ارسال به دیگران پرینت

سیدجمشید اوشال:

وعده های بدون پشتوانه ای که بطور احساسی به مردم داده میشود

سیدجمشید اوشال: داشتم به تصویری که در سایت رهبری معظم انقلاب منتشر شده بود و بخشی از سخنان ایشان در ششم شهریور 1400 بیان شده بود نگاه میکردم.

 وعده های بدون پشتوانه ای که بطور احساسی به مردم داده میشود

در تصویر یک تقویم رومیزی فنردار بود و با خط درشت اینگونه نوشته شده : تقویم وعده ها. در ادامه و در ذیل آن نوشته شده بود : برای وعده ها روز شمار معین کنید . ....

ما قاعده و قانون و مانند این چیزها کم نداریم ، آنچه کمبود ما است عبارت است از همین که یک پیگیری جدی انجام بگیرد .

دولت برنامه‌محور و روز شمار وعده‌ها

نکات بسیار مهم و مسئولانه ای در دو یا سه جمله کلیدی

با خواندن این نکات مهم به یاد این جمله بسیار حکیمانه و ماندگار مولایمان حضرت علی (ع) افتادم اینگونه که فرمودند: « اوصیکم عبادالله بتقوی الله و نظم امرکم »

و به جای خالی برنامه محوری مسئولانه در دولت ها در کشور انقلابی جمهوری اسلامی ایران دقت و توجه کردم .

وقتی نگاهی به سی و چند سال گذشته دولت های پنجم تا دوازدهم می اندازیم متاسفانه میبینیم که دولت ها تابع و تحت تاثیر شعارهای بدون پشتوانه بودند که در زمان انتخابات و بیشتر بطور احساسی به مردم وعده دادند و با واقعیت ها فاصله داشت.

منصفانه که نگاه میکردم دیدم هیچ یک از دولت های گذشته نتوانستند شش برنامه های توسعه ای کشور را در حد قابل قبول محقق نمایند ؟

و متاسفانه هیچ وقت و هیچ شخصیت حقیقی و حقوقی ، این دولت ها را مورد سئوال و تحلیل و قضاوت برنامه ای قرار ندادند و از ایشان نپرسیدند «چرا با این همه امکانات و اختیارات و توانمندی ها ، برنامه هایی را که برای نوشتن آنها سالها وقت و هزاران میلیارد تومان هزینه شده بود ، محقق نشدند و چرا نتوانستید و دلایل نتوانستن چه ها بودند ؟ »

ممکن است که دولت ها بگویند تحت تاثیر فشار تحریم بودیم و نتوانستند برنامه ها را در حد مطلوب کامل کنند .

تا آنجایی که میدانم ، برنامه هایی که در مجلس تصویب و قانون گردید با علم بوجود تحریم ها و فشار تحریم ها نوشته شدند و هر زمان هم با درخواست دولت ها قابل اصلاح و به روز رسانی بودند.

با توجه به همین موارد نظم امرکم یعنی دولتی که با شعارهایش خود را به مردم معرفی میکند و میگوید برای خدمتگزاری به مردم آمده ام وسط میدان و توسط مردم انتخاب میشود ، نمیتواند فقط شعارش مردمی باشد و وعده هایش بدون پشتوانه و بی هدف و تهی از برنامه باشد .

اینکه چه شخصی و یا چه دولتی انتخاب میشود مهم است اما مهمتر این است که این مجموعه باید شعارش مردمی و مشارکت پذیر مردم و انقلابی باشد.

شعار و یا شعارهایش باید هدفمند و عالمانه و رو به رشد و در مسیر پیشرفت و به روز ، برنامه محور و توسعه محور و عدالت محور و متعهدانه و منظم و دقیق و مسئولانه و منطقی و پاسخگو به مردم باشد.

دولت ها باید وعده هایشان به مردم همراه با عدد و رقم و زمان باشد و نباید کلی گویی باشد. مثلا برای سال 1401 میگوید یک میلیون واحد مسکونی با استاندارد فلان دارای تمامی زیر ساخت ها و ...... را تحویل مردم میدهد و تعداد خانوارهای صاحب مسکن در کشور به فلان عدد میرسد و با این حرکت قیمت مسکن اینگونه مدیریت میشود،

یا به تعداد فلان عدد خودرو ها با استاندارد های تولید میشود و ایمنی مردم به مقدار فلان درصد بیشتر میشود و قیمت و کیفیت خودرو اینگونه مدیریت میشود،

یا در سال 1401 به تعداد فلان عدد مشاغل شناسنامه دار ایجاد میشود و تعداد بیکاران کشور به زیر فلان درصد میرسد،

یا ضریب جینی به زیر سی صدم میرسد و توزیع ثروت منطقی و قانونمند و شناسنامه دار میشود،

یا تعداد اشخاصی که تحت پوشش قانون تامین اجتماعی قرار میگیرند فلان عدد میشود و با این کار فلان درصد از فقر و محرومیت در کشور کاهش میبابد و ........

حالا با این اعداد و ارقام و زمانبندی دولت علاوه بر مردمی بودن ، مسئولیت پذیر و پاسخگو است و مردم هم تکلیفشان روشن است.

وقتی این حلقه های بسیار ارزشمند این زنجیره های خدمتگزاری به مردم با تدابیر دولتمردان و مشارکت مردم با عشق و ایثار و تقوا و تعهد و مسئولانه به زیبایی و محبت به هم متصل شد و آن اتفاقات خوبی که وعده هایش را دادند افتاد ، آنوقت با اطمینان میشود گفت آن دولت به معنای حقیقی کلمه مردمی و انقلابی بود و در خدمت این اهداف است .

به نظر میرسد در ابتدای سال 1401 و در کنار شعار دولت مردمی جناب آقای دکتر رییسی جای مشارکت پذیری و برنامه محوری هدفمند و مسئولانه که کشور را در مسیر توسعه یافتگی اخلاق محور و پیشرفت و رشد متوازن قرار دهد خیلی خالیست.

نکته بسیار مهم دیگری که میخواهم به آن اشاره نمایم موضوع توسعه یافتگی ایران اسلامی است .

مطمئنا جناب آقای دکتر رییسی و هیئت محترم دولت و مدیران ارشد نظام به خوبی میدانند سال 1404 سال تحقق سند چشم انداز توسعه یافتگی ایران است و محوریت برنامه های ایشان میباید تحقق سند و ویژگی های آن باشد .

تحقق توسعه یافتگی ایران اسلامی یکی از وعده های فراموش نشدنی انقلاب است و تقریبا تا زمان وعده داده شده حدود سه سال و 10 ماهو نهایتا سه سال و یازده ماه باقیمانده

قبلا هم در وبلاگم برای دولت قبل به این نکته اشاره کردم و نوشتم. الان هم خدمت رییس جمهور محترم مینویسم.

یکی از مطالبات ارزشمند مردمی ایران توسعه یافته با محوریت اخلاق و ویژگی های سند چشم انداز و پرچمداری توسعه یافتگی و پیشرفت و رفاه در جهان اسلام است. اگر دولت مردمی مشارکت پذیر برنامه محور جناب آقای دکتر رییسی عزیز نیاز به حمایت و مشارکت و حضور مردم برای تحقق سند چشم انداز دارد اعلام نماید. مطمئنا اکثریت مردم برای تحقق وعده های انقلاب ، عاشقانه و ایثارگرانه آماده همراهی و همیاری و همکاری و خدمت به وطن ایران اسلامی هستند. « اوصیکم عبادالله بتقوی الله و نظم امرکم ».

 

منبع : خبر آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه