ارسال به دیگران پرینت

زنگ هشدار بی آبی در ایران| بی آبی چه به روزگار ما می آورد؟

زنگ هشدار بی آبی در ایران به صدا درآمده است. بی آبی چه به روزگار ما می آورد؟ در حالی زنگ هشدار بی آبی به صدا درآمده که هنوز تمهیدات جدی برای این مسئله اندیشیده نشده است.

زنگ هشدار بی آبی در ایران| بی آبی چه به روزگار ما می آورد؟

 

براساس اعلام وزارت نیرو در سال آبی جاری میانگین بارش‌های کشور 50 درصد کاهش یافته است که بنا به اعلام رسمی همین وزارت‌خانه زنگ هشدار تنش آبی در کل کشور و به ویژه استان با هوای نیمه‌خشک قزوین را در استان به صدا درآورده و دامنه بحران آبی حتی به بخش تولید و توزیع برق هم رسیده است. در همین رابطه شرکت آب و فاضلاب استان قزوین هم هشدارهای متوالی برای کاهش مصرف منتشر کرده که البته هیچ‌کدام از آنها از نظر رسانه‌ای چندان گویا و ثمربخش نبودند.

کاهش 40 درصدی بارش در سال آبی جاری

مدیرکل هواشناسی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به کاهش 50 درصدی سطح بارش‌ها در کل کشور در سال آبی جاری گفت: این کاهش در استان قزوین حدود 40 درصد است و میزان بارندگی در استان قزوین نسبت به آمار بلندمدت ما به همین میزان کمتر شده است.

یوسف شیخ‌الملوکی اضافه کرد: با وجود بارش‌های بهاری پراکنده‌ای که چند روز اخیر شاهد بودیم، اعتقاد داریم با یک گل بهار نمی‌شود و سطح بارش‌ها بدون شک در سال آبی جاری به کمترین مقدار حتی در دهه اخیر رسیده است که اگر مراقبت نکنیم، می‌تواند حوزه کشاورزی و شرب ما را به شدت دچار تهدید کند.

وی ادامه داد: بیشترین کاهش بارش ما از دی‌ماه گذشته شروع شد و هر چقدر هم جلو رفتیم، وضعیت بارندگی بهتر نشد و تا امروز حدود 8 ماه است که سال آبی ما با کمترین بارندگی سپری شده و به همین خاطر کاهش تولید محصولات کشاورزی در سال جاری اتفاق می‌افتد؛ مگر اینکه مدیریت در این بخش اتفاق افتاده و شاهد مصرف بهینه آب باشیم.

کشاورزی قزوین به 60 درصد ظرفیت محدود شود

مدیرکل شرکت سهامی آب منطقه‌ای قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با تاکید بر اینکه امکان تامین آب برای افزایش کشت تابستانه در استان وجود ندارد، گفت: کشت کشاورزی در استان قزوین در سال آبی فعلی باید به 60 درصد ظرفیت کاهش پیدا کند تا بتوانیم از بحران کمبود آب در پایان بهار و همچنین تابستان پیش رو به سلامت عبور کنیم.

یدالله ملکی با تاکید بر لزوم افزایش بودجه و اعتبارات مقابله با تنش آبی از سوی سازمان برنامه و بودجه استان قزوین افزود: در همین رابطه نیازمند ایجاد 110 چاه تلفیقی هستیم که احداث آنها حداقل به 15 میلیارد تومان اعتبار و بودجه نقدی نیاز دارد و از ابتدای سال آبی جاری (از مهرماه 99) تا امروز توانسته‌ایم فقط 30 حلقه چاه تلفیقی را بازسازی کرده و وارد چرخه تامین آب استان کنیم.

وی ادامه داد: حفر چاه‌های تلفیقی در کنار قنات‌های استان برای روزهای بحران آب پیش‌بینی شده و اگر چنین چاه‌های ساخته نشوند، از پس نیازهای آبی استان برنخواهیم آمد. در بهترین حالت ممکن حداقل 50 درصد چاه‌های تلفیقی یادشده باید راه‌اندازی شوند که چنین کاری 8 میلیارد تومان پول می‌خواهد.

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه