکات دینوی و اخروی حفظ قرآن در زندگی

عمر انسان که بزرگ‌ترین سرمایه زندگی اوست به‌سرعت در حال گذر است. حفظ قرآن امری است که به‌راحتی شامل حال هر کسی نمی‌شود؛ بنابراین اگر عشق و علاقه به حفظ آیات الهی در دل و قلب کسی وجود دارد نشانه لطف خداوند است و باید از این لطف الهی در هر سن و سالی نهایت استفاده را برد. همان‌طور که انسان برای زندگی دنیوی خود اسباب راحتی و آسایش را آماده کرده است باید برای زندگی اخروی نیز خود را آماده کند و آیات خداوند تنها سرمایه‌ای است که می‌تواند از این دنیا به یادگار همراه خود ببرد. پیامبر اکرم  صلّی الله علیه و آله و سلّم در این باره می‌فرمایند: زمانی که حافظ قرآن از دنیا می‌رود خداوند به زمین می‌گوید که گوشت بدن او را نخور و زمین می‌گوید: چگونه گوشت کسی را بخورم که کلام الهی در قلب او جای دارد.

برخی از آثار و برکات حفظ قرآن عبارت‌اند از: شفاعت در آخرت و نجات از عذاب ، تأثیرات مثبت در اخلاقیات و روحیات انسان، شناخت بهتر دنیای اطراف، کمک در مسیر زندگی و تربیت فرزندان صالح، دریافت بالاترین درجات بهشت، نجات و رهایی از تنهایی و افسردگی، تقویت حافظه و تمرکز، هدایت انسان و نزدیکی به خداوند. این‌ها تنها بخشی از فضلیت های بی‌شمار حفظ قرآن در دنیا و آخرت هستند.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه