ارسال به دیگران پرینت

مشکلات بزرگ قالیباف برای بزرگراه سازی های تهران

‌۷سال از بهره‌برداری کامل بزرگراه امام علی‌ می‌گذرد و به موازات گره‌گشا بودن این بزرگراه شهری برخی از ضعف‌ها و مشکلات آن نیز همچنان پابرجاست.

 مشکلات بزرگ  قالیباف برای بزرگراه سازی های  تهران

این بزرگراه با وجود ایجاد دسترسی مناسب، مسیر بی‌آرتی و... به‌نظر می‌رسد مشکلات بزرگی در بخش منفی یک دارد.

احداث بزرگراه امام علی از شمال شرق به جنوبی‌ترین نقطه تهران سبب شکاف در محله‌ها شده است. به عقیده برخی کارشناسان، در طراحی این بزرگراه «پیوست اجتماعی» نادیده گرفته شده و نتیجه آن جداسازی خیلی از محله‌ها بوده است. البته برای جبران این ضعف، پل‌های متعدد عابر تعبیه شد، درحالی‌که همچنان به‌نظر می‌رسد این پیوست اجتماعی در مورد این بزرگراه تعریف نشده است. این بزرگراه از مناطق، 7، 8، 13، 14، 15و 20شهرداری تهران می‌گذرد؛ یعنی شکاف در 6منطقه از 22منطقه شهر تهران.

با عبور از پیوست اجتماعی، شیب نامناسب در بزرگراه که ابتدا از آن به‌عنوان شاهراهی برای رفع سیلاب شهر تهران قلمداد می‌شد اما در مدت زمان کوتاهی مشخص شد که در هنگام وقوع سیل می‌تواند دردسرهای بسیاری به‌وجود بیاورد. به‌خصوص بعد از سلسله سیل‌های ابتدای سال98 در کشور که در دروازه قرآن شیراز سیل، ماشین‌ها را جابه‌جا کرده و با خود بُرد، شهر تهران هم با آبگرفتی در بزرگراه امام علی در آستانه وقوع حادثه مواجه شد. محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران نیز در اظهارنظری اعلام کرد که اگر سیلاب بسیار شدید اتفاق بیفتد، بزرگراه امام علی می‌تواند مثل دروازه قرآن شیراز فاجعه به بار آورد، از همین رو باید درخصوص این اتوبان تمهیداتی اندیشیده شود.

رضا کرمی‌محمدی، رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران پیش‌تر اعلام کرده بود که وقوع سیل به آن معنا که در خوزستان و گلستان رخ داد، در تهران امکان‌پذیر نیست. او معتقد است زمانی وقوع سیل در تهران امکان‌پذیر است که بارندگی با سرعت خیلی زیاد و به‌مدت طولانی باشد و روددره‌ها را درگیر کند. این می‌تواند در بزرگراه امام‌علی مشکلاتی را سبب شود.

 علاوه بر اینها، یکی از بزرگ‌ترین مشکلات بزرگراه امام علی بالا بودن آمار تصادفات شهری است. از زمان بهره‌برداری این اتوبان، تصادفات بسیاری در این محور رخ داده است که آخرین آن اواخر هفته گذشته در مسیر شمال به جنوب بزرگراه، نرسیده به مسیر خروجی میدان معلم بود. ریخته شدن ضایعات مرغ در این محدوده و شیب بزرگراه سبب شد که 14خودرو به یکدیگر برخورد کنند که 2خانم و یک آقا در این حادثه مصدوم شدند.

پیش از این نیز تصادفات متعددی در این بزرگراه اتفاق افتاده است و در هفته‌های گذشته رئیس اداره تصادفات پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ اعلام کرد که بیشترین تصادفات در بزرگراه‌های امام علی، آزادگان، شهید مدرس و شهید همت رخ داده است. بزرگراه امام علی‌ به‌دلیل داشتن شیب، پتانسیل بالایی در حوادث رانندگی دارد و گرچه برخی کارشناسان بر این باور هستند که تصادفات شهری در اتوبان‌های شرق به غرب هم رخ می‌دهد، اما مسیر شمال به جنوب اتوبان امام علی با داشتن شیب نامناسب درصد تصادفات خودروها و موتورسیکلت‌ها را بالا می‌برد.

بزرگراه امام علی 56پل و 24تقاطع دارد و به همین دلیل در برخی محدوده‌ها بنا به‌وجود پل نیاز بوده که مسیر بزرگراه دارای شیب باشد. در تراز منفی یک اتوبان 8مسیر تندرو وجود دارد که با توجه به شیب در منفی یک می‌تواند احتمال تصادفات را افزایش دهد. این شیب اما تا چه اندازه استانداردهای لازم را رعایت کرده است؟

منبع : اقتصاد نیوز
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه