ارسال به دیگران پرینت

حرف های روحانی به خودش برگشت! | واعظی رئیس دفتر روحانی: دلار ۲۵ یا ۲۷ هزار تومانی،کار دولت بود!

"حق نداریم با استفاده از تریبون خود با اعصاب مردم بازی کنیم"، اینها بخشی از جملات حسن روحانی رئیس‌جمهور در جلسه روز چهارشنبه 6 اسفند هیئت دولت، است. حرف های روحانی اینبار به خودش برگشت! واعظی رئیس دفتر روحانی گفته است دلار ۲۵ یا ۲۷ هزار تومانی،کار دولت بود!

حرف های روحانی به خودش برگشت! | واعظی رئیس دفتر روحانی: دلار ۲۵ یا ۲۷ هزار تومانی،کار دولت بود!

"حق نداریم با استفاده از تریبون خود با اعصاب مردم بازی کنیم"، اینها بخشی از جملات حسن روحانی رئیس‌جمهور در جلسه روز چهارشنبه 6 اسفند هیئت دولت، است. حرف های روحانی اینبار به خودش برگشت!  واعظی رئیس دفتر روحانی گفته است دلار ۲۵ یا ۲۷ هزار تومانی،کار دولت بود!

 

واعظی درحالی اعتراف کرده دلار ۲۵ یا ۲۷ هزار تومانی،کار دولت بوده تا کشور را اداره کنند که به لطف این سیاست‌شان مردم نه تنها در تأمین هزینه‌های زندگی به مشکل خوردند، حتی برای تأمین اقلام ضروری زندگی‌ هم مجبور به حضور در صف‌های طولانی مرغ و روغن شدند.

این جمله البته از همان ابتدا با واکنش های متعددی همراه شد که اهم آنها به سیاست‌های اقتصادی و غیراقتصادی دولت در سال‌های اخیر مربوط می شد که اتفاقا دولت خیلی هم شدید با اعصاب مردم بازی کرده بود و نمونه بارز آن گرانی یک شبه بنزین و اعلام بی خبری رئیس جمهور بود!

اما به فاصله یکی دو روز از این سخنان تاریخی رئیس جمهور محترم، محمود واعظی رئیس دفتر ایشان طی سخنانی در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان اصفهان نه تنها گفته های حسن روحانی مبنی بر بازی با اعصاب مردم را نقض کرد بلکه صراحتاً اعتراف کرد که در روزهایی که مردم منتظر اقدام عملی دولت برای کاهش قیمت دلار و ... بودند، دولت خودش نرخ دلار را در کانال 25 تا 27 هزار تومان نگه داشته بود که بتواند کشور را اداره کند!

واعظی با تاکید بر اینکه از نظر اقتصادی نرخ ارز ایران 25 یا 27 هزار تومان نیست، گفت: ما این کار را کردیم تا بتوانیم اقتصاد کشور را اداره کنیم تا امروز دشمنان بگویند که فشار حداکثری شکست خورده و آنها به دنبال حل مسائل هستند و امروز ایران از موضع قدرت است.

اعلام این سخنان از سوی رئیس دفتر رئیس جمهور با واکنش های منفی متعددی همراه شد و حتی رئیس کل بانک مرکزی هم در پیامی به تندی پاسخ او را داد و تأکید کرد که در اولین جلسه حضور در هیات دولت قبل از انتصاب و در اولین جملات خود از آقای رئیس جمهور و اعضای محترم دولت درخواست کردم که، اگر به انتصاب اینجانب رأی می‌دهند، با این شرط همراه باشد که در خصوص مسائل ارزی، اعلام سیاست‌ها را به بانک مرکزی واگذار کنند و قطعاً این بهترین کمک مسؤلین محترم به بانک مرکزی و نیز ثبات در بازارهای پول و ارز است.

نکته مهم در حواشی اخیر ایجاد شده توسط واعظی این بود که جمله تاریخی فعالان بازار ارز مبنی براینکه "کار خودشان است" با مهر تأییدی همراه شد آنهم درحالی که همواره دولت در تلاش برای تکذیب این ادعا بود. زمانی که دلار در بازار به شدت مسیر صعودی را طی می کرد و در نقطه ای به 32 هزار تومان هم رسید، بسیاری اعلام کردند که این گرانی ها کار خود دولت است و دولت ها همیشه برای جبران کسری بودجه‌شان در بازار ارز دستکاری می کنند.

اما دولت محترم با جدیت این ادعا را تکذیب می کرد و می گفت از همه توانمان برای مدیریت بازار ارز و کاهش نرخ دلار استفاده می کنیم! هرچند فعالان اقتصادی و کارشناسان ارزی همواره گفته اند که سود اصلی گرانی ارز به جیب دولت می رود و در این شکی نیست اما اینکه در روزهایی که مردم از افزایش قیمت ارز با فشار زیادی رو به رو شده و حتی در تأمین معاش‌شان به مشکل خورده‌اند، دولت اعتراف کند که خودش دلار را در این قیمت نگه داشته تا کشور را اداره کند، نه تنها بازی با اعصاب مردم است بلکه ظلم بزرگی به مردمی است که به لطف سیاست های اقتصادی دولت مجبورند در روزهای کرونایی برای تأمین حداقل های زندگی ساعات طولانی در صف خرید مرغ و روغن بایستند تا شاید از سهمیه دولتی بهره مند شوند.

به لطف سیاست دولت و روش ابداعی‌شان برای کاهش فشار حداکثری و اداره کشور، مردم روزهایی را سپری می کنند که نه تنها خریدهای غیرضروری را حذف کرده اند بلکه برای تأمین هزینه خریدهای ضروری هم به مشکل اساسی خورده اند و اتفاقا امیدشان به دولت و مجلس است تا گره ای از مشکلاتشان باز کنند.

ولی مسئولان دولتی که این روزها بیشتر از قبل درگیر دعواهای سیاسی هستند نه تنها کاری برای رفع افتضاح پیش آمده در بازار کالاهای اساسی و ... انجام نمیدهند بلکه در مقام دفاع از عملکردشان ایستاده و ادعا می کنند که کاری کرده اند که مردم در هیچ صفی نمانند و فشارها را حس نکنند.

البته که دولت محترم هم میداند که گرانی دلار به معنی گرانی تمام کالاها و خدمات است ولی حتماً پوشش کسری بودجه از محل نرخ ارز اثرات مثبتی را برای دولت داشته که ترجیح داده در جنگ اقتصادی بازهم از جیب مردم برای تأمین هزینه های خود استفاده کند و حتماً محل دیگری برای جبران کسری بودجه غیر از دلار و جیب مردم وجود نداشته است.

بهتر است مروری داشته باشیم که در پی افزایش قیمت ارز و ثبت کانال های نزدیک 30 هزار تومان برای نرخ دلار، بسیاری از کالاها از سفرهای مردم پرکشیده اند که مهمترین آن گوشت و مرغ است! افزایش سرسام آور قیمت کالاهای اساسی و میوه درحالی است که دولت مدعی است مشکلی وجود ندارد و همه چیز تحت کنترل است و کمبودی هم نداریم! با این حال اما حداقل در یک سال گذشته روغن جامد در شهرهای مختلف به کالایی نایاب تبدیل شده که قیمت آنهم به لطف نظارت دولت به نرخ های نجومی‌ای رسیده است!

در بازار مرغ هم که افتضاح مدیریتی حداقل در یکسال گذشته وجود داشته و موجب شده تا قیمت مرغ زیر سایه نظارت ستاد تنظیم بازار به بیش از 30 هزار تومان برسد! و مردم به ناچار در صف های طولانی فروش مرغ دولتی بایستند!

نه تنها مشکل روغن جامد در یکسال گذشته حل نشد، بلکه حداقل از یکی دو ماه قبل دیگر مردم نمی توانند روغن های مایع را نیز از فروشگاه ها خریداری کنند، چراکه طبق اعلام مسئولان فروشگاه های مختلف توزیع روغن خیلی کم شده و اگر هم سهمیه به فروشگاه برسد به هر کارت ملی یک روغن بیشتر داده نمی شود.

این وضعیت در بازار گوشت، لبنیات،‌ تخم مرغ، میوه و سبزی جات و ... هم وجود دارد و نکته مهم اینجاست که تمام متولیان این بازارها علت گرانی ها را گرانی ارز می دانند و می گویند با گران شدن قیمت دلار بازار تمام کالاها بهم ریخته است.

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه