ارسال به دیگران پرینت

هواشناسی | سیلابی شدن کارون و مارون و دز

معاون مطالعات جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به پیش بینی وقوع بارندگی شدید از روز پنجشنبه ۶ آذر در استان، نسبت به سیلابی شدن رودخانه‌های کارون، دز و مارون در پایین دست سدها هشدار داد.

 هواشناسی  |  سیلابی شدن کارون و مارون و دز

فراز رابعی در گفت وگوبا اشاره به تشکیل کارگروه پایش و برنامه‌ریزی سیلاب در این سازمان، افزود: با توجه به پیش بینی هواشناسی خوزستان، مراجع بین‌المللی و مدل‌های رصد شده از سوی سازمان آب و برق، جبهه بارشی قابل توجهی همه حوضه‌های آبریز خوزستان شامل کارون، دز، کرخه و مارون، را از روز پنجشنبه تا یکشنبه هفته آینده فرامی‌گیرد.

به گفته وی، در این مدت بارش‌های شدید پیش بینی شده که هم مناطق بالادست و هم پایین دست سدها را تحت تاثیر قرار می‌دهد، به طوری که بارش به صورت نقطه‌ای در برخی نقاط تا بیش از ۲۰۰ میلیمتر خواهد بود.

وی با تشریح کانون بارش‌ها در بالادست سدها، گفت: در حوضه رودخانه کارون، بارندگی فوق العاده شدیدی بین سدهای شهید عباسپور و گتوند رخ خواهد داد که باعث می‌شود شمال شرق استان به ویژه شهرهای لالی، دهدز و ایذه تحت تاثیر این بارندگی‌ها قرار گیرند.

رابعی افزود: در حوضه رودخانه دز، کانون بارش در شاخه بختیاری خواهد بود و در حوزه رودخانه مارون نیز شاهد بارش قابل توجه هستیم.

وی با اشاره به ۹.۹ میلیارد مترمکعب ظرفیت خالی در سدهای خوزستان، اضافه کرد: بر اساس پیش‌بینی‌ها بارندگی که در بالادست سدهای خوزستان رخ می‌دهد، رواناب به میزان ۲ میلیارد تا ۲.۵ میلیارد مترمکعب تولید خواهد کرد بنابراین همه این سیلاب‌ها قابلیت مهار در مخازن سدهای استان را خواهند داشت.

رابعی خاطرنشان کرد: خروجی سدهای خوزستان در این مدت افزایش نمی‌یابد تا دبی رودخانه‌ها در پایین دست با خروجی سدها تشدید نشود.

آماده باش سد بالارود

معاون سازمان آب و برق خوزستان همچنین با اشاره به پیش بینی بارندگی شدید در پایین دست سدهای استان، گفت: با توجه به فعال شدن شاخه بالارود در حوضه دز و پیش بینی بارندگی ۱۳۰ میلیمتر، هشدار و آماده باش برای سد بالارود داده شده که مراقبت و احتیاط لازم را انجام دهند.

وی افزود: زیرحوضه کهنک نیز در حوضه دز فعال می‌شود بنابراین شاهد بالا آمدن ارتفاع آب در رودخانه دز تا پیش از شاخه بندقیر خواهیم بود؛ البته دبی در حد تاب آوری رودخانه است اما احتیاط ضروری است.

رابعی اضافه کرد: در حوضه رودخانه کارون و پایین دست سد گتوند، انتظار داریم دبی رودخانه دشت بزرگ بیش از بارندگی اخیر افزایش یابد و پایین دست را متاثر کند؛ در این محدوده نیز پیش بینی شده دبی از ظرفیت رودخانه بیشتر نشود.

سیلابی شدن کارون و مارون

رییس کارگروه پایش و برنامه‌ریزی سیلاب سازمان آب و برق خوزستان بیان کرد: در حوضه کارون بزرگ با فعال شدن حوضه‌های میانی، شاهد افزایش دبی رودخانه در اهواز بین یک هزار تا یک هزار و ۵۰۰ مترمکعب برثانیه خواهیم بود.

رابعی گفت: رودخانه کارون در اهواز توان عبوردهی دبی تا ۲ هزار و ۵۰۰ مترمکعب برثانیه را دارد اما با توجه به فعالیت‌هایی که در ساحل رودخانه شده نیاز به پیش آگاهی و مراقبت است تا در صورت استقرار ماشین‌آلات یا تجهیزات، جمع آوری شوند و افراد از نزدیک شدن به رودخانه بپرهیزند.

وی با اشاره به وقوع بارش‌ قابل توجهی در حوضه رودخانه مارون ادامه داد: شهرهای تشان و رامشیر در جنوب خوزستان زیر تاثیر این بارش‌ها خواهند بود و احتمال می‌رود رامشیر دبی تا حدود یک هزار مترمکعب برثانیه را تجربه کند.

رابعی افزود: در حوضه رودخانه کرخه مشکلی نداریم زیرا هم مخزن سد کرخه ظرفیت خالی کافی دارد و هم بارندگی در این حوضه شدید نیست.

وی بر اقدامات احتیاطی و آمادگی لازم تاکید کرد و ادامه داد: مردم باید برای رویارویی با سیلاب احتمالی آمادگی داشته و از نزدیک شدن به رودخانه‌ها خودداری کنند.

احتمال آبگرفتگی معابر شهری

رابعی در ادامه نسبت به پیش بینی بارش‌ شدید در برخی شهرهای خوزستان نیز هشدار داد و گفت: پیش بینی آبگرفتگی‌ شهری در حوزه وظایف سازمان آب و برق نیست اما با توجه به میزان بارش‌ها احتمال می‌رود معابر شهرهای اهواز، ایذه و لالی دچار آبگرفتگی شوند بنابراین ضروری است مسوولان برای رویارویی با این بارش‌ها خود را آماده کنند.

وی افزود: در بارندگی آذر پارسال شهر اهواز با حدود ۷۰ تا ۸۰ میلیمتر بارندگی دچار آبگرفتگی شدید شد، این در حالیست که امسال حدود ۱۰۰ میلیمتر بارندگی در این شهر پیش بینی شده است.

رابعی اضافه کرد: با توجه به افزایش دبی رودخانه کارون در مقطع اهواز تا بیش از یک هزار مترمکعب برثانیه، پیش بینی می‌شود که این میزان بارندگی مشکلات آبگرفتگی برای شهر اهواز ایجاد کند که نیاز به آمادگی بیش از پیش وجود دارد.

اداره کل هواشناسی خوزستان اعلام کرد: از روز پنجشنبه ۶ آذر تا یکشنبه هفته آینده، رگبار و رعد و برق و تندباد لحظه‌ای به‌ویژه در مناطق شمال، شمال شرق و جنوب شرق خوزستان پیش‌بینی می‌شود که سبب آبگرفتگی معابر و طغیان مسیل‌ها در مناطق مستعد خواهد شد.

بارندگی دوم آذر جاری، موجب بسته شدن موقت جاده‌های لالی - مسجدسلیمان و برعکس، مسجدسلیمان - اهواز ، ایذه - دهدز ، دهدز - لردگان، اندیکا - شهرکرد، شوشتر هفتگل - نفت سفید و هفتگل-رغیوه شد.

اثر جهانی بند میزان در شهرستان شوشتر نیز با افزایش دبی رودخانه کارون و شور عقیلی زیر آب رفت. همچنین جایگاه سوخت ورودی ایذه و مسیر ارتباطی ۱۸ روستای شهرستان باوی دچار آبگرفتگی شد.

به گفته خدادادی مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان، امدادگران این جمعیت به ۹۵ نفر گرفتار در آبگرفتگی منطقه نفتک مسجدسلیمان در پی بارش شدید باران ، امدادرسانی کردند.

 

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه