ارسال به دیگران پرینت

چرا برخی نمایندگان مجلس در برابر تصمیمات ستاد مبارزه با کرونا مقاومت می‌کنند

«نه» به مجمع الجزایر تصمیم‌گیری

رئیس‌جمهوری خواستار اجرای قاطع تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا شد

«نه» به مجمع الجزایر تصمیم‌گیری

وضعیت مدیریت بحران در برخی استان‌های کشور خصوصا استان‌های شمالی که اتفاقا در این روزهای آخر سال مسافرپذیر هم هست، به گونه‌ای شده است که برخی از گروه‌های مردمی خود رأسا تصمیم به اجرای برخی اقدامات از جمله بستن راه‌ها کرده‌اند. باوجود توصیه‌های ستاد مبارزه با کرونا به مردم درخصوص ممانعت از سفرکردن به استان‌های شمالی، برخی همچنان راهی جاده‌های شمال شدند. شاید همین امر موجب شد تا مردم استان‌های شمالی که از هجوم مسافران ترسیده بودند، خود اقدام به بستن راه‌ها کنند. این اقدام مردم البته در برخی نقاط به درگیری‌هایی نیز ختم شد. اعمال برخی محدودیت‌ها از سوی دولت درخصوص راه‌های مواصلاتی منتهی به شمال کشور نیز ظاهرا موجب نشده که مردم این استان‌ها از برخی اقدامات شخصی ممانعت کنند.
شاید از همین جهت بود که روز گذشته حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در تماس تلفنی با استانداران استان‌های قم، گیلان و مازندران ضمن دریافت گزارش آخرین وضعیت این استان‌ها از نظر مقابله با ویروس کرونا و درمان مبتلایان بر ضرورت اجرای جدی، دقیق و همراه با قاطعیت تمامی پروتکل‌ها و تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا به ریاست وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد. حسن روحانی در این تماس‌های تلفنی به استانداران قم، گیلان و مازندران دستور داد که پیش‌بینی‌های لازم را درمورد وضعیت استان خود در ایام عید به صورت دقیق انجام دهند و درصورت لزوم از ورزشگاه‌ها و اماکن مسقف به عنوان نقاهتگاه برای بیماران استفاده کنند. تاکید رئیس‌جمهوری بر ضرورت اجرای قاطع تصمیمات ستاد مبارزه با کرونا در حالی است که طی هفته گذشته، نمایندگان مجلس در حوزه‌های مختلف، برخی از تصمیمات ستاد مبارزه با کرونا را زیر سوال بردند و برخی نیز مانند نماینده نوشهر تهدید کردند که مردم خود دست به اقدام خواهند زد و او نیز به عنوان نماینده مردم در سمت مردم خواهد ایستاد. در آخرین مورد، بهرام پارسایی، نماینده مردم شیراز در مجلس در حساب توییتر خود از استاندار فارس خواست برای جلوگیری از شیوع گسترده ویروس کرونا این استان را قرنطینه کند. بهرام پارسایی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «‌به مردمان عزیزم در «فارس»؛ گزارش امروز وزیر بهداشت و رئیس مجلس را با دقت گوش دادم، صادقانه بگویم تا مدیریت واحد فاصله داریم و خودمان باید مراقب خود باشیم. ‌به استاندار محترم، رک عرض می‌کنم، قرنطینه استان و جلوگیری از سفرها به مقصد استان را اجرا کنید تا فارس تبدیل به گیلان بعدی نشود.»
بیشترین اعتراض‌ها از سوی نمایندگان استان‌های گیلان و مازندران انجام شده است که حالا به استان‌های بحرانی تبدیل‌شده‌اند. غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی نخستین نماینده‌ای بود که به اتفاقات و تصمیم‌گیری‌ها در استان گیلان اعتراض کرد. او در توییتر خود خطاب به شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی نوشت: «وضعیت استان گیلان از حیث شیوع ویروس کرونا از قرمز هم عبور کرده است.» ایمن‌آبادی حتی به آمارهای ارایه‌شده توسط ستاد مبارزه با کرونا هم معترض بود. پس از ایمن‌آبادی، احمد لاشکی، نماینده مازندران در مجلس تصمیمات ستاد مبارزه با کرونا را زیر سوال برد. محدودیت رفت‌وآمد به استان مازندران که پیشتر لغو شده بود، از روز یکشنبه هجدهم اسفند دوباره برقرار شد. در فیلمی که از لاشکی در فضای مجازی منتشر شد، او با اعتراض به این اقدام خطاب به واعظی، رئیس دفتر روحانی می‌گوید که «جاده‌های منتهی به مازندران را ببندید که اگر بسته نشوند، مردم می‌بندند.» مسأله‌ای که با واکنش رئیس دفتر رئیس‌جمهوری مواجه می‌شود. پیش از این هم علی‌محمد شاعری، رئیس مجمع نمایندگان استان مازندران از افزایش لحظه‌به‌لحظه تلفات در این استان خبر داده بود و از آقای روحانی خواست دستور قرنطینه کامل استان را صادر کند. همچنین اعضای مجمع نمایندگان این استان در مجلس در نامه‌ای به رئیس مجلس و وزیر بهداشت ایران وضعیت را «اضطراری» خواندند و «خواستار تشدید کمک‌های ستاد ملی مقابله با کرونا به استان شدند.»
در همین حال، برخی از نمایندگان مجلس هم خواستار قرنطینه صددرصدی نقاط بحرانی شده بودند. عبدالکریم حسین‌زاده، طیبه سیاوشی، فاطمه سعیدی و سیده حمیده زرآبادی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشتند: «‌پیشگیری از شیوع کرونا به هر دلیل موفق نبوده است.» آنها از شورای‌عالی امنیت ملی درخواست کردند که «نقاط بحرانی» را «قرنطینه صددرصد» اعلام کند. اختلاف بین نمایندگان مجلس و ستاد مبارزه با کرونا پای رئیس مجلس شورای اسلامی را هم به میان کشید. رئیس مجلس شورای اسلامی پس از جلسه مجلس با وزیر بهداشت گفت: «تصمیم مهمتر در این موضوع آن است که آقای رئیس‌جمهوری یک شورای پشتیبانی برای حمایت از تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا تشکیل دهد که مستقیما اداره شود و همه بخش‌های کشور همکاری لازم را با آن داشته باشند.»
هرچند به نظر می‌رسید که پس از جلسه مجلس با دکتر نمکی، وزیر بهداشت و گزارش‌های او به نمایندگان، اختلاف‌ها کمتر شود؛ اما به نظر می‌رسد برخی از نمایندگان مجلس همچنان سعی‌می‌کنند به طور مستقل عمل کنند. استقلالی که در شرایط بحرانی شاید به بهترشدن وضعیت کمکی نکند. از سوی دیگر در برخی از شهرهای شمالی مردم خود رأسا برخی امور را به اجرا گذاشته‌اند؛ برخی اموری که به نظر می‌رسد موجب دودستگی در مدیریت کلان بحران شده است. برای مثال در برخی شهرها مردم با تصمیم خود در برخی گذرگاه‌های شهری حضور یافتند و از تردد خودرو‌ها جلوگیری کردند؛ خودرو‌هایی که لزوما مسافران خارج از شهر نیستند.

مــحــمــود میـــرلــوحـی:  ‌ هـمه باید به دستورات عمل کنند

[شهروند] واقعیت این است که با بحران بزرگی مواجه هستیم. این پدیده گسترده و پرخطر جهانی است و کل کشور را تحت‌تأثیر قرار داده ‌است و باید همه همکاری کنیم. در زمان جنگ اتحاد بین مردم و مسئولان را داشتیم. ساختاری ایجاد شده بود که این ‌هم‌صدایی کاملا قابل لمس بود و دلیل موفقیت هم همین بود. هرچند باید بپذیریم درحال حاضر مشکلاتی در ساختار مدیریت ‌بحران کشور داریم. الان چندگانگی تصمیم‌گیری در مراکز داریم. اما باید بر این مسأله مسلط شویم و تنها راه هم ‌یکصدایی در مدیریت بحران است. درحال حاضر شاهد هستیم که برخی از نمایندگان خارج از این ساختار یکپارچه مدیریت ‌بحران اظهارنظر می‌کنند. هرچند نمی‌توان به نمایندگان گفت که نظر ندهند و این حق آنها است که انتقاد کنند. اما وقتی به ‌تصمیم و اقدام می‌رسد همه باید به دستورات عمل کنند.

 

منبع : شهروند
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه