ارسال به دیگران پرینت

اتفاقات و اهدافی بسیار مهم که ظریف را به دمشق کشاند

طبق گفته چندین منبع سفر ظریف به دمشق به علت بحران کرونا در ایران سه هفته به تاخیر افتاد.

اتفاقات و اهدافی بسیار مهم که ظریف را به دمشق کشاند

کمال خلف در روزنامه رای الیوم با عنوان «ظریف در دمشق،سفری با اهدافی فراتر از اهداف اعلام شده» به سفر وزیر خارجه کشورمان پرداخت و نوشت:

هم زمان با این سفر رسانه ها به سه موضوع درخصوص علت آن پرداختند: نخست همکاری برای مبارزه با کرونا و تروریسم، دوم گفتگو درباره اجرایی کردن توافق مسکو در ادلب و موضع دمشق و تهران درباره آن و سوم تدارک برای میزبانی نشست سران آتی آستانه از سوی تهران.

درخصوص موضوع نخست باید گفت این روزها در هر تماسی میان کشورها به آن اشاره می شود بدون این که نیاز به سفری در این سطح باشد .درباره موضوع دوم و سوم هم به نظر می رسد در چنته ظریف مسائل مهم تر و ضروری تری از آن ها وجود دارد.

نشانه هایی درباره توافق های عمیق میان آمریکا و روسیه درباره آینده سوریه وجود دارد که ترکیه نیز از آن ها بی خبر نیست. این توافق ها هنوز احتمالا علنی نشده و در چارچوب اشاره های مبهم و گفتگوها در پشت پرده است.

در همین راستا زمان انتخابات ریاست جمهوری سوریه در سال آینده اتفاق بسیار مهمی است که در مرکز این گفتگو یا معامله بین المللی قرار دارد و در اینجا پرسش این است که آیا ظریف جزئیات واضح تری در این باره دارد یا خیر؟

در مقابل نشانه هایی درباره تمایل آمریکا برای یافتن راه حلی با ایران درباره چندین موضوع در منطقه وجود دارد که تهران در گذشته آن را نپذیرفته است.

همچنین در هفته های اخیر برخی نشانه ها درباره انعطاف آمریکا درخصوص ایران با وجود هیاهوی ترامپ و وزیر امور خارجه وی دیده می شود از جمله آزادسازی یک میلیارد و شش میلیون دلار از دارایی های بلوکه شده ایران در اروپا که مطمئنا با موافقت آمریکا بوده است. همچنین آتش بس در موضوعات عراق و یمن. به نظر می‌رسد تهران پیام های آشکارتری در این باره دارد.

با وجود انعطاف آمریکا و احتیاط دو طرف در قبال یکدیگر اما فرصت های تنش زایی همچنان بالاست و چه بسا به نفع تهران و متحدانش در حال حاضر باشد که در چندین جبهه با آمریکا و پیش از زمان انتخابات ریاست جمهوری به تنش زایی اقدام کنند.

تنش زایی آتی محور مقاومت  درصورتی که تصمیم آن را اتخاذ کند، احتمالا شامل شمال شرق سوریه می‌شود و این به خط آتشی امن از عمق عراق تا جزیره سوریه نیازمند است ،یعنی جایی که نیروهای آمریکایی حضور دارند و این مسئله نیازمند همکاری بزرگ میان سوریه،ایران و عراق است.

منبع : خبر آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه