ارسال به دیگران پرینت

روحانی در جلسه هیات دولت:

اگر یک ساعت در برداشتن تحریم تعلل کنیم، حقوق مردم را پایمال کرده ایم

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه تحریم باید برداشته شود، اظهار کرد: این حق مردم است و اگر یک ساعت در برداشتن تحریم تعلل و امروز و فردا کنیم و آینده را پیش پای خود بگذاریم حقوق مردم را پایمال کرده ایم؛ اینکه می گویند حقوق عامه همین است.

اگر یک ساعت در برداشتن تحریم تعلل کنیم، حقوق مردم را پایمال کرده ایم

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه تحریم باید برداشته شود، اظهار کرد: این حق مردم است و اگر یک ساعت در برداشتن تحریم تعلل و امروز و فردا کنیم و آینده را پیش پای خود بگذاریم حقوق مردم را پایمال کرده ایم؛ اینکه می گویند حقوق عامه همین است.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح امروز در جلسه هیات دولت اظهار کرد: FATF یک گروه ویژه است که اقداماتی راجع به مسائل مالی و تراکنش ها انجام می دهد و همه کشورهای شرق و غرب به آن ملحق شده اند. اگر بد است چطور همه دنیا آن را قبول کرده اند؟ تمام اروپا و همه شرق و چین و روسیه و ترکیه و همسایگان ما به آن ملحق شدند. این چیزی است که اجماع دنیا روی آن است و همه ملت ها تلاش می کنند رتبه بالاتری در این گروه بدست بیاورند، اما ما ایستاده ایم و تنها تماشا می کنیم.

وی با اشاره به اینکه دولت اقدامات خود را درباره FATF انجام داده است، افزود: دولت چهار لایحه در این زمینه به مجلس برد که با کار دولت و مجلس و شورای نگهبان انجام و دو لایحه آن ابلاغ و تمام شده، اما دو لایحه درباره جرایم سازمان یافته و مقابله با تامین مالی تروریسم دچار اشکالاتی بوده که به مجمع تشخیص رفته است.

روحانی اضافه کرد: تصویب این لوایح برای زندگی مردم خیلی مهم است و باید واضح گفته شود. وقتی عدد ریسک کشور از ۶ به ۷ می رود به خاطر همین است. یعنی مردم باید از جیب شان پول بدهند. وقتی این لوایح اجرا نمی شود برای نقل و انتقالات پول مردم باید پول بیشتری بدهند و اکنون هم داریم پول می دهیم. تمام دولت ها که با ما ارتباط دارند و حتی کار بانکی محدودی با ما انجام می دهند توصیه می کنند که اگر آن را اجرا نکنید ارتباطات بانکی مان لغو می شود. مگر ما می خواهیم به قرن پیش و دوران دکان و صرافی برگردیم؟ اینها حقوق و زندگی مردم است و با جیب تک تک آدم ها ارتباط دارد.

وی ادامه داد: بله وقتی قانونی را وضع و اجرا می کنیم قرار نیست با آن همه مشکلات عالم حل شود. شاید ما هزار مشکل داشته باشیم و با یک قانون پنج مشکل مان حل شود ولی قرار نیست ۹۵ مشکل دیگر هم با همان قانون حل شود. ما اگر به FATF نپیوستیم و اجرا نشد باید به مردم توضیح بدهیم که این موضوع چقدر هزینه دارد و چه کسی این هزینه را متحمل می شود. من از مجلس سابق که با ما همکاری و با رای خوبی این لوایح را تصویب کرد و از شورای نگهبان که آن را بررسی کرد تشکر می کنم. حالا هم دو لایحه در اختیار مجمع تشخیص است و الان شرایطی است که مجمع باید قدرت خود را برای حل معضلات مالی مردم نشان دهد. تصویب این لوایح هر روز و هفته ای که به تاخیر بیفتد به نفع ما نیست.

رئیس جمهور در ادامه یادآور شد: این لوایح از نظر زمانی در مجمع مشکلی پیدا کرد و طبق زمان بندی آئین نامه به نتیجه نرسید، دولت هم از مقام معظم رهبری تقاضا کرد که زمان آن را تمدید کنند و ایشان محبت کردند و زمان را تمدید کردند. پس رهبری راه را باز کردند و امروز در اختیار مجمع هست که هر چه زودتر تصویب شود تا به نفع کشور و مردم باشد. در مجمع هم افراد دلسوزی که حکم رهبری دارند حاضر هستند.

وی تاکید کرد: این لوایح هیچ ربطی به برجام و تحریم ندارد. اگر تحریم باشد یا نباشد این لوایح لازم است. یعنی اگر تحریم نباشد باز هم لازم است و اگر تحریم باشد بیشتر لازم است یا چه برجام باشد یا نباشد این لوایح لازم است. ما در هر بخشی که باید کار و تلاش خودمان را انجام می دادیم انجام داده ایم و امیدواریم در این زمینه با همکاری عزیزان مجمع از این پیچ هم عبور کنیم و بقیه مسائل را با هم حل و فصل کنیم. از طرفی مجلس محترم هم لایحه بودجه را زودتر تصویب کند تا شورای نگهبان بررسی کند و دولت برای سال آینده آن را اجرا کند.

رئیس دولت های یازدهم و دوازدهم با بیان اینکه هر چه دولت از مسائل سیاسی، اقتصادی و داخلی روی آن تاکید می کند یک نگاهش به زندگی مردم است، عنوان کرد: یک نگاه دولت به توسعه تولید و یک نگاه آن به احقاق حقوق مردم است که از دست نرود. مردم حقوقی دارند و تجارت با دنیا حق آنهاست. دستور رهبری هم برون گرا بودن اقتصاد است. یعنی اقتصاد باید داخلی و درون زا باشد و بعد بتوانیم صادر کنیم. اگر  قلدری برای صادرات کالا جلوی راه مردم را بگیرد و یا صادرات انجام شود اما نگذارد پولش برگردد، این به معنای انزوا و از بین رفتن حق مردم است.

وی افزود: دولت برای ایجاد و حفظ برجام تلاش کرد تا حقوق مردم به دست بیاید. دولت یازدهم دولت موجده بود که توافق را به وجود آورد و دولت دوازدهم دولت مبقیه بود که این توافق را حفظ کرد. حالا در یک جای دیگری باید این بحث ها باز شود که چه اقدامات عظیم و بزرگی با هدایت مقام معظم رهبری و حمایت مردم انجام گرفته و باید برای مردم کاملا آشکار باشد.

وی با تاکید بر اینکه تحریم باید برداشته شود، اظهار کرد: این حق مردم است و اگر یک ساعت در برداشتن تحریم تعلل و امروز و فردا کنیم و آینده را پیش پای خود بگذاریم حقوق مردم را پایمال کرده ایم. اینکه می گویند حقوق عامه همین است. مهمترین حقوق عامه این است که حق همه مردم است که تحریم و فشار از دوش شان برداشته شود و آزاد شوند.

رئیس قوه مجریه همچنین تاکید کرد: قانون به صراحت می گوید به جز در مواردی که اجرا به رهبری واگذار شده تمام اجرا به عهده دولت است و هیچ کسی دیگری حق ندارد در اجرا مداخله کند.

بر اساس این گزارش،‌ رئیس جمهور در بخش دیگری از صحبت های خود عنوان کرد: دولت جدید آمریکا یک مقدار لحنش تغییر کرده و اعتراف کرده که دولت قبلی اقدامات غلطی انجام داده است و حتی اقدام عملی هم کرده و نامه غلطی که دولت قبل به سازمان ملل فرستاده بود را پس گرفته و تا این حد از این کارها کرده، اما در زمینه تحریم که برداشتن آن مسئله اصلی ماست و درباره به صراحت شناختن حق مردم ما هنوز یک قدم جدی از طرف دولت آمریکا ندیده ایم که برداشته شود.

وی با بیان اینکه امر برداشتن تحریم و اجرای کامل برجام هم خیلی آسان و هم خیلی مشکل است تاکید کرد: اگر اراده جدی در همه اطراف باشد یعنی هفت کشور مخصوصا آمریکایی ها و ایران تصمیم بگیرند به همه تعهدات عمل کنند، یعنی آمریکا همه تحریم ها را بردارد و بلافاصله ایران هم تعهداتش را اجرا کند این موضوع خیلی آسان است و در یک یا دو روز می تواند انجام بگیرد و اگر یک اراده جدی باشد در همین هفته می توان آن را تمام کرد.

روحانی افزود: اما اگر اراده جدی نباشد یا اینکه همان وسواس خناسی که به جان ترامپ افتاد و او را منحرف و بی آبرو و در صحنه سیاسی نابود کرد به وجود بیاید، مشکل ایجاد خواهد شد. ترامپ هر چه درباره برجام به سازمان ملل رفت شکست خورد و بیچاره یک مورد پیروزی هم نداشت. چه کسی او را به این دام انداخت؟ صهیونیست ها. او به ظاهر شعار می داد آمریکا اول است، اما در مقام واقعیت صهیونیست ها اول، افراطی گری دوم، نژاد پرستی سوم و آمریکا چهارم بود. او را صهیونیست ها اغفال کردند و گول زدند. دولت فعلی آمریکا اگر قبول دارد دولت قبلی اشتباه کرده هم باید صریح تر بگوید و هم صریح تر عمل کند.

رئیس جمهور با اشاره به تماس هایی که با مقامات اروپایی داشته است،‌ خاطرنشان کرد: وقتی اروپایی ها زنگ می زنند و با ما بحث و صحبت می کنند بحث ما فقط همین است. آنها می گویند برجام باید حفظ شود اما ما می گوییم با صدا و سخنرانی و شعار که حل نمی شود و تنها لفظ کافی نیست. البته اگر دولت در این زمینه اصرار دارد کسی نباید به غلط تفسیر کند که نگاه دولت به بیرون است. آنها حق ما را خورده اند و نگاه ما به بیرون است تا حق مان را بگیریم. آنها دارند خیانت می کنند و حق ماست به آن خائن نگاه کنیم و حق مردم را بگردانیم وگرنه اقتصادمان در دست مردم و درون زاست.

وی با تاکید بر اینکه برجام یکی از مهمترین توافق های سیاسی تاریخ ایران است اظهار کرد: بعضی ها فقط به کلمه برجام می چسبند، امروز انرژی اتمی ما در حال تولید است و هیچ کسیث در دنیا نمی تواند بگوید کار ما خلاف قانون است. در گذشته ما انرژی اتمی تولید می کردیم اما قطعنامه ها بالای سرمان بود و کار ما را به غلط نامشروع می دانستند اما ما این اقدام را انجام دادیم و حالا دیگر کسی کارمان را نامشروع نمی داند. عده ای به اشتباه می گویند که صنعت هسته ای از بین رفت ولی دیدید وقتی اراده کنیم در یک هفته در تمام تولیدات چه می کنیم. چه در زمینه سانتریفیوژ و چه در زمینه مواد مورد نیاز که حالا ۲۰ درصد بیشتر یا کمتر باشد.

روحانی همچنین بیان کرد: اینکه ما گفتیم هم باید چرخ انرژی هسته ای و هم چرخ اقتصاد بچرخد چیزی است که هر لحظه به آن عمل کرده ایم و امروز می بینید چرخ هر دو می چرخد. فقط در روز دوشنبه چیزی که افتتاح کردیم ۷۸ هزار میلیارد بود و یک چیزی بالاتر هم شروع کردیم که اجرا خواهد شد. پس اقتصاد ما آن هم در شرایط جنگ اقتصادی در حال چرخیدن است و اگر این جنگ اقتصادی نبود می دیدید چه خبر است و کشور چه شده بود. از طرفی سانتریفیوژهای IR۱ بود و امروز IR۲M، IR۴، IR۶، IR۸ و IR۹ هم می چرخد. پس ما هر دو کار را باید انجام بدهیم یعنی هم از نظر اقتصادی پیشرفت کنیم و هم هسته ای را بچرخانیم ولی باید بی هزینه این کار را انجام دهیم.

روحانی ادامه داد: من به برخی سران کشورها گفتم که ۱+۴ امروز وظیفه سنگینی بر دوش دارد. ما سه سال در جنگ اقتصادی ایستادیم و این ما هستیم که برجام را در این مدت حفظ کردیم. ما ایجاد کننده و حافظ برجامیم و حالا که آن را حفظ کرده ایم آنهایی که تحریم نابجای غیر قانونی اعمال کرده اند باید تحریم ها را متوقف کنند. باید به برجام برگردید و قانون را اجرا کنید. اگر روز اول تحریم ها را برداشتید و روز بعد دیدید که ما به تعهدات خود عمل نمی کنیم حق با شماست و می توانید به دنیا بگویید که ایران به تعهداتش عمل نمی کند. به هر حال اصل ما احقاق حقوق مردم است که در همه زمینه ها باید آن را گسترش دهیم.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه اولین وظیفه دولت در پایان سال این است که همه طرح های قابل افتتاح را افتتاح کند تا مردم از ثمره آن هر چه زودتر بهره ببرند یادآور شد: ما روز دوشنبه افتتاح بسیار مهمی در این سال سخت داشتیم. اینکه دولت در یک روز دو میلیارد و ششصد میلیون دلار طرح را افتتاح کند بسیار مهم است که به حقوق مردم هم بستگی دارد. می دانید که چاه ها و میدان های مشترک به گونه ای است که اگر ما از سهم مان بهره برداری نکنیم زمان می گذرد و سهم ما از دست می رود و هم ما و هم همسایه مان حق داریم از آن استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: در ابتدای این دولت تولید ما از این میدان که آن سوی اش عراق است صفر بود. ما در دولت یازدهم کار آن را شروع کرده و پیش برده ایم و در اواخر سال ۹۵ و اوایل سال ۹۶، ۳۰ هزار بشکه روزانه برداشت کردیم که در این افتتاح اخیر به ۶۵ هزار بشکه در روز رسیده است. جنبه اقتصادی و ایجاد اشتغالش سر جای خود اما از طرف دیگر این موضوع حق مردم است و این مسئله مهمی است که ما حقوق مردم را باز بستانیم و حفظ کنیم. در غرب کارون هم برداشت ما پنج برابر شده است.

روحانی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به هفته درختکاری اظهار کرد: این وظیفه ماست که هوای تنفس مردم را سالم تر کنیم. از افتخارات ما در بخش کشاورزی این است که حرکت توام با شتابی در کنار محیط زیست انجام شد. در بخش محیط زیست تنها دریاچه ارومیه نیست و ده ها طرح مهم دیگر هم هست که انجام شده و باز هم برای مردم باید انجام شود و ادامه پیدا کند. ما در این دولت ۲۵ میلیون تن محصولات کشاورزی را افزایش دادیم. در آغاز دولت ۹۷ میلیون تن بود و الان ۱۲۳ میلیون تن است که امیدواریم تا پایان دولت به ۱۳۰ میلیون تن برسیم.

رئیس دولت یازدهم و دوازدهم همچنین گفت: در بخش آبیاری مدرن و قطره ای از زمان هوخشتره تا سال ۹۲ یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار بوده و الان دو میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار شده است. در گلخانه ۸۸۰۰ هکتار بوده و امروز ۲۰ هزار هکتار است و ممکن است تا ۲۳ هزار هکتار برویم. در جنگل کاری از ۵۳۲ هزار هکتار به ۷۷۰ هزار هکتار رسیده ایم، البته در این حرکت بزرگ همه مردم باید کمک کنند، چرا که این جزئی از باقیات و صالحات است.

روحانی در بخش دیگری از صحبت های خود به ایام نیکوکاری اشاره و بیان کرد: فردا روز نیکوکاری است. مردم ما کار بزرگی در تاریخ انجام داده اند و همیشه یکدیگر را کمک کرده اند، البته منظورم کمک به تکدی گری در خیابان نیست و اگر کسی اینگونه کمک کند اشتباه کرده و باید اینها را از شهرهایمان جمع کنیم اما در کرونا دیدید که چه همکاری و مواساتی بین همه مردم و خیرین انجام گرفت. در ابتدای این دولت سازمان های خیریه ۴۳۰۰ تشکل بودند که امروز به ۹۸۰۰ رسیده اند. ضمن اینکه ۲۲ هزار سمن تشکیل شده است. قرآن به ما می گوید برای نیکی مسابقه بگذارید، البته خدا نکند که برای توهین، اهانت و حرف های نادرست بین این جناح و آن گروه مسابقه گذاشته شود.

رئیس جمهور در پایان اظهار کرد: در روزهای پایانی سال و ایام سال جدید قرار داریم، البته مردم به شرایط کرونایی توجه خواهند داشت و ضمن اینکه همه می دانند عید باید پر نشاط باشد، اما باید تلاش کنیم عواقب آن به گونه ای نباشد که شاهد شیوع بیشتر این ویروس در کشور باشیم.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ملت ارسالی در

      این هم مثل برجام تعریف واصرار وتمجید زیاد دارد عاقبت همه بخیر باشد امین

    • eli ارسالی در

      ـ43سال هر سال 365 روز هر روز24 ساعت حساب کنین ببینین چقد حق مردم ، عمر مردم رو تباه کردید

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه