ارسال به دیگران پرینت

حشرات

۱۵نکته جالب درباره مگس‌های سفید

مگس‌های سفید به عنوان یک گونه غیربومی، می توانند به عنوان یک معضل شهری شناخته شوند.


۱۵نکته جالب درباره مگس‌های سفید

مگس‌های سفید به عنوان یک گونه غیربومی، می توانند به عنوان یک معضل شهری شناخته شوند.

مگس‌های سفید یا سفیدبالک‌ها در سال‌های گذشته در شهر تهران مشاهده شده اند. این حشرات در صورت وجود شرایط مناسب و نبود شکارگر طبیعی تکثیر می‌شوند و می‌توانند به عنوان یک معضل شهری شناخته شوند.

۱۵ نکته درباره مگس سفید، می‌تواند شناخت از این حشره را افزایش دهد؛

*این گونه در آسیای جنوب شرقی زندگی می‌کند و از آنجا به سایر نقاط منتقل می‌شود.

 

*سفیدبالک‌ که بین مردم به مگس سفید معروف است، طی سال‌های اخیر در برخی مناطق پایتخت مشاهده شده است.

*سفید بالک‌ها به عنوان یک آفت در کشور ما و بسیاری از کشورهای دیگر جهان وجود دارند اما تا زمانی که جمعیت آن‌ها زیاد و وجود آن‌ها برای مردم و کشاورزان آزاردهنده نشده‌ است، مشکلی ایجاد نمی‌کنند.

 
 

*سفید بالک‌ها دو میزبانه هستند؛ میزبان اول آن‌ها پشت برگ توت است و پس از آن در زمستان به سمت میزبان دوم خود یعنی درخت زیتون می‌روند.

*خسارت‌های مستقیم سفید بالک‌ها شامل تغذیه وضعف گیاه وخسارت‌های مستقیم آن که ناشی از ترشح عسلک است منجر به رشد قارچ‌های دوده واختلال در فتوسنتز و در نهایت اثرات روانی نامطلوب برای شهروندان است.

*این گونه حشره نیز مانند سایر موجودات زنده وقتی شرایط برای آن مهیا و میزبانش موجود باشد و دشمن طبیعی نداشته باشد، شروع به تکثیر و زیاد شدن می‌کند. 

*دما و میزبان گیاهی مناسب و نبود شکارگر طبیعی باعث شده است که جمعیت آن‌ها افزایش پیدا کند و باعث به وجود آمدن مشکلاتی برای مردم شوند.

*این حشره با ورود به مجاری تنفسی افراد می‌تواند باعث ایجاد حساسیت‌ شود.

*شست وشوی درختان توت با آب و مواد شوینده‌ای که به گیاهان، سلامت مردم و محیط زیست آسیب چندانی وارد نمی‌کند یکی از راه‌های مقابله با این حشره است.

*نصب برچسب‌های زرد رنگ بر تنه درختان نیز که باعث چسبیدن حشرات به آن‌ها می‌شود نیز روشی دیگر برای مهار مگس سفید است.

 
 

*راه نهایی کنترل جمعیت آن‌ها مبارزه بیولوژیک است و لازم است که دشمنان طبیعی مگس‌های سفید پرورش داده شوند و در محیط طبیعی قرار گیرند.

*کفشدوزک‌ها، زنبورهای پارازیتوئید ، مگس شکارگر سفید بالک و کنه‌های شکارگر می‌توانند این آفت را کنترل کنند.

*تاثیر افت دما در از بین رفتن سفیدبالک قطعی است.

*برخی از شهروندانی که اعتراض به سفیدبالک‌ها دارند، خود با اقداماتی مثل استفاده بیش از حد و غیر ضروری از خودرو و افزایش گرما در وخیم‌تر شدن شرایط زیست محیطی نقش دارند.

 
 

*باید منتظر گذر زمان حداقل ۱۰ ساله باشیم تا حشرات شکارگر سفیدبالک‌ها مثل انواع کفشدوزک‌ها، بال‌توری‌ها، زنبورهای پارازیته و تعدادی از انواع مگس‌ها جمعیت سفیدبالک را کنترل کنند.

 

منبع : اقتصاد نیوز
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه