ارسال به دیگران پرینت

تغذیه‌ی شهودی چیست؟

تغذیه‌ی شهودی، رویکردی است که به انسان کمک می‌کند نسبت به علائم جسمی و نشانه‌های گرسنگی خود آگاه شود.

تغذیه‌ی شهودی چیست؟

تغذیه‌ی شهودی، رویکردی است که به انسان کمک می‌کند نسبت به علائم جسمی و نشانه‌های گرسنگی خود آگاه شود.

در واقع، تغذیه‌ی شهودی نقطه‌ی مقابل رژیم‌های قدیمی و متداول است. در این نوع تغذیه، کسی برای شما تعیین نمی‌کند چه چیزی بخورید یا نخورید. 

در عوض یاد می‌گیرید که فقط و فقط خودتان می‌توانید بفهمید و انتخاب کنید چه زمانی و چه مقدار باید از چه غذایی بخورید.

این مقاله، راهنمای مفیدی برای آشنایی با اصول اولیه‌ی تغذیه‌ی شهودی است.

تعریف تغذیه‌ی شهودی

تغذیه‌ی شهودی روشی در غذا خوردن است که بر مبنای آن انسان نسبت به غذا و بدن خود نگرش مثبتی پیدا می‌کند.

بر اساس اصول تغذیه‌ی شهودی، انسان باید هنگام گرسنگی غذا بخورد و هنگام سیری از خوردن دست بکشد.

اگرچه انسان از بدو تولد با همین روش غذا می‌خورد و باید تمام عمر به طور ذاتی و فطری این‌گونه عمل کند، اما اغلب افراد در طول زندگی روش غذا خوردن خود را تغییر می‌دهند. 

برای غذا خوردن به روش شهودی، باید یاد بگیرید چگونه به بدن خود اعتماد کنید. برای رسیدن به این هدف، باید بین گرسنگی واقعی و گرسنگی کاذب تمایز قائل شوید.

گرسنگی واقعی زمانی است که جسم شما تشخیص می‌دهد که بدن نیاز به غذا خوردن دارد. این نوع گرسنگی با نشانه‌هایی همچون قار و قور شکم، بی‌حالی و تحریک‌پذیری همراه است و بعد از سیری، جسم به رضایت و آرامش می‌رسد.

اما گرسنگی کاذب اغلب به دنبال نیازهای عاطفی اتفاق می‌افتد. برای مثال ممکن است در مواقع ناراحتی، تنهایی، خستگی و این قبیل احساسات، نسبت به خوردن غذا ولع پیدا کنید. در این جور مواقع، بعد از غذا خوردن اغلب حس گناه و عذاب وجدان به فرد دست می‌دهد.

10 اصل کلیدی تغذیه‌ی شهودی

1. تفکر رژیم را از ذهنتان خارج کنید

تفکر رژیم به این صورت است که برای تغذیه‌ی مفید و سالم حتماً باید یک برنامه‌ی غذایی داشته باشید و بر مبنای آن غذا بخورید. این تفکر جز آسیب زدن به جسم و چاقی و لاغری‌های دوره‌ای و رفت و برگشتی، دستاورد دیگری برای بدن ندارد.

2. به احساس گرسنگی خود احترام بگذارید

گرسنگی دشمن بدن شما نیست. با اولین علائم گرسنگی، نسبت به آن پاسخ دهید. اگر اجازه بدهید بدن بیش از اندازه احساس گرسنگی کند، احتمالاً به دنبال آن پرخوری خواهید کرد.

3. با غذا آشتی کنید

جنگ با غذا کافی است. آتش‌بس اعلام کنید. از باید و نبایدها در غذا خوردن دست بردارید.

4. از سرزنش خودتان دست بردارید

غذاها خوب و بد ندارند، خوب و بد بودن افراد هم با غذایی که می‌خورند تعریف نمی‌شود. از این خط‌کشی‌ها دست بردارید.

5. به احساس سیری خود احترام بگذارید

همین که بدنتان اعلام سیری می‌کند، از غذا خوردن دست بکشید. به علائم بدنتان توجه داشته باشید. موقع غذا خوردن، به طعم غذاها توجه کنید و از آن‌ها لذت ببرید. اما به محض این که احساس کردید دیگر نیازی به ادامه‌ی غذا خوردن ندارید، از خوردن دست بکشید.

6. فاکتورهای رضایت خود از وعده‌های غذایی را کشف کنید

غذا خوردن را برای خود به تجربه‌ای لذت‌بخش تبدیل کنید. غذاهایی را انتخاب کنید که مطابق میل و ذائقه‌تان باشند. با آرامش بنشینید و از خوردن آن‌ها لذت ببرید. وقتی غذا خوردن را برای خود به یک تجربه‌ی لذت‌بخش تبدیل می‌کنید، ممکن است متوجه شوید که برای رضایت از وعده‌ی غذایی به غذای کمتری نیاز دارید.

7. احساسات خودتان را با غذا خوردن پاسخ ندهید

پرخوری عصبی روشی برای سرکوب احساسات است. سعی کنید روش‌های دیگری برای برطرف کردن نیازهای عاطفی‌تان پیدا کنید. برای مثال پیاده‌روی، مدیتیشن، خاطره‌نویسی یا صحبت کردن با دوستان. نسبت به زمان‌هایی که عواطف خود را با گرسنگی کاذب سرکوب می‌کنید، آگاهی پیدا کنید.

8. به بدنتان احترام بگذارید

به جای انتقاد از ظاهر جسم خود و مشکلاتی که دارد، خودتان را همان‌گونه که هستید بپذیرید.

9. ورزش کنید

به دنبال روش‌هایی باشید که بدنتان تحرک داشته باشد و در عین حال از آن‌ لذت ببرید. برای انتخاب ورزش مورد علاقه، تمرکزتان را روی کاهش وزن نگذارید و به جای آن به پرانرژی، قوی و سرزنده بودن فکر کنید.

10. به سلامتی خود توجه کنید

غذای خوب بخورید و غذایی بخورید که به شما احساس خوبی می‌دهد. یادتان باشد الگوی کلی تغذیه‌ می‌تواند به سلامتی منجر شود و با یک وعده غذا یا میان‌وعده‌ی ناسالم، قرار نیست سلامتی شما تحت تاثیر قرار بگیرد.

 

به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه