ارسال به دیگران پرینت

آموزش فضای مجازی | فضای مجازی برای نوجوانان | قوانین فضای مجازی

نحوه‌ی آموزش قوانین فضای مجازی به نوجوانان | چطور به فرزندانمان یاد بدهیم آگاهانه از فضای مجازی استفاده کنند

چطور به فرزندانمان یاد بدهیم آگاهانه از فضای مجازی استفاده کنند

نحوه‌ی آموزش قوانین فضای مجازی به نوجوانان | چطور به فرزندانمان یاد بدهیم آگاهانه از فضای مجازی استفاده کنند

چطور به نوجوانان یاد بدهیم که آگاهانه از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند؟

امروزه بیشتر نوجوانان از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند و حساب مختص به خود را در این شبکه‌ها دارند. شبکه‌های اجتماعی در کنار مزایایی که دارد دارای معایبی نیز هست که کودکان و نوجوانان باید از آن دوری کنند. وقتی مطلب یا عکسی در صفحه‌ای بارگذاری می‌شود همیشه هم آن مطلب مفید نیست و ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی شود.

پس باید با فرزندان خود صحبت کنیم. می‌توانیم مزایای شبکه‌های اجتماعی را این طور برای آن‌ها بگوییم:

می‌توانیم با دوستان و خانواده‌مان در ارتباط باشیم

برای انجام کارهای خیریه داوطلب شویم

خلاقیت خود را با به اشتراک گذاشتن ایده‌، موسیقی و هنرمان افزایش دهیم

با کسانی که علایق مشابه به ما دارند آشنا شویم

با معلمان و هم‌کلاسی‌ها در تعامل باشیم

از سوی دیگر، شبکه‌های اجتماعی می‌تواند محلی برای افراد مشکوک و بیمار باشد. گاهی اوقات نوجوانان چیزهایی بیش از آنچه را که باید به اشتراک بگذارند در شبکه‌های اجتماعی قرار می‌دهند.

ممکن است نوجوانان عکس خود را با نام واقعی‌شان در شبکه‌های اجتماعی قرار دهند یا تاریخ تولد یا نام مدرسه و محل زندگی‌شان را به دیگران بگویند. این کارها ممکن است خطرناک باشد و باعث ایجاد مشکلاتی گردد.

پدرها و مادرها باید چه رفتاری از خود نشان دهند؟

شما باید از کارهایی که فرزندتان در شبکه‌های اجتماعی انجام می‌دهد اطلاع داشته باشید. اما جاسوسی می‌تواند او را از شما دور کند و اعتمادی که به شما دارد خدشه‌دار شود. باید به صورتی به فرزندتان بفهمانید که به حریم خصوصی او احترام می‌گذارید اما می‌خواهید مطمئن شوید که مشکل جدی برایش پیش نخواهد آمد.

به فرزندانتان بگویید:

خوب باش: به آن‌ها بگویید که رفتار بد و بی‌ادبانه انجام ندهند. باید با دیگران با احترام برخورد کنند و پیام‌های زشت و توهین‌آمیز نفرستند. از آن‌ها بخواهید اگر کسی برایشان پیام‌های آزاردهنده فرستاد به شما اطلاع دهند تا پیگیری کنید. 

قبل از آنکه می‌خواهی پیامی بگذاری یا مطلبی را بارگذاری کنی خوب فکر کن: به نوجوانان یادآوری کنید که آنچه را که در شبکه‌های اجتماعی می‌گذارند ممکن است علیه آنان استفاده شود. مثلاً اگر تصویری از سفر رفتن می‌گذارند و محل خانه‌شان را در قسمت لوکیشن قرار می‌دهند ممکن است سارقین از این فرصت استفاده کنند و دزد به خانه بزند. همچنین از گذاشتن شماره تلفن یا آدرس خودداری کنند.

از قانون «اگر مادربزرگ ببیند چه؟» پیروی کن: به بچه‌ها بگویید مطلب یا عکسی را در اینترنت به اشتراک بگذارند که نمی‌خواهند معلم، رئیس آینده یا مادربزرگشان آن را ببیند. 

از تنظیمات حفظ حریم خصوصی استفاده کن: این تنظیمات بسیار مهم هستند. آن‌ها را به همراه فرزندتان بخوانید تا او متوجه شود که برنامه‌ها به چه اطلاعاتی دست پیدا می‌کنند. همچنین رمز عبور قوی انتخاب کنند تا هویت آن‌ها سرقت نشود. 

با غریبه‌ها دوست نشو: به آن‌ها بگویید اگر کسی را نمی‌شناسند با او صمیمی نشوند. این قانون بسیار ساده و مطمئن است. 

با انجام این موارد می‌توانید از خطرهای احتمالی که فرزندتان ممکن است با آن‌ها مواجه شود جلوگیری کنید و خودتان نیز اعتماد و اطمینان بیشتری به او داشته باشید.

(استفاده از مطالب اختصاصی ۵۵آنلاین بدون ذکر منبع ممنوع است)

مترجم: مژده اصغرزاده

منبع : ۵۵ آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه