ارسال به دیگران پرینت

آخرین وضعیت مذاکرات لغو تحریم‌ها در وین

اعتراف آمریکا به شکست سیاست فشار حداکثری | 3 شرط اصلی رئیسی برای توافق در وین

رئیسی در گفتگو با مکرون تاکید کرد که ایران در مذاکرات، اراده و جدیت خود را برای حصول توافق اثبات کرده است و هر تلاشی از طرف مقابل، در این رابطه باید شامل لغو تحریم ها، راستی‌آزمایی و ضمانت معتبر باشد.

 اعتراف آمریکا به شکست سیاست فشار حداکثری |  3 شرط اصلی رئیسی برای توافق در وین

رئیسی در گفتگو با مکرون تاکید کرد که ایران در مذاکرات، اراده و جدیت خود را برای حصول توافق اثبات کرده است و هر تلاشی از طرف مقابل، در این رابطه باید شامل لغو تحریم ها، راستی‌آزمایی و ضمانت معتبر باشد.

راهکارهای تقویت روابط دوجانبه، مسائل منطقه‌ای و آخرین وضعیت مذاکرات لغو تحریم‌ها در وین محور این گفتگوی تلفنی بود.

آیت الله رئیسی با اشاره به اعتراف آمریکا به شکست سیاست فشار حداکثری، تأکید کرد: جمهوری اسلامی در فرآیند مذاکرات، اراده و جدیت خود را برای حصول توافق اثبات کرده است و هر تلاشی از طرف مقابل، در این رابطه باید شامل لغو تحریم ها، راستی‌آزمایی و ضمانت معتبر باشد.

رئیسی با تأکید بر اینکه ثبات و امنیت منطقه تنها از طریق راه حل های درون‌منطقه‌ای قابل تحقق است و نه مداخلات خارجی، خواستار توجه جامعه جهانی به بحران انسانی در یمن و رفع محاصره مردم مظلوم این کشور شد.

رئیس جمهور فرانسه نیز در این گفتگو تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران حق دارد که به آمریکا بی‌اعتماد باشد چرا که این ایالات متحده بوده که باعث ایجاد بحران شده است.

امانوئل مکرون همچنین تجاوزات نظامی به مردم یمن بخصوص حملات اخیر را محکوم کرد.

تحولات منطقه از جمله اوضاع لبنان از دیگر محورهای گفتگوی روسای جمهور ایران و فرانسه بود.

 

یک تحلیلگر مسائل آمریکا:

فضای فعلی حاکم بر مذاکرات خوش‌بینانه است

یک تحلیلگر مسائل آمریکا گفت: فضای فعلی حاکم بر مذاکرات، فضایی خوش‌بینانه است، اما در عین حال چندان نمی‌توان سطح انتظارات را بالا برد. امکان این‌که در آخرین لحظات توافق حاصل نشود یا رسیدن به توافق به دورهای بعدی موکول شود، وجود دارد.

فضای فعلی حاکم بر مذاکرات خوش‌بینانه است
 

امیرعلی ابوالفتح در گفت‌وگو با ایسنا در ارزیابی خود از دور اخیر مذاکرات وین اظهار کرد: به نظر می‌رسد در این دور پیشرفت‌های قابل توجهی رخ داده است. در حالی که تا چند هفته پیش معمولا تنها از طرف تیم‌های مذاکره‌کننده ایران، چین و روسیه نسبت به مذاکرات اظهار امیدواری می‌شد، اکنون اما تمامی هیات‌ها از جمله هیات‌های آمریکایی و سه کشور اروپایی نیز نسبت به مذاکرات ابراز خوش‌بینی می‌کنند و اعلام می‌کنند که توافق در دسترس است، کما اینکه حتی نماینده روسیه در مذاکرات پیش‌بینی کرده است که تا پایان ماه فوریه توافق حاصل خواهد شد.

وی با اشاره به بازگشت هیات‌های مذاکره‌کننده به پایتخت‌ها برای انجام مشورت، ادامه داد: نهادهای بالادستی هر کدام از کشورهای دخیل در مذاکرات باید تصمیماتی را اتخاذ و به هیات‌های خود ابلاغ کنند و مذاکره‌کنندگان هم باید این دستورالعمل‌ها را پای میز مذاکره به بحث بگذارند. فضای فعلی حاکم بر مذاکرات، فضایی خوش‌بینانه است اما در عین حال چندان نمی‌توان سطح انتظارات را بالا برد. امکان اینکه در آخرین لحظات توافق حاصل نشود یا رسیدن به توافق به دورهای بعدی موکول شود، وجود دارد. اما می‌توان گفت نسبت به یک ماه پیش فضا مثبت‌تر و امیدهای بیشتری ایجاد شده است.

 

این تحلیلگر مسائل آمریکا در خصوص ضرب‌الاجل‌هایی که از سوی طرفین اروپایی و آمریکایی مذاکرات تعیین می‌شود، بیان کرد: اروپا و آمریکا ادعا می‌کنند زمان رو به پایان است و ممکن است ایران به مرحله‌ای برسد که دیگر برجام موجودیت خود را از دست بدهد. جمهوری اسلامی اما این ادعاها و ضرب‌الاجل‌های تعیین‌شده را نمی‌پذیرد و اعلام کرده است به دنبال توافق خوب است و الزاما خود را مقید به این زمان‌بندی‌ها نمی‌کند و اگر برای رسیدن به توافق بهتر نیاز به مذاکرات بیشتر باشد، این کار را خواهد کرد. 

 

ابوالفتح در خصوص بحث توافق موقت با بیان اینکه این شکل از توافق اصلا به مصلحت کشور نیست، عنوان کرد: این موضوع از دستور کار خارج شده و ایران هم آن را نپذیرفته است. ایران تنها به شرط دائمی و پایدار بودن توافق، آن را خواهد پذیرفت. وقتی ایران چنین موضعی دارد که توافق باید آن قدری محکم بسته شود که هیچ کشوری نتواند از آن خارج شود، بدیهی است که توافق موقت را هرگز نخواهد پذیرفت.

 

وی افزود: در حال حاضر ایران سه شرط برای انعقاد توافق گذاشته است و یکی از دلایلی هم که مذاکرات طولانی شده، این است که این دغدغه‌های ایران برطرف نشده است. ایران خواهان این است که تمام تحریم‌هایی که پس از هشت می ۲۰۱۸ اعمال شده‌اند، لغو شوند. همچنین ایران باید لغو تحریم‌ها را راستی‌آزمایی کند و به راحتی بتواند با تمام دنیا مبادله تجاری داشته باشد و پول حاصل از این مبادلات را دریافت کند. به علاوه باید مکانیزمی طراحی شود که تضمین کند توافق پایدار خواهد ماند و با تغییر دولت‌ها در آمریکا دچار مشکل نمی‌شود.

 

این تحلیلگر مسائل آمریکا با بیان اینکه به نظر می‌رسد هنوز بر سر این سه شرط ایران توافقی صورت نگرفته است، گفت: اگر این سه شرط رعایت شود و همچنین دغدغه‌های طرفین مقابل در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران به خصوص سانتریفیوژهایی که جدیدا ایران به کار گرفته است، برطرف شود، توافق حاصل خواهد شد.

 

 
منبع: ایسنا
منبع : اقتصاد نیوز
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      هیچگونه توافقی صورت نمی گیردچون عزمی برایش وجودنداردباسیاستهای کشورهای دوست کمونیست همخوانی ندارد....

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه