ارسال به دیگران پرینت

روزشمار انتخابات آمریکا؛ جمهوریخواهان:مصاحبه ترامپ بازجویی بود، بایدن پیک‌نیک!

ترامپ انتظار این مخمصه را از دوئل نداشت

ادامه رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا با دوئل تلویزیونی دو نامزد اصلی برگزار شد.

ترامپ انتظار این مخمصه را از دوئل نداشت

ابوالفضل خدائی: جو بایدن که با شبکه تلویزیونی ای بی سی گفتگو می کرد، روش مدیریت دولت دونالد ترامپ برای مهار شیوع کرونا را به باد انتقاد گرفت و سوء مدیریت او را عامل شیوع مرگبار و مهارنشدنی این ویروس در سراسر آمریکا دانست. وی از رویکرد خارجی ترامپ شدیدا انتقاد کرد و گفت: ما خود را در شرایط منزوی تری یافته ایم. وی در ادامه با بیان اینکه ایران اکنون مواد اتمی بیشتری دارد، ادعا کرد: ایران به ساخت بمب نزدیک شده است. کره شمالی بمب هسته ای و موشک در اختیار دارد. متحدان ما در ناتو می گویند که نمی توانند روی ما حساب کنند. ما  خود را در شرایطی با امنیت کمتری یافته ایم. جهان کمتر به ما اعتماد دارد.

وی از پوتین انتقاد کرد و گفت: پوتین برای سر سربازان ما در افغانستان پول تعیین کرده است. ناتو در آستانه ترک خوردن است. همچنین ما در آسیای دور در برابر چین منزوی تر شده ایم. ترامپ با اوباشی به مانند رهبر کره شمالی و پوتین رفاقت می کند. من فکر می کنم راهبردی منسجمی در سیاست خارجی نداشته ایم. ما نباید فقط با زور کار را پیش ببریم. ما باید الگو باشیم و به این شکل عمل کنیم.

بایدن خاطرنشان کرد: در نظر سنجی های بین المللی درباره میزان قابل اعتماد بودن سران جهان، پوتین و شی جلوتر از ترامپ هستند.

معاون رئیس جمهور پیشین آمریکا در پایان گفت: اگر انتخابات را ببازم، نشانه کم کاری من خواهد بود. اگر باختم، به دانشگاه در پنسیوانیا برخواهم گشت و درس خواهم داد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ۲۰۲۰ بار دیگر بطور ضمنی تهدید به کنار نرفتن از قدرت در صورت شکست در انتخابات کرد و گفت: انتقال مسالمت‌آمیز (قدرت) را به طور کامل می‌خواهم اما این کار را نخواهم کرد چون پیروز می‌شوم. وی با نپذیرفتن مناظره مجازی، همزمان با رقیب دموکراتش جو بایدن، بامداد جمعه به وقت تهران در یک برنامه تلویزیونی از شبکه ان بی سی حضور یافت و به سوالات رای‌دهندگان پاسخ داد. همزمان با او، جو بایدن در شبکه خبری ای بی سی ظاهر شد و به سوالات رای دهندگان پاسخ داد. قرار بود به جای این برنامه ترامپ و جو بایدن رقیب دموکرات وی مناظره داشته باشند که به دلیل ابتلای ترامپ به کرونا، از طرف کمیسیون مناظره‌های انتخاباتی لغو شد. طرف دموکرات پیشنهاد مناظره مجازی را هم داده بود که از سوی تیم ترامپ رد بود. ترامپ در پاسخ به این سوال که آیا به ایمنی گله‌ای اعتقاد دارد، گفت: ما انتظار از دست دادن بیش از ۲ میلیون نفر را داشتیم، اما اکنون ۲۰۰ هزار نفر یعنی ۱۰ درصد آن را از دست داده‌ایم، یک درصد هم زیاد است و نباید اتفاق می‌افتاد، اما به خاطر چین این اتفاق افتاد.وی افزود: ما بر این اساس، ۲ میلیون نفر را نجات داده‌ایم.

 

ترامپ درباره اظهاراتش برای انتقال مسالمت‌آمیز قدرت و اینکه تنها در صورت کلاهبرداری در انتخابات بازنده خواهد شد هم اظهار کرد: در این صورت بازنده خواهیم شد که هزاران برگه رای به زباله‌ها ریخته می‌شود، وقتی می‌بینید که آرای نیروهای نظامی که روی آن ترامپ را نوشته‌اند در زباله‌ها ریخته می‌شود، اینها همه امروز اتفاق افتاده است. مجری برنامه پرسید مدیر اف بی آی شما گفته است که هیچ نشانه‌ای از کلاهبرداری در۱۵۰ میلیون آرای به صندوق ریخته شده وجود نداشته است.

نتایج آخرین نظرسنجی های انجام شده

طبق جدیدترین ردیاب نظرسنجی‌های مرکز تحقیقات اقتصادی و اجتماعی «یو اس سی دورنسایف»، «جو بایدن» نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا با اختلاف دوازده درصد از «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکاپیشی گرفت. نظرسنجی انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ مرکز یو اس سی دورنسایف، تغییرات نظرات آمریکایی‌ها را در طول مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکادنبال می‌کند.

طبق این گزارش، شش هزار شرکت‌کننده یک هفته درمیان به سؤالات مرکز یو اس سی دورنسایف در خصوص انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا پاسخ می‌دهند و تمایل خود برای رأی دادن به نامزد مورد نظر خود را اعلام می‌کنند.نتایج جدیدترین نظرسنجی‌ها و بررسی‌های مرکز دورنسایف نشان می‌دهد که ۵۳.۷۲ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی از بایدن حمایت کرده‌اند و ۴۱.۵۸ درصد از مردم آمریکا حامی ترامپ هستند.این نظرسنجی همچنین نظر آمریکایی‌ها درباره حزب مورد نظر خود در انتخابات کنگره آمریکا را نیز مورد ارزیابی قرار داده است که در آن حزب دموکرات با اختلاف ۸ درصد و جلب حمایت ۵۲ درصد آمریکایی‌ها از حزب جمهوری‌خواه با جلب حمایت ۴۴ درصد جلوتر قرار گرفته است.

یافته‌های مؤسسه تحقیقاتی «آپینیوم» (Opinium) همچنین نشان می‌دهد که یک ماه پرحجم که شاهد مرگ «روث بیدر گینزبرگ» قاضی دیوان عالی، مناظره فاجعه‌بار ترامپ در مقابل بایدن و شیوع  کرونا در کاخ سفید و آلوده شدن رئیس‌جمهور  آمریکا به «کووید-19» بود، به نفع نامزد دموکرات‌ها تمام شد.

پایگاه تحلیلی ـ آماری استاتیستا نیز در مطلبی با بررسی نتایج چند ماه اخیر نظرسنجی ها نوشته است که آمارها نشان می دهد جو بایدن نامزد دموکرات ها طی این مدت پیشتاز بوده است. این پایگاه می نویسد که تداوم برتری بایدن بر ترامپ در حالی ادامه دارد که جو بایدن در ماه های ژانویه و فوریه نامزد مورد دلخواه دموکرات ها نبوده است. این پایگاه مهمترین علت پیشتازی بایدن را عملکرد بد ترامپ در مدیریت بیماری کووید ـ 19 دانسته است. نمودار زیر درصد و گرایش رأی دهندگان آمریکایی را نسبت به دو نامزد نشان می دهد که از ماه ژانویه تا اکتبر(ماه کنونی) محاسبه شده است:

این پایگاه به سراغ 5 نظرسنجی اخیر انجام شده نیز رفته است و آن را بررسی کرده است. در این مطلب اشاره شده که در پی آمار بالای تلفات کووید ـ 19 و ابتلای ترامپ به آن وی مدتی در بیمارستان بود و این مدت فرصت خوبی را برای بایدن برای تبلیغات انتخاباتی و حمله به عملکرد ترامپ فراهم کرد.

نظرسنجی مشترک رادیو همگانی ملی آمریکا (ان پی آر)، شبکه تلویزیونی پی بی اس و کالج ماریست نشان می‌دهد که بایدن با ۵۴ درصد از ترامپ که ۴۳ درصد حمایت پرسش‌شوندگان را به خود جلب کرده، پیش است. از اواسط زمستان پیش که این مؤسسات رسانه‌ای و دانشگاهی نظرسنجی انتخاباتی خود را آغاز کردند، بایدن تا این اندازه از ترامپ پیش نبوده و هرگز میزان محبوبیتش از ۵۰ درصد نیز پایین‌تر نیامده است. محبوبیت ترامپ در میان رأی‌دهندگان نیز هرگز از ۴۴ درصد بالاتر نرفته است.

به گزارش تارنمای ان پی آر، ۵۲ درصد از رأی‌دهندگان احتمالی گفتند که ریاست جمهوری ترامپ ناکام بوده و ۴۵ درصد نیز آن را موفق ارزیابی کرده‌اند.

بیشتر پاسخ‌دهندگان در توصیف ترامپ از واژه «نالایق» و برای بایدن از واژه «صادق» استفاده کردند.

حواشی دوئل تلویزیونی بایدن و ترامپ

قرار بر این بود که به خاطر ابتلای ترامپ به بیماری کووید ۱۹، مناظره دوم به صورت مجازی بین دو نامزد برگزار شود اما واکنش عجیب ترامپ مانع از آن شد. ترامپ پایش را در یک کفش کرده بود که مناظره دوم باید حضوری باشد و حاضر به مناظره مجازی نیست. شاید او خوب می دانست که مناظره حضوری به دلیل لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی امکان پذیر نیست و او احتمالا قصد داشته با این ترفند، عملا از مخمصه مناظره دوم با بایدن فرار کند چرا که طبق نظرسنجی ها و به اذعان بسیاری از رسانه های آمریکا، او مناظره اول را سخت به رقیب دموکرات و با تجربه اش باخته بود.

سوال ها در گفت و گوی تلویزیونی ترامپ و بایدن با مردم متنوع بود. از کرونا و مدیریت دولت ترامپ در مهار این ویروس گرفته تا سیاست خارجی و سیاهپوستان و ....

ترامپ به طعنه گفت:دوست داشتم امشب خودم پای تلویزیون بنشینم و برنامه بایدن را تماشا کنم و ببینم او چطور از پس این برنامه بر می اید. رئیس جمهوری آمریکا غر می زد که وقتی همین شبکه تلویزیونی ان بی سی (که میزبان ترامپ بود) در برنامه قبلی میزبان بایدن بود، سوال هایی از او کرد که حتی یک کودک هم می توانست پاسخ دهد.

در گفت و گوی تلویزیونی بامداد امروز، سوالات ابتدایی از ترامپ با ابتلای خودش به کرونا شروع شد. او درباره آزمایش کرونای خود و آخرین آزمایش منفی ضد و نقیض صحبت کرد و از آن اظهار بی اطلاعی کرد.مجری برنامه به شدت بر سوال‌ها و حواشی آن مسلط بود و اجازه نمی‌داد ترامپ یکه‌تازی کند و به موقع تناقض‌های او را برملا می‌ساخت.عصبانیت ترامپ که با سوالات کرونایی شروع شده بود در هنگام سوالی درباره سفیدبرترپندارها به اوج رسید و بایدن را به جناح چپ منتسب کرد.

وی چندبار خطاب به مجری گفت چرا از بایدن درباره تقبیح آنتیفا (جنبش جناح چپِ ضد فاشیستی در آمریکا)سوال نمی‌کنید؟ ترامپ تناقض‌گویی دیگری درباره کروه کیو اِنان(QAnon یک تئوری توطئه راست تندرو) داشت؛ در حالی که به کرات گفت آنها را نمی‌شناسد اما مدعی شد موافق نظر آنها در مخالفت با تجاوز جنسی به کودکان است.وی همچون گذشته سعی داشت با شلوغ‌کاری به برخی سوالات پاسخ ندهد و فرصتی برای حمله به دموکرات‌ها فراهم سازد اما مجری برنامه با دخالت‌های سریع، اجازه این روش را به او نمی‌داد.

یکی از سوال‌کنندگان که از کادر درمانی بود از عدم بودجه کافی به کادر درمانی گلایه کرد در حالی که خود حامی ترامپ بود اما دختر جوانش هم در کنار او از رئیس جمهوری پرسید که برای رای دادن به بایدن ثبت نام کرده بود.یکی از مهاجران که با سوال از  ترامپ مشخص شد اصالتا از روسیه و اوکراین هستند، اظهار کرد لبخند ترامپ را دوست دارد. ترامپ برای رونق اقتصادی ار چهار سال آینده هیچ برنامه‌ای ارائه نکرد و تنها به این جمله اکتفا کرد که به سرعت رونق خواهد گرفت.

بایدن هم در گفت و گوی تلویزیونی خود، انتقاد از سوءمدیریت ترامپ برای مهار کرونا را شاه بیت حرفهایش قرار داد و گفت که ترامپ فرصت های زیادی را برای مقابله با شیوع کرونا از دست داده است.بایدن در مناظره دو هفته پیش ، کاملا مسلط در مقابل ترامپ ظاهر ؛ چیزی که خیلی از مردم شاید انتظارش را نداشتند.در آن مناظره، ترامپ برای اینکه تمرکز بایدن را به هم بریزد، بارها و بارها سعی کرد حرف های بایدن را قطع کند و بطور ناگهانی و بی مقدمه و بر خلاف مقررات توافق شده برای مناظره وسط حرف های ترامپ می پرید.

مجری بارها به ترامپ تذکر داد اما هیچ فایده ای نداشت و ترامپ که به مرد ناقض مقررات شهره است، در آن مناظره هم مقررات را زیرپا گذاشت.بایدن ابتدا با ماسک وارد استودیو شد و برای این که حرف هایش را شروع کند، ماسک را برداشت.نامزدها در هر دو برنامه تلویزونی با فاصله نسبتا زیاد با مجری نشسته بودند تا پروتکل های بهداشتی رعایت شده باشد.

واکنش ها به دوئل تلویزیونی؛ خشم جمهوری خواهان از مجری ان بی سی

وبسایت انگلیسی دیلی میل نیز در مطلبی به حواشی دوئل تلویزیونی بایدن و ترامپ پرداخته است. این مصاحبه تلویزیونی موجب خشم محافظه کاران آمریکایی شده است. آنها مصاحبه ان بی سی که با ترامپ انجام شد را یک "بازجویی" و مصاحبه جو بایدن با ای بی سی را یک "پیک نیک" توصیف کردند. انتقادها بر سر این است که ساوانا گاتری، مجری ان بی سی ترامپ را هر 12 ثانیه یکبار سوال پیچ می کرد و در آن سو مجری ان بی سی حتی سوالی درباره هانتر بایدن پسر جو بایدن از وی نکرد!

اری فلشر یکی از تحلیلگران فاکس نیوز و یکی از کارکنان کاخ سفید در واکنش به این دو گفتگوی تلویزیونی در توئیتی نوشت: من کانال ان بی سی را تماشا کردم وقتی فهمیدم که برنامه ای بی سی(مصاحبه بایدن) یک پیام بازرگانی است. مجری ان بی سی بارها و بارها صحبت ترامپ را قطع کرد. ان بی سی بازجویی بود؛ ای بی سی پیک نیک!

فرانک لونتز از مشاوران سیاسی نیز در توئیتی نوشت: معجزه است بالاخره پس از 20 دقیقه مجری اجازه داد حضار از ترامپ سوالی بپرسند!

مگان کلی مجری سابق فاکس نیوز نیز در توئیتی نوشت: بایدن خوب به نظر می رسید. درباره اتحاد و آینده آمریکا صحبت می کرد.

کایلی مک انانی دبیرمطبوعاتی کاخ سفید نیز از این مصاحبه انتقاد کرد و گفت به مردم اجازه سوال کردن داده نشد.

لارا اینگرام مجری فاکس نیوز نوشت تا حالا رسانه ای بایدن را مانند ترامپ به چالش کشیده است؟

اما لیام استک روزنامه نگار نوشت: ساوانا گوتری عملکرد خوبی داشت. او مُصر و رک بود. اطلاعات غلط را اصلاح می کرد و اجازه نداد ترامپ از زیر سوالی در برود.

مای ال سدانی یک وکیل نیز در توئیتی از عملکرد مجری ان بی سی تشکر کرد و نوشت: او اجازه نداد که ترامپ به طرح تئوری های توطئه و اطلاعات غلط روی بیاورد.

مایکل استیل، تحلیلگر ام اس ان بی سی نیز نوشت: پس از تمام شدن مناظره ترامپ از صحنه خارج شد و بایدن با حضار صحبت کرد و با سوالاتشان پاسخ داد.

استیو روستاد نویسنده نیز نوشت: دوئل تلویزیونی نشان داد که بایدن یک رهبر توانا است و ترامپ یک رسوایی

پیش‌بینی حامی بانفوذ ترامپ: بایدن قاطعانه در انتخابات پیروز می‌شود

پایگاه خبری دیلی بیست گزارش داد «روپرت مرداک» سرمایه‌دار بانفوذ آمریکایی-استرالیایی و از حامیان اصلی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا اخیراً در بین نزدیکان و دستیاران خود اعلام کرده است که جو بایدن معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا و نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر (آبان) شکست انتخاباتی سختی را به دونالد ترامپ و حزب جمهوری‌خواه تحمیل خواهد کرد.

 او شیوه مدیریت ترامپ در مهار کووید 19 را مهمترین عامل دانسته و اظهار داشته است که دولت ترامپ یک بحران بی انتها را ایجاد کرده است. دیلی بیست در ادامه می نویسد مرداک در سال 2016 حامی اصلی مایکل بلومبرگ بود اما او حالا می گوید: مردم برای انتخاب بایدن خوابالو آماده می شوند. دوستانش می گویند مرداک هیچ گاه ترامپ را جدی نگرفته است و ارتباطش تنها به دلیل مسائل تجاری است.

پایگاه تحلیلی ووکس نیز در تحلیل دوئل تلویزیونی بایدن را برنده آن دانست. هنگامی که رئیس جمهور آمریکا به کرونا مبتلا شد و نشان داد که او در مهار آن ناموفق است، بایدن به خوبی توضیح داد که برنامه او برای مهار این ویروس چیست. او به راحتی با مردم در این زمینه صحبت کرد و دوئل تلویزیونی نیز کاملا به نفع او تمام شد. او آماده و هوشمندانه عمل کرد.

در آن سو ترامپ نمی گوید آیا او قبل از اولین مناظره با بایدن در خصوص ابتلا به ویروس کرونا مورد آزمایش قرار گرفته است یا خیر. او نتوانست از امتناع از استفاده از ماسک در تجمعات خود دفاع کند. او از فاصله گرفتن از تئوری توطئه "کیو اِنان" خودداری کرده است.  ترامپ قادر به توضیح این نیست که چرا وقتی حزبش هر سه شاخه دولت را کنترل می کند ، نمی تواند برنامه بهداشتی بهتری ارائه دهد.ترامپ با سوالات مردم عادی آمریکا روبرو بود که نمی توانست درباره آنها صحبت کند و میزبانی که از پیگیری مکرر و بررسی واقعی رئیس جمهور در زمان واقعی ترس نداشت. چنین موقعیتی شرایط را برای ترامپ سخت تر می کرد و نمی توانست از پاسخ دادن به سوالات طفره رود با رویکردی که از او سراغ داریم؛ دروغ گفتن و پریدن میان کلمات. چنین وضعیتی ضعف او را آشکار می سازد که نقطه ضعف اوست. این رویداد به ما یادآوری کرد که دوره ریاست جمهوری او چهار سال هرج و مرج و درگیری بوده است ، در حالی که مواد بسیار کمی برای کمک به آمریکایی های عادی در یک دوره دشوار به ویژه در تاریخ ما انجام شده است. ترامپ در نظرسنجی ها به شدت عقب است و برای تحکیم اوضاع به شدت به یک عملکرد قدرتمند احتیاج داشت اما به نظر می رسد او در چاه عمیق تری گیر افتاده است.

 

 

 

منبع : خبر آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه