ارسال به دیگران پرینت

خوابیدن | حقایق عجیب

حقایق عجیب درباره‌ی خواب که نمی‌دانستید | عجیب‌ترین دانستنی درباره‌ی خواب

بیش از 80 نوع اختلال خواب وجود دارد اغلب اختلالات خواب تشخیص داده نمی‌شوند

حقایق عجیب درباره‌ی خواب که نمی‌دانستید | عجیب‌ترین دانستنی درباره‌ی خواب

از اختلالات خواب چه می‌دانید؟ | حقایق جالبی درباره اختلالات خواب 

یادتان می‌آید در کودکی چقدر برای خوابیدن با والدینمان دعوا می‌کردیم؟ ما تا بزرگسالی ارزش واقعی خواب کامل را درک نمی‌کنیم. کسانی که اختلال خواب دارند ارزش خواب کامل را بهتر درک می‌کنند. دکتر کارلیرا ویس، متخصص طب خواب می‌گوید: «اختلال در شروع خواب، حفظ خواب یا داشتن یک خواب ناقص همگی اختلال خواب محسوب می‌شوند که به آن بی‌خوابی می‌گویند.» اختلال خواب بسیار رایج است. اما هنوز چیزهای زیادی در مورد این بیماری وجود دارد که ممکن است شما را شگفت‌زده کند. 

بیش از 80 نوع اختلال خواب وجود دارد 

کریستین هوروات دیوی، دکترای سلامت خواب می‌گوید: «ممکن است شما فقط درباره رایج‌ترین موارد اختلال خواب مثلاً بی‌خوابی شنیده باشید، اما موارد دیگری نیز وجود دارد. طبق گزارش آکادمی پزشکی خواب آمریکا، شش طبقه‌بندی عمده برای اختلالات خواب وجود دارد: بی‌خوابی، اختلالات تنفسی مرتبط با خواب، اختلالات مرکزی پرخوابی، اختلالات ریتم شبانه‌روزی خواب و بیداری، پاراسومنیا و اختلالات حرکتی مرتبط با خواب و غیره. 

اغلب اختلالات خواب تشخیص داده نمی‌شوند 

آمار دروغ نمی‎گویند. 50 تا 70 میلیون آمریکایی دارای اختلال خواب هستند. تشخیص اختلالات خواب دشوار است. متأسفانه، درمان نکردن آن‌ها می‌تواند آسیب جدی به سلامت شما وارد کند. اکثر افراد ماه‌ها و سال‌ها علائم خود را نادیده می‌گیرند و درمان نمی‌شوند. سلامت جسمی و روانی، سیستم قلبی عروقی و عملکرد ایمنی آن‌ها تحت تأثیر خواب ناکافی قرار می‌گیرد. خواب بخش فوق‌العاده مهمی از سلامت ما است. ما باید به کیفیت خواب خود به عنوان ابزاری برای حفظ سلامتی و بهبود کیفیت زندگی توجه بیشتری داشته باشیم. 

کم خوابی بیماری جدی است 

دلیلی وجود دارد بیدار نگه داشتن افراد نوعی شکنجه در طول تاریخ بوده است. دلیل آن این است که خواب عملکردی ضروری است که بدن شما نمی‌تواند برای مدت طولانی بدون آن فعالیت کند. در واقع کمبود خواب می‌تواند مضرتر از محرومیت از غذا باشد. پس از چند روز کم‌خوابی، تقریباً به طور کامل قادر به انجام کاری نخواهید بود، در حالی که اگر بخواهید یک هفته روزه بگیرید، ممکن است ضعیف و گرسنه شوید، اما با بی‌خوابی نمی‌توان سر کرد. 

زنان بیشتر در معرض خطر اختلالات خواب هستند 

اگر اغلب دوستان و اعضای خانواده شما که خانم هستند بیشتر از مردان از بی‌خوابی شکایت دارند، ممکن است به این دلیل باشد که زنان 40 درصد بیشتر در معرض خطر بی‌خوابی هستند. داده‌های مطالعات نشان می‌دهد که این مسئله‌ای جهانی است و ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی ایجاد شود. مثلاً زنان در روزهای منتهی به قاعدگی مشکلات بیشتری برای به خواب رفتن دارند. سه ماهه سوم بارداری می‌تواند بر خواب تأثیر منفی بگذارد. همچنین یائسگی منجر به تعریق شبانه و گرگرفتگی می‌شود که بر خواب تأثیر می‌گذارد. 

ممکن است بی‌خوابی ارثی باشد 

شاید مدل بینی یا جنس موها یا بعضی از اخلاقتان را از والدینتان به ارث برده باشید. حال به نظر می‌رسد باید بی‌خوابی را نیز به فهرست مواردی که والدین خود را به خاطر آن‌ها سرزنش می‌کنید اضافه کنید. بر اساس مطالعه‌ای در زمینه روان‌پزشکی مولکولی انجام شد، بی‌خوابی ممکن است به تغییرات ژنتیکی در کروموزوم‌های 7 و 9 مرتبط باشد. به همین ترتیب، تحقیقات منتشر شده در مجله اسلیپ نشان داد که افرادی که به بی‌خوابی مبتلا هستند بیشتر احتمال دارد که سابقه خانوادگی بی‌خوابی را گزارش کنند. 

خواب کافی تأثیر زیادی بر عملکرد انسان در طول روز دارد. بهتر است به ساعات خواب خود توجه کنید و سعی کنید خواب منظم داشته باشید تا سلامتی شما به خطر نیفتد.  

(استفاده از مطالب اختصاصی 55آنلاین بدون ذکر منبع ممنوع است)   

مترجم: مژده اصغرزاده

 

منبع : ۵۵آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه