رضا  کرم‌رضایی

رضا کرم‌رضایی

رضا کرم‌رضایی، کارگردان، نمایش‌نامه نویس، مترجم و بازیگر، در سال ۱۳۱۶ در سنقرآباد در شهرستان هرسین واقع در استان کرمانشاه متولد شد.

 

بیوگرافی نویسنده

توضیحات

رضا کرم‌رضایی بازیگر سینما و تلویزیون ایران است. وی سال 1316 چشم به جهان گشود. از مهم‌ترین آثار رضا کرم‌رضایی می‌توان به بازیگری در سریال امام علی (ع)، فیلم مسافر ری و سریال خودرو تهران 11 اشاره کرد.

درباره رضا کرم‌رضایی - ایرنا

 

رضا کرم‌رضایی نخستین بار در سینما حضور یافته و سال 1350 در 34 سالگی در فیلم محلل به کارگردانی نصرت‌الله کریمی بازی کرده است. گرچه موفقیت این اثر نسبت به آثار شاخص بعدیش مانند سریال امام علی (ع)، بیشتر نبود اما تجربه خوبی برای رضا کرم‌رضایی محسوب می‌شود و همکاری با هنرمندانی همچون نصرت‌الله کریمی، ایرن، دیانا و رفیع حالتی را تجربه کرد.

رضا كرم رضايي: وضعيت جسمي، مانع كار كردنم شده است - ایسنا

 

رضا کرم‌رضایی در سال 1375 دوره‌ی پرتلاشی را در عرصه سینما و تلویزیون گذراند و در آثار مهمی بازی کرده است. او در این سال با بازی در 4 فیلم و سریال مهم سینما و تلویزیون خود را به مردم معرفی کرد. آثار مهم رضا کرم‌رضایی در این سال، بازیگری در فیلم آقای شانس به کارگردانی رحمان رضایی، فیلم فصل پنجم به کارگردانی رفیع پیتز، سریال امام علی (ع) به کارگردانی سید داود میر‌باقری و سریال خودرو تهران 11 به کارگردانی مرضیه برومند محسوب می‌شود.

شاید یکی از مهم‌ترین بخش‌های بیوگرافی رضا کرم‌رضایی بازی در سریال امام علی (ع) بوده است. رضا کرم‌رضایی سال 1375 در 59 سالگی در سریال امام علی (ع) نقش مهمی بازی کرده است که توانست با مهارت خود، آن نقش و همچنین خودش را میان مخاطبان تلویزیون مطرح کند. او در این سریال با سید داود میر‌باقری همکاری داشته است. رضا کرم‌رضایی توانست با بازی در سریال امام علی (ع) تجربه بازیگری موفقی برای خود رقم بزند و همکاری در کنار بازیگرانی نظیر داریوش ارجمند، مهدی فتحی، بهزاد فراهانی و محمدرضا شریفی‌نیا بر تجارب او افزود.

رضا کرم‌رضایی علاوه‌بر سریال امام علی (ع)، سال 1379 در 63 سالگی در فیلم مسافر ری نیز بازی کرده است. رضا کرم‌رضایی این‌بار با سید داود میر‌باقری یعنی کارگردان فیلم مسافر ری و هنرمندانی چون داریوش ارجمند، جمشید هاشم‌پور، محمدرضا شریفی‌نیا و ویشکا آسایش همکاری داشت.

با اینکه رضا کرم‌رضایی را بیشتر بعنوان بازیگر می‌شناسیم، اما در حرفه‌های دیگر نیز فعال بوده است. رضا کرم‌رضایی علاوه‌بر بازیگر به‌عنوان نویسنده نیز در سینما و تلویزیون فعالیت داشته است. مهم‌ترین اثر رضا کرم‌رضایی در حرفه‌ی نویسنده، سریال نطفه سوم است.

در این سال‌ها رضا کرم‌رضایی با هنرمندان بسیاری تجربه‌ی کار داشته است اما جالب است بدانید که در میان بازیگران جمشید مشایخی با 8 مرتبه، نعمت‌الله گرجی با 7 مرتبه، منوچهر حامدی با 6 مرتبه، محمد‌باقر صحرارودی با 6 مرتبه و ابوالفضل پورعرب با 6 مرتبه بیشترین همکاری را با رضا کرم‌رضایی داشته‌اند.

رضا کرم‌رضایی - بیوگرافی، زندگی نامه و کارنامه هنری | منظوم

 

یکی از ویژگی‌های حرفه‌ای بیوگرافی رضا کرم‌رضایی آن هست که در مدت زمان بازیگری خود، هم در تلویزیون و هم در سینما بازی کرده است. رضا کرم‌رضایی را باید بیشتر بازیگر سینما بدانیم چرا که 77% آثار وی سینمایی و 23% آثارش تلویزیونی است. در واقع رضا کرم‌رضایی از مجموع 59 اثری که در کارنامه دارد، در 46 اثر در سینما با نام‌های فیلم سالاد فصل، فیلم مسافر ری، فیلم آقای شانس، فیلم فصل پنجم، فیلم در کمال خونسردی، فیلم دیوانه‌وار، فیلم می‌خواهم زنده بمانم، فیلم نیش، فیلم سهراب تا سهراب‌، فیلم از بلور خون، فیلم ایلیا نقاش جوان، فیلم رابطه‌ی پنهانی، فیلم دندان طلا، فیلم نرگس، فیلم آواز تهران، فیلم جنجال بزرگ، فیلم رانده شده، فیلم شاخه های بید، فیلم آخرین لحظه، فیلم گرفتار، فیلم محکومین، فیلم طغیان، فیلم قرنطینه، فیلم زخمه، فیلم بنفشه زار، فیلم اعدامی، فیلم مشت مرد، فیلم عبور از مرز شب، فیلم غبارنشین‌ها، فیلم هم‌کلاس، فیلم جمعه، فیلم در شهر خبری نیست، فیلم ماه عسل، فیلم پسرک، فیلم رابطه جوانی، فیلم میهمان، فیلم نازنین، فیلم همسفر، فیلم کندو، فیلم بابا خالدار، فیلم علی کنکوری، فیلم تجاوز، فیلم خواستگار، فیلم حسن سیاه، فیلم تولدت مبارک و فیلم محلل به ایفای نقش پرداخته و در 13 اثر در تلویزیون با نام‌های سریال رستوران خانوادگی، سریال امام علی (ع)، سریال خودرو تهران 11، سریال فروشگاه، سریال بی‌بی‌یون، سریال حکایتی و حکمتی، سریال تاریخ روابط ایران و انگلیس، سریال آذرستان، سریال فراموش‌خانه، سریال با سلسله حکمت، سریال طبل توخالی، سریال دمی با ملا و عبید و سریال طلاق بازی کرده است.