ارسال به دیگران پرینت

عقبگرد نرخ دلار

امیر داداشی: در حالی که بیشتر کشورهای جهان طی دو ماه اخیر تمام برنامه‌های خود را روی کنترل کرونا متمرکز کرده‌اند، اما گروهی از سودجویان و سفته‌بازان به‌شیوع جهانی ویروس کووید-۱۹ هم اهمیتی نمی‌دهند و در بحبوحه کرونا هم به‌چیزی جز خالی‌کردن جیب مردم نمی‌اندیشند. چنان‌که از مدت‌ها پیش فعالیت خود را برای بالابردن قیمت ارز آغاز کردند. این گروه که بیش از یک سال در مقابل سیاست‌های بانک مرکزی ناکام مانده بودند، سرانجام از ۲۴ آبان ۹۸، همزمان با افزایش نرخ بنزین، بهترین بهانه را یافتند تا دلار را از ثبات در کانال ۱۱ هزار تومان خارج کنند که تاحدودی در این کار هم موفق بودند و نرخ دلار را به مرز ۱۵ هزار تومان رساندند. ترور شهیدسپهبد قاسم سلیمانی، شیوع بیماری کرونا، قرارگرفتن در لیست‌سیاه FATF و تشدید تحریم‌ها در ماه‌های پایانی سال گذشته باعث شد تا آنها از هجوم نرخ ارز به ۲۰ هزار تومان در سال ۹۹ صحبت به‌میان آورند؛ اما اکنون که یک ماه از شروع سال جدید می‌گذرد، نرخ دلار در مدار نزولی قرار گرفته است. این ارز خارجی که طی چند روز روی قیمت ۱۵ هزار و ۶۰۰ تومان ایستاده بود، روز گذشته عقبگرد خود را آغاز کرد و به ۱۵ هزار و ۲۵۰ تومان رسید.

عقبگرد نرخ دلار

نگرانی‌ها از روند حرکتی قیمت ارز در سال جاری هم ادامه دارد.

این روزها بسیاری از فعالان فضای کسب‌وکار و شهروندان نسبت به‌‌بی‌ثباتی قیمت ارز انتقاداتی را مطرح می‌کنند. این افراد که پس از شیوع کرونا منتظر کاهش چشمگیر نرخ دلار بودند، اما در عمل مشاهده کردند که کووید-19 حتی با شیوع جهانی خود هم نمی‌تواند حریف سفته‌بازان بازار ارز شود

سفته‌بازانی که حتی از کرونا هم برای خود کیسه‌ای دوختند تا آن را با پول متقاضیان ارزی پر کنند. از این‌رو طی اسفند و اوایل فروردین موفق شدند تا قیمت دلار را تا 15 هزار و 600 تومان بالا ببرند.

آنها که درصدد جبران زیان‌های گذشته خود هستند در تحلیل‌های کوچه‌وخیابانی خود صحبت از نرخ‌های 20 هزار تومان و حتی بالاتر از آن هم به‌میان می‌آورند.

با این حال از روز گذشته رکود اقتصادی به‌بازار ارز هم سرایت کرد و باعث کاهش‌250تومانی قیمت دلار شد. این ارز که هفته خود را با نرخ 15 هزار و 500 تومان آغاز کرده بود، روز گذشته به 15 هزار و 250 تومان رسید.

بسیاری از تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که این روند حداقل در کوتاه‌مدت ادامه خواهد داشت و در بلندمدت هم نمی‌توان انتظار جهشی ناگهانی نرخ‌ها را داشت.

زیرا بیشتر صاحبان پول برای حفظ ارزش سرمایه خود فعلا خریدوفروش سهام را ترجیح می‌دهند و پول خود را به بازار سرمایه انتقال داده‌اند. همین رفتار شهروندان باعث شده تا علاوه‌بر قله‌نوردی‌های شاخص بورس، قیمت طلا و سکه هم به‌مانند دلار در سراشیبی قرار بگیرد.

بررسی‌های صورت‌گرفته از بازار تهران نشان می‌دهد روز گذشته قیمت هر گرم طلای 18 عیار روز گذشته به 608 هزار تومان رسیده و قیمت سکه تمام بهار آزادی پس از آنکه از شش میلیون و 600 هزار تومان هم عبور کرد، حالا تا شش میلیون و 250 هزار تومان عقبگرد داشته و خود را آماده بازگشت به کانال پنج میلیون تومانی می‌کند.

نشانه‌های افزایش قیمت ارز

با اینکه بازارهای غیرمولد نظیر طلا و ارز در روزهای رکود به‌سر می‌برند و جهش قیمت آنها به آنچه دلالان می‌گویند بعید به‌نظر می‌رسد، اما نمی‌توان به این بازارها چندان خوش‌بین بود.

با اینکه مسئولان و کارشناسان دولتی این روزها حتی درباره دلار 10 هزار تومانی صحبت می‌کنند، اما نشانه‌‌ای برای بازگشت به این سمت هم وجود ندارد.

چنانکه آخرین قیمت ثبت‌شده برای دلار نیمایی هم رقم 12 هزار و 491 تومان را نشان می‌دهد. از سوی دیگر، قرارگرفتن در لیست‌سیاه FATF، شیوع بیماری کرونا و به‌تبع آن سقوط قیمت نفت بیش از هر زمانی ذخایر ارزی کشور را مورد تهدید قرار داده که بالطبع با کمبود منابع ارزی، افزایش قیمت دلار قریب‌الوقوع به‌نظر می‌رسد.

 

منبع : آرمان ملی
به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه