ارسال به دیگران پرینت

مقایسه اثربخشی واکسیناسیون کرونا با قرنطینه | کاهش شمار مبتلایان در اسرائیل

کارشناسان هنوز در باره اینکه واکسینه شدگان، ناقل یا منتقل کننده بیماری هستند، اظهار نظر نکرده‌اند. به همین دلیل به همگان توصیه می‌شود همچنان ماسک بزنند.

مقایسه اثربخشی واکسیناسیون کرونا با قرنطینه |  کاهش شمار مبتلایان در اسرائیل

برنامه واکسیناسیون اسرائیل باعث کاهش شمار مبتلایان کرونا در افراد بالای 60 سال شده است.

اسرائیل بیشترین میزان واکسیناسیون در جهان را دارد و به همین دلیل به عنوان معیاری برای اثربخشی واکسیناسیون کرونا در این گزارش انتخاب شده است.

به گزارش عصرایران به نقل از بی بی سی، تلاش برای ایمن‌سازی سالمندان در اسرائیل پیش از گروه‌های دیگر آغاز شده و اینک شاهد کاهش شمار مبتلایان در میان سالمندان اسرائیل هستیم.

این موضوع نشانگر اثر بخشی واکسن در مقایسه با قرنطینه کنونی در اسرائیل است.

واکسن کرونا در دست یکی از اعضای کادر بهداشت و درمان اسرائیل/ عکس: GETTY IMAGES

واکسیناسیون عامل کاهش کرونا در اسرائیل

براساس آمار وزارت بهداشت اسرائیل (MoH)، از میان 750 هزار سالمند بالای 60 سال واکسینه شده، تنها 531 نفر به کرونا مبتلا شده‌اند که 0.07 درصد واکسینه شدگان به شمار می‌آید.

از طرفی تنها 38 نفر از بیماران واکسینه شده در شرایط متوسط، شدید یا بحرانی در بیمارستان بستری شده‌اند که نسبت بسیار کمی از واکسینه شدگان محسوب می‌شود.

وزارت بهداشت اسرائیل این آمار را پس از تزریق دوز دوم واکسن به بیش از یک میلیون سالمند ارائه کرده است. حدود 748 هزار نفر از این افراد بالای 60 سال بودند.

سه نفر از افراد واکسینه شده بالای 60 سال در اسرائیل جان باخته‌اند. احتمال دارد این افراد بسیار زودتر از دریافت واکسن و ایمن‌سازی به ویروس مبتلا شده باشند.

پیش از آنکه واکسن زمان لازم برای اثرگذاری خود را داشته باشد، اسرائیل از شناسایی 7 هزار مبتلا به کرونا خبر داده بود. حدود 700 بیمار شرایط متوسط و بحرانی داشتند و 307 نفر جان باختند.

کارشناسان زمان اثربخشی دوز اول واکسن کرونا را 2 هفته ارزیابی کرده‌اند.

داده‌های وزارت بهداشت اسرائیل نشان می‌دهد که شمار مبتلایان و بیماران کرونا دو هفته پس از دریافت اولین واکسن به صورت متناوب کاهش یافته است.

نمودار کشورهایی با بیشترین میزان واکسیناسیون کرونا در جهان

درصد تعداد دوزهای تزریق شده در کشورها  تا تاریخ 1 فوریه 2021 (13 بهمن 99)

منبع: our world in data

نمودار واکسیناسیون کرونا در کشورها

بیشترین کاهش شمار مبتلایان و بیماران در اسرائیل 7 روز پس از تزریق دوز دوم واکسن به ثبت رسیده است. اما این موضوع نمی تواند به عنوان سندی برای تاخیر در تزریق دوز دوم واکسن در کشور بریتانیا یا کشورهای دیگر به شمار آید.

اسرائیل دور اول و دوم واکسن را با فاصله سه هفته به مردم تزریق کرد اما تصور نمی‌شد که دوز اول واکسن بتواند بیش از دو هفته از واکسینه شدگان حفاظت کند.

بنابراین با مشاهده آمار اسرائیل نمی‌توان اثربخشی دوز اول واکسن و تاثیرگذاری دوز دوم آن را تشخیص داد.

اثربخشی دوز اول واکسن طولانی‌تر است و بیشتر طول می‌کشد. در این مرحله سیستم ایمنی بدن روند شناسایی و مبارزه با ویروس را آغاز می‌کند و به همین دلیل پروسه اثربخشی زمان بیشتری لازم دارد.

اسرائیل حدود 5 میلیون نفر از جمعیت 9 میلیون نفری خود را واکسینه کرده و حدود یک میلیون نفر از این افراد  2 دوز از واکسن را تزریق کرده‌اند.

کارشناسان هنوز در باره اینکه واکسینه شدگان، ناقل یا منتقل کننده بیماری هستند، اظهار نظر نکرده‌اند. به همین دلیل به گروه‌های واکسینه شده و غیر واکسینه توصیه می‌شود تا ماسک بزنند و فاصله اجتماعی را حفظ کنند.

اثر بخشی واکسن یا قرنطینه؟

داده‌های وزارت بهداشت اسرائیل تنها به بررسی بیماران و واکسینه شدگان پرداخته است و عواملی مانند کنترل گروهی افراد غیر واکسینه را شامل نمی‌شود.

اما گروهی از محققان موسسه علوم "وایزمن" در شهر "رخووت" اسرائیل، دانشگاه  "تل آویو" و موسسه علوم "تخنیون" (تکنیون) تلاش خود را برای درک کاهش شمار مبتلایان کرونا آغاز کرده‌اند. آنها تلاش دارند تا متوجه این موضوع شوند که آیا واکسن عامل کاهش مبتلایان بوده یا اثرات ناشی از قرنطینه و تعطیلات سراسری نیز در این میان موثر بوده است.

تحقیقات و تجزیه و تحلیل محققان این موسسات در اسرائیل که براساس  سن و شهر صورت گرفته نشان می‌دهد که شمار مبتلایان و بیماران به کرونا در افراد بالای 60 سال در شهرهایی که بیشترین میزان واکسیناسیون را دارند، کاهش بیشتری داشته است. در این شهرهای اسرائیل میزان مراجعه و بستری شدن در بیمارستان به شدت کاهش یافته است.

 این تغییرات نسبی در طول قرنطینه‌های قبلی وجود نداشت.

این تغییرات زودهنگامو دلگرم کننده نشان می‌دهد واکسیناسیون با کاهش شمار مبتلایان رابطه مستقیم دارد و قرنطینه تا این حد موثر نبوده است.

بررسی های موسسه "مکابی" به عنوان دومین نهاد بزرگ بهداشتی اسرائیل نشان می‌دهد که از میان 248 هزار نفر که دوز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، تنها 66 نفر به کرونا مبتلا شده‌اند. این میزان 0.03 درصد واکسینه شدگان است.

تمامی این مبتلایان علائمی خفیف داشتند و در بیمارستان بستری نشدند.

برخلاف وزارت بهداشت اسرائیل، موسسه "مکابی" افراد واکسینه شده را با 900 هزار فرد واکسینه نشده مقایسه کرد . در این مقایسه حدود 8 هزار 250 نفر از افراد غیر واکسینه به کووید مبتلا شدند که 11 برابر گروه واکسینه شدگان است.

آنها اثر بخشی واکسن در میان جمعیت دریافت کننده را 92 درصد عنوان کردند که به تخمین 95 درصدی شرکت سازنده واکسن فایزر نزدیک است.

 
 
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه