ارسال به دیگران پرینت

افزایش مرگ و میر با ویروس کرونای جهش یافته/ واکسن کرونا برای کرونای جهش یافته نیز موثر است

مسعود مردانی از موثر بودن واکسن کرونا در مقابله با گونه جهش یافته آن خبر داد و گفت: یکی از معتبرترین مجله های اروپایی اعلام کرد که این ویروس جهش یافته مرگ و میرهایی به مراتب بیشتری از کرونای معمولی دارد.

افزایش مرگ و میر با ویروس کرونای جهش یافته/ واکسن کرونا برای کرونای جهش یافته نیز موثر است

نوع پیشرفته و جهش‌ یافته ویروس کرونا که در  کشور بریتانیا تشخیص داده شده، طبق برخی گفته ها تا ۷۰ درصد قابلیت انتقال بیشتری دارد. این گونه موتاسیون ویروس در سطح جهان در حال گسترش است و هر روز کشورهای بیشتری تشخیص آن را اعلام می‌کنند. ویروسی که به همراه شیوع، سوالات زیادی را برای متخصصین و مردم ایجاد کرده است.

مسعود مردانی، عضو کمیته کشوری ستاد مقابله با کرونا در این خصوص به خبرنگار برنا گفت: تا سه روز پیش کلیه اسناد و مدارک مبنی بر این بود که ویروس جهش یافته کرونا و با ویروس قبلی تفاوتی ندارد و فقط بین 60 تا 70 درصد امکان سرایت آن بیشتر است اما در میزان مرگ و میرها تفاوتی وجود نخواهد داشت.

او افزود: همین سه روز پیش بود که یکی از معتبرترین مجله های اروپایی اعلام کرد که این ویروس مرگ و میرهایی به مراتب بیشتری از کرونای معمولی دارد. این به تازگی ثابت شده است و مشخص شده است که میزان آلوده کنندگی آن تا 70 درصد بیشتر است.

عضو کمیته کشوری ستاد مقابله با کرونا خاطرنشان کرد: نکته حائز اهمیت این است که طبق بررسی ها راه های پیشگیری از کرونای جهش یافته با کرونای معمولی تفاوتی ندارد. شهروندان اگر پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند، علاوه بر این که کرونا نمی گیرند، به کرونا جهش یافته نیز مبتلا نمی شوند.

مردانی ادامه داد: فاصله گذاری اجتماعی، عدم حضور در اجتماعات، استفاده از ماسک و ضدعفونی کردن دست ها از جمله مواردی است که در عدم شیوع ویروس کرونا جهش یافته موثر است. 

او افزود: تا این لحظه واکسن های در دسترس در جهان علاوه بر این که بر کرونا معمولی موثر است، برای کرونا جهش یافته نیز موثر خواهد بود و می تواند از ابتلا به کرونا جهش یافته جلوگیری کند. 

عضو کمیته کشوری ستاد مقابله با کرونا تصریح کرد: ویروس های دستگاه های فوقانی و تنفسی بسیار متغیر هستند. برای مثال ویروس آنفولانزا در طول سال چندین بار دچار تغییرهای کروموزمی می شود. به این معنا که اگر در این لحظه واکسن آنفلوآنزا استفاده می کنید برای مقابله با این بیماری، سال آینده با همان واکسن نمی توان به مقابله با  آنفلوآنزا پرداخت.

مردانی با اشاره به این که ویروس جهش یافته ماهیت کلی کرونا را تغییر نداده است، گفت: تغییراتی که در کروموزوم های ویروس کرونا ایجاد شده است، کلیت و اصل این ویروس را تغییر نداده است و به همین علت است که واکسن بر روی گونه های مختلف کرونا تاثیر مثبت دارد.

این فوق تخصص بیماری های تنفسی اظهار کرد: شرکت های سازنده واکسن امروز برای همسان سازی واکسن با گونه های جهش یافته کار سختی ندارند و صرفا کافیست جای چند پروتئین DNA ویروس را عوض کنند تا همسان سازی صورت گیرد. کارخانه های واکسن سازی با یک تغییر جزئی در الگوها به واکسن های جدید برای ویروس های جهش یافته دست پیدا می کنند.

منبع : برنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه