ارسال به دیگران پرینت

پاشیدن برنج | پاشیدن برنج در عروسی

چرا روی سر عروس و داماد برنج می‌ریزند؟

این کار هیچ قانون مشخصی ندارد. ممکن است عروس و داماد تصمیم بگیرند که می‌خواهند اول مراسم این کار انجام شود یا آخر آن. گاهی هم برگزارکنندگان دوست ندارند چنین مراسمی در کار باشد و ریختن برنج را در سالن ممنوع می‌کنند

چرا روی سر عروس و داماد برنج می‌ریزند؟

چرا روی سر عروس و داماد برنج می‌ریزند؟ 

در بعضی از نقاط دنیا اعتقاد دارند که وقتی عروس و داماد وارد مجلس عروسی می‌شوند باید روی سر آن‌ها برنج ریخت. این سنت در هند، یونان، ایران و چند کشور دیگر رایج است. مهمانانی که به مجلس عروسی دعوت می‌شوند با خود برنج می‌آورند و در آغاز یا پایان مراسم روی سر زوج تازه برنج می‌ریزند. در بعضی از فرهنگ‌ها به مهمانان برنج داده می‌شود تا همه کمی از آن را در هوا و روی سر عروس و داماد بپاشند. 

این کار هیچ قانون مشخصی ندارد. ممکن است عروس و داماد تصمیم بگیرند که می‌خواهند اول مراسم این کار انجام شود یا آخر آن. گاهی هم برگزارکنندگان دوست ندارند چنین مراسمی در کار باشد و ریختن برنج را در سالن ممنوع می‌کنند. در هر حال این آیین سنتی که از قدیم در بین مردم رواج داشته اکنون نیز انجام می‌شود، اما دلیل ریختن برنج روی سر عروس و داماد چیست؟ 

 

تاریخچه پاشیدن برنج در عروسی‌ها 

 

تاریخچه این آیین را می‌توان در روم باستان پیدا کرد. رومی‌ها از گندم برای این کار استفاده می‌کردند. سلتی‌ها غلات دیگری مثل جو، ارزن و غیره را روی سر عروس و داماد می‌ریختند. غلات در دوران باستان اهمیت زیادی در زندگی روزمره داشته و به نمادی برای رفاه مردم تبدیل شده بود. دلیل پاشیدن غلات روی سر عروس و داماد آرزوی برکت و خوشبختی برای آن زوج و باروری و بچه‌دار شدن آن‌ها بود.  

در برخی از فرهنگ‌ها پاشیدن غلات نماد نوعی محافظت بود. سلتی‌ها معتقد بودند که ارواح شیطانی حسود در عروسی‌ها ظاهر می‌شوند تا شادی زن و شوهر را بگیرند. به همین دلیل مهمانان عروسی غلات را سمت تازه عروس‌ها پرتاب می‌کردند تا روح‌های گرسنه را منحرف کنند وحواسشان از نفرین کردن عروس و داماد پرت شود. اعتقاد به وجود انرژی‌های منفی در طی سال‌های متمادی در عروسی‌ها وجود داشت و بر آداب و رسوم زناشویی نیز تأثیر گذاشت. از جمله اینکه چند ساقدوش مثل عروس لباس می‎پوشیدند تا ارواح ندانند که کدام‌یک از آن‌ها عروس است و عروس را طلسم نکند. همچنین زنگوله می‌زدند تا دفع شر کنند. 

پاشیدن برنج در مراسم‌های امروزی 

این کار که ریشه در دوران باستان دارد، کم‌کم تکامل یافت و مدرن شد. حالا در بعضی از کشورها برنج را با چیزهای دیگر مثل شکلات یا نقل مخلوط می‌کنند و روی سر عروس و داماد می‌ریزند. محبوبیت پاشیدن برنج در مراسم عروسی به مرور زمان کاهش یافت و برخی اعتقاد دارند کار درستی نیست چون ممکن است پرندگان برنج‌های خام را بخورند و باعث مردنشان شود. اما این باور غلط است و پرندگان با خوردن برنج خام نمی‌میرند. 

رسوم قدیمی عروسی همچنان در بعضی از کشورها انجام می‌شود. مثلاً در ایتالیا در مراسم عروسی بادام می‌ریزند یا در مراکش از خرما و انجیر خشک استفاده می‌کنند. در لهستان روی سر زوج تازه سکه می‌پاشند. در ایران پول و نقل می‌ریزند. مهمانان عروسی در هند هنوز هم روی سر عروس و داماد برنج می‌پاشند. این رسوم معنای پیشین خود را از دست داده‌اند ولی همچنان برای آرزوی شادی و خوشبختی در مراسم عروسی این کارها را انجام می‌دهند. 

(استفاده از مطالب اختصاصی 55آنلاین بدون ذکر منبع ممنوع است.) 

مترجم: مژده اصغرزاده

منبع : ۵۵آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • واقع بین ارسالی در

      سلام، به نظر من پاشیدن برنج و غلات بر سر عروس و داماد نه تنها موجب افزایش روزي نمی‌شود، بلکه با افتادن زیر پا و لگد مال شدن، رزق و برکت را ذائل و درهای نعمات الهی را بر روی بندگان می‌بندد.
      به روایتی روی هر دانه برنج ۷ سوره توحید نوشته شده که چشمان ما بصیرت دیدن آنرا ندارند.
      از این اشتباه خرافی بپرهیزیم.
      هو الرزاق العزیز...

    • ایرانی ارسالی در

      آدرس بدین بیایم برنج جمع کنیم گرونه ۴ ماهه برنج نخوردیم

    • سحر ارسالی در

      بخاطراینکه هنوزگرونی روشون تاثیرنذاشته یه سری کارای بیخودروهنوزانجام میدن

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه