ارسال به دیگران پرینت

بررسی تاثیر کرونا بر مهارت آموزی کودکان و نوجوانان

یک روانشناس کودک و نوجوان اظهار کرد: خانواده ها باید در ایام پاندمی کرونا، توجه ویژه ای به مهارت های اجتماعی فرزندانشان داشته باشند.

بررسی تاثیر کرونا بر مهارت آموزی کودکان و نوجوانان

 الهه پورملایی روانشناس کودک و نوجوان در مورد تاثیرات تعامل نداشتن دانش آموزان با همسالانشان در ایام پاندمی کرونا اظهار کرد: کودکان تعامل اجتماعی را از سن سه سالگی به بعد و در سنین مهدکودک یاد می‌گیرند. توصیه ما این است که وارد فضا‌هایی مانند مهدکودک و کلاس‌های آموزشی شوند تا اصول و مهارت های زندگی و روابط اجتماعی را به خوبی یاد بگیرند.

پورملایی بیان کرد: والدین باید توجه داشته باشند که اخبار کرونا را بیش از حد برای فرزندانشان بزرگنمایی نکنند، زیرا این اخبار تاثیرات منفی بر روحیه کودکان می‌گذارد تا حدی که این کودکان بدانند باید چگونه و چقدر شیوه‌نامه های بهداشتی را رعایت کنند، کافی است.

او گفت: در شرایط پاندمی کرونا که کودکان ناگزیرند در خانه بمانند؛ والدین باید سعی کنند ساعت‌هایی را برای ارتباط با فرزندانشان اختصاص دهند.

به گفته این روانشناس، تاثیری که کودکان در یادگیری روابط اجتماعی در بازی از همسالان خود می‌گیرند بسیار بیشتر از آموزش این مفاهیم توسط والدین است، بنابراین پدر و مادر‌ها باید سعی کنند با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، فرزندان خود را در محیط باز  یا در فضا‌هایی با تهویه مناسب کنار هم سن و سالانشان قرار دهند تا بازی و تفریح داشته باشند و از فضای  خبرهای بد و استرس زا دور شوند.

او ادامه داد: متاسفانه برخی از والدین تصور می‌کنند اگر فرزندان خود را در پاندمی کرونا در خانه نگه دارند و همه نیاز‌های کودک را تامین کنند می‌توانند او را از خطرات احتمالی حفظ کنند، اما باید بدانند که در این شرایط فرزندانشان هیچ گونه تعامل اجتماعی را که باید از محیط بیرون از خانه و افراد دیگر هم سن و سالان خود بیاموزند؛ یاد نمی‌گیرند.

پورملایی گفت: تا سن سه سالگی ۴۰ درصد و در سن ۶ سالگی حدود ۷۰ درصد از شخصیت شکل می‌گیرد و در ۱۸ سالگی نیز سیر تکمیلی شخصیت او کامل می‌شود بنابراین والدینی که کودک و نوجوان در آستانه ۱۸ سالگی دارند باید بدانند که این دوران زندگی فرزندانشان برای شکل‌گیری و آموزش شخصیت اجتماعی شان بسیار حساس است.

بررسی تاثیر کرونا بر مهارت آموزی کودکان و نوجوانان

این روانشناس کودک و نوجوان اظهار کرد: از جمله آسیب‌هایی که ممکن است کودکان در این شرایط با آن مواجه شوند؛ یاد نگرفتن تعامل اجتماعی، کاهش اعتماد به نفس  و ناتوانی در نه گفتن است.

 

منبع : افکارنیوز
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه