ارسال به دیگران پرینت

حسینی میلانی | ارسال پیامک برای اطلاع‌رسانی به شهروندان برای مقابله با خطر سیل کافی نیست

نود و پنجمین جلسه کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با حضور رئیس و مشاوران این کمیته، رئیس رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و نمایندگان نماینده شرکت آب منطقه‌ای تهران، سازمان هواشناسی، مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران برگزار شد.

حسینی میلانی | ارسال پیامک برای اطلاع‌رسانی به شهروندان برای مقابله با خطر سیل کافی نیست

سید آرش حسینی میلانی در ابتدای این جلسه که به معرفی فضای عملیاتی و سامانه هشدار سیل و همچنین بهره‌گیری از ظرفیت شورایاری‌ها برای استفاده از مواقع بحرانی اختصاص داشت، گفت: شورایاری‌ها ظرفیت اجتماعی هستند که در مواقع بحرانی می‌توان از توان و نیروی آنها در مدیریت اوضاع و همچنین پیشگیری از وقوع بحران استفاده کرد.

وی با اشاره به پیگیری موضوع رود دره‌ها از سوی کمیته محیط زیست شورا اظهار داشت: شهرداری پیوند مستحکمی با نهادهای مردمی در بحران سیل هنوز برقرار نکرده و ضروری است ارتباط‌ بیشتری میان نهادهای مسئول در موضوع بحران سیل با نهادهای مردمی به ویژه شورایاری‌ها برقرار شود.

نائب رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌ها ادامه داد: تاکنون سه جلسه مجازی با شورایاران با موضوع آب و رود دره‌ها داشته‌ایم که استقبال خوبی هم از آنها صورت گرفته که نشان از وجود آمادگی در شورایاری‌ها برای بسط آگاهی و اطلاع‌رسانی به شهروندان در این موضوع است.

حسینی میلانی با بیان اینکه غلبه زبان فنی در حوزه مدیریت شهری مانع از انتقال اطلاعات و آموزش صحیح به مردم شده است، تصریح کرد: باید گفت‌وگو و پیوندی میان حوزه مدیریت شهری با شهروندان شکل بگیرد تا مردم هم برای احیای رود دره‌ها و مقابله با بحران‌ها پای کار بیایند. احداث تاسیسات بالادستی و اقدامات فنی و مهندسی جهت لایروبی شاید موجب اطمینان خاطر از سوی مسئولان شود اما باید عدم قطعیت ها را هم در نظر گرفت چراکه با یک بارندگی شدید ممکن است شرایط بحرانی ایجاد شود.

وی از فعال شدن سامانه هشدار سیل خبر داد و خاطرنشان کرد: هفت ایستگاه هشدار سیل نصب و فعال شده‌اند و مدل‌سازی فنی هم ایجاد شده ولی اگر زمانی سیلاب‌ها از کانال‌ها سرریز شوند، چه باید کرد و واکنش مردم چه باید باشد.

شورایاری‌ها در صیانت از حریم تهران می‌توانند ایفای نقش کنند

رضا کرمی محمدی رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نیز در این جلسه از ضرورت به کارگیری ظرفیت شورایاری‌ها در مدیریت بحران تاکید و خاطرنشان کرد: شورایاری‌ها ظرفیتی هستند که می‌توانند نقش مثبتی را ایفا کنند که از جمله نقش آنها، حفاظت و صیانت از حریم شهر تهران است. آنها می‌توانند در معرفی نقاط حادثه‌خیز مشارکت داشته و بر لایروبی از کانال ها نظارت داشته باشند.

وی با اشاره به توافق مدیریت شهری و وزارت نیرو، به تشریح نحوه مدل‌سازی و معرفی نقاط سیل‌خیز شهر تهران پرداخت و از طراحی اپلیکیشن آموزشی و ارسال پیامک هشدار سیل به شهروندان در مواقع بحرانی خبر دادند.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در این جلسه از ابلاغ حکم وزیر کشور به شهردار تهران برای فرماندهی مدیریت بحران شهر تهران خبر داد و ابراز داشت: سازمان پیشگیری و مدیریت بحران در حال تدوین پروتکل مدیریت بحران بوده تا مسئولیت اجرایی هر دستگاه اجرایی در زمان بروز بحران مشخص شود.

‌تاکید بر اجرای مانورهای دوره‌ای میان تمامی ارگان‌ها، تدوین برنامه‌های آموزشی و طراحی مدل هیدرولیکی داخل شهر از دیگر موضوعاتی بود که از سوی مسئولان سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران مطرح شد.

رودخانه کن فاقد سیستم کنترل بکپارچه سیل است

نماینده شرکت آب منطقه‌ای تهران هم در این جلسه بر تشکیل کارگروهی با حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف مسئول در این موضوع تاکید کرد و ابراز داشت: متاسفانه حساس و سیلابی‌ترین رودخانه شهر تهران یعنی رودخانه کن فاقد سیستم کنترل یکپارچه سیل است.

وی با تاکید بر ضرورت پهنه‌بندی سیلاب در شهر تهران ، بر عدم کف‌سازی سطح رودخانه و جلوگیری از ساخت و سازهای غیرقانونی در بستر رود دره‌ها و همچنین تجهیز ایستگاه‌های اندازه‌گیری تاکید کرد.

مشارکت مردمی نقش مهمتری در حفاظت از جان شهروندان دارد

نماینده سازمان هواشناسی هم در این جلسه با بیان اینکه امکان پیش‌بینی بارش و سیل در شهر تهران از 48 تا 72 ساعت قبل از وقوع سیل فراهم شده است، عنوان کرد: هر چقدر هم که سامانه‌های هشدار و پیش‌بینی بحران پیشرفته و مدرن باشد، نقش مشارکت مردمی برجسته‌تر است و نقش مهمتری در حفظ جان شهروندان دارد.

در این جلسه، نماینده مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران هم از تلاش شهرداری برای طراحی اپلیکیشن مدیریت بحران در سه فاز آموزش، هشدار و گزارش‌دهی دوره‌ای و همچنین انجام مطالعات برای مدیریت آب‌های سطحی خبر داد.

نبود پروتکل مدیریت بحران و ایمنی در زمان بروز شرایط بحرانی، مشخص نبودن حیطه فعالیت‌ها و تکالیف دستگاه‌ها، عدم توجه به نقش شهروندان در مدیریت بحران، ضرورت استفاده از ظرفیت‌های سازمان‌های مردم‌نهاد و شورایاری‌ها، ضرورت پهنه‌بندی شهر تهران از نظر خطر سیل و ضرورت برگزاری یک مانور آموزشی از جمله موضوعاتی بود که در این جلسه از سوی مشاوران و کارشناسان کمیته محیط زیست و خدمات شهری مطرح شد.

در ادامه این جلسه، حسینی میلانی استفاده از توانمندی‌های محلی از جمله شورایاری‌ها، سراهای محلات و... را ظرفیت خوبی در هنگام بروز بحران برشمرد و بیان کرد: مشخص کردن نقاط خطر و پهنه‌بندی شهر تهران از نظر سیل، جزو اقدامات فنی ضروری است اما می‌توان اقدامات آموزشی و اطلاع‌رسانی را از اکنون آغاز کرد.

وی ادامه داد: سازمان پیشگیری و مدیریت بحران باید انجام اقدامات فرهنگی برای اطلاع‌رسانی، آگاهی‌بخشی و آموزش مردم برای نحوه مقابله با خطرات از جمله سیل در اولویت دستور کار قرار دهد. ستاد هماهنگی شورایاری‌ها هم در این رابطه آماده برگزاری جلسات آموزشی است تا آسیب‌پذیری محلات در هنگام سیل کاهش یابد.

سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر با تاکید بر همکاری بین‌بخشی در حوضه‌های آبخیز کن و توچال یادآور شد: ساخت و سازهایی در بالادست رودخانه کن و حریم این روددره انجام شده که نگران‌کننده است. هرچند شهرداری برخوردهایی با متخلفان انجام داده اما برخورد موثر با این مقوله نیازمند مشارکت شهروندان و همکاری بین‌بخشی است.

به گفته حسینی میلانی، مشارکت شهروندان در حوزه‌های بالادست رودخانه کن اهمیت بسیاری از کاهش خطرات ناشی از بحران و سیل را به همراه دارد و همین مسئله ضروری می‌سازد شهرداری تهران از جمله اداره کل حریم با همکاری مناطق شهرداری اقدامات موثری را در این حوزه آغاز کند.

وی ارسال پیامک برای اطلاع‌رسانی به شهروندان را برای مقابله با خطر کافی ندانست و عنوان کرد: در نوروز سال 98 که امکان خطر سیل در شهر تهران وجود داشت، با وجود تعطیلی بوستان‌ها و برخی مسیرها و معابر، مردم همچنان در برخی بوستانهای حساس حضور داشتند که اگر یک سیل ناگهانی رخ می‌داد، می‌توانست فاجعه‌آفرین باشد. به همین خاطر، باید تمامی دستگاه‌ها از جمله سازمان‌های ز یرمجموعه مدیریت شهری با یکدیگر همکاری کنند تا بروز یک بحران منجر به فاجعه نشود.

منبع : اسکان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه