ارسال به دیگران پرینت

سقف دهان | سوختن سقف دهان

وقتی سقف دهانمان سوخت چه کنیم؟

سوختن سقف دهان گاهی از سوختگی دست و پا هم سخت‌تر است. اما بعد از اینکه با چای یا قهوه دهانتان را سوزاندید چه باید بکنید؟

وقتی سقف دهانمان سوخت چه کنیم؟

وقتی سقف دهانمان سوخت چه کنیم؟ 

سوختن سقف دهان گاهی از سوختگی دست و پا هم سخت‌تر است. اما بعد از اینکه با چای یا قهوه دهانتان را سوزاندید چه باید بکنید؟ دکتر سام ماندل، جراح مرکز سوختگی می‌گوید که به طور کلی، مواد غذایی‌ای که بیش از 43 درجه‌ دما دارند آن‌قدر داغ هستند که باعث سوختگی سطحی می‌شوند. مثلاً پیتزا را در نظر بگیرید. پنیر موزارلا باید تا 54 درجه حرارت داده شود تا کاملا ذوب شود. دکتر ماندل توضیح می‌دهد که این درجه آن‌قدر زیاد است که باعث سوختگی سطحی می‌شود. دمای غذا بیش از 48 درجه می‌تواند باعث سوختگی درجه دو در کودکان شود. 

سوختگی دهان نیز درست مانند هر سوختگی دیگری می‌تواند در درجات مختلف شدت داشته باشد. سوختگی درجه یک دهان بر خارجی‌ترین لایه پوست تأثیر می‌گذارد و اغلب باعث قرمزی می‌شود. سوختگی‌های درجه دو به هر دو لایه اول و دوم پوست نفوذ می‌کنند و با تاول، درد و تورم همراه‌اند. سوختگی درجه سه روی سقف دهان می‌تواند منجر به تغییر رنگ و بی‌حسی موقت شود. اکثر اوقات، خوشبختانه، سوختگی بالای دهان خفیف است. 

چگونه سوختگی سقف دهان خود را برطرف کنیم 

دکتر ماندل می‌گوید: «وقتی چیزی را می‌نوشید که خیلی داغ است، بلافاصله متوجه می‌شوید و دیگر آن را نمی‌خورید، بنابراین مقدار آن کم و زمان تماس کوتاه است». با این حال، دکتر سوزان ال. بسر، پزشک مراقبت‌های اولیه می‌گوید که برخی از مواد غذایی مانند پنیر داغ ظرفیت چسبیدن به سقف دهان را دارند. این زمان تماس طولانی‌تر می‌تواند منجر به سوختگی درجه دو شود. 

دکتر بسر توضیح می‌دهد که بدن پوست مرده را از دست می‌دهد. برای سوختگی درجه یک، این ریزش برای انسان نامحسوس است. اما برای سوختگی درجه دوم، بدن به طور قابل توجهی بیرونی‌ترین لایه پوست را می‌ریزد. 

پس از سوزاندن سقف دهان خود، باید پوست آسیب دیده را خنک کنید. برای انجام این کار، نوشیدن آب خنک برای به حداقل رساندن درد و تورم را پیشنهاد می‌کنیم. نباید روی آن ناحیه یخ بگذارید، زیرا تکه‌های یخ می‌توانند به پوست آسیب دیده بچسبند و سوختگی را بدتر کنند. 

از طرف دیگر، مصرف شیر، ماست یا عسل می‌تواند به مرطوب نگه داشتن ناحیه کمک کند و ممکن است تحریک را تسکین دهد یا بهبود زخم را تسریع کند. استفاده از ایبوپروفن نیز پیشنهاد می‌شود. سوختگی خفیف دهان می‌تواند تا هفت روز طول بکشد تا بهبود یابد، اما اگر شرایط بدتر شد یا بهبود نیافت، حتما با پزشک خود مشورت کنید. 

(استفاده از مطالب اختصاصی 55آنلاین بدون ذکر منبع ممنوع است.)

منبع : ۵۵ آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه