ارسال به دیگران پرینت

بخشنامه ممنوعیت مدیر مدرسه شدن فرهنگی بالای ۴۵ سال خلاف قانون است/ کمبود ۲۵۰ هزار معلم

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس گفت: بخشنامه ممنوعیت مدیر مدرسه شدن فرهنگیان بالای ۴۵ سال خلاف قانون است و باید لغو شود.

بخشنامه ممنوعیت مدیر مدرسه شدن فرهنگی بالای ۴۵ سال خلاف قانون است/ کمبود ۲۵۰ هزار معلم

 حمیدرضا حاجی بابایی رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس و وزیر اسبق آموزش و پرورش در برنامه پرسشگر درباره انتظارات از مجلس جدید، در پاسخ به اینک پرسش که «موضوع استثمار معلمان مدارس غیردولتی که این روزها مطرح می‌شود و وزیر هم به آن اشاره کرده است را قبول دارید؟»، اظهار کرد: در اینکه در برخی مدارس غیردولتی رعایت قانون از نظر بیمه، حقوق و حقوق بازنشستگی نمی‌شود، وجود دارد؛ البته باید گزارش کاملی را وزارت آموزش و پرورش ارائه کند که در جریان قرار بگیریم اما متأسفانه خبرهای ناگواری از برخی مدارس غیردولتی در این زمینه به گوش می رسد.

وی با اشاره به اینکه اگر وزیر آموزش و پرورش موضوع را مطرح کرده باید خودش مسأله را حل و پیگیری کند که حق معلمان مدارس غیردولتی به آنها برگردانده شود، گفت: حتما باید در مجلس هم این کار دنبال و نقش نظارتی‌مان را ایفا کنیم. وقتی خود وزیر هم اعلام کرده و رسما وجود دارد که حتما باید این قضیه را پیگیری کنیم.

حاجی‌بابایی درباره اینکه افراد در آموزش و پرورش با رسیدن به سن 45 سالگی دیگر نمی‌توانند به عنوان مدیر مدرسه فعالیت کنند، گفت: متاسفانه این موضوع به مدارس بخشنامه شده است؛ سازمان امور استخدامی مصوب کرده و آموزش و پرورش هم به کل کشور اعلام کرده است. اگر اینطور باشد اولین کسی که باید کنار برود، خود آقای وزیر است.

وی ادامه داد: به هردلیلی این بخشنامه صادر شده باشد خلاف قانون و مغایر اصول قانون اساسی است؛ نمی‌توانیم کسی را محدود کنیم؛ این قانون را چه کسی مصوب کرده است؟ در قانون مدیریت خدمات کشوری شرایط مدیرها اعلام شده است. این بخشنامه صادر شده مغایر با قانون مدیریت خدمات کشوری و تضییع حقوق شهروندی است.

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی افزود: به عنوان مثال اگر فردی در 30 سالگی استخدام شده باشد در سن 45 سالگی و با 15 سال سابقه چرا نباید بتواند برای اولین بار مدیر مدرسه شود؟ به چه دلیل باید حق کسی را از او بگیریم؟ اگر جوانی شرایط لازم را دارد می تواند مدیر مدرسه شود، 30 سال داشته باشد یا 40 سال. اصلا در مدرسه مدیر یعنی فردی که باسابقه است، آموزش و پرورش را می‌شناسد و تجربه دارد. 

وی افزود: اگر اینطور است همه استاندارها، وزیر با همه معاونینش باید کنار بروند زیرا اکثر قریب به اتفاق بالای 45 سال سن دارند؛ این حرف مبنای قانونی ندارد و خواهش می‌کنم دوستان پیگیری کنند حتما این بخشنامه باید لغو شود چند هزار معلم مشکل پیدا خواهند کرد.

حاجی‌بابایی درباره کمبود 197 هزار نیروی انسانی در آموزش و پرورش که در این برنامه مطرح شد نیز گفت: به نظر بنده با عدد و رقم بالای 250 هزار کمبود معلم داریم؛ معتقدیم در یک مدرسه دارای 500 دانش‌آموز، سه معاون و معاون پرورشی و آموزشی کم است؛ اینها جزو کادر آموزش محسوب می‌شوند نه کادر اداری؛ متأسفانه طی سال‌های اخیر معاون پرورشی و آموزشی کاهش یافته و 500 دانش‌آموز را در اختیار یک مدیر قرار می‌دهیم و وی متوجه نمی‌شود که دانش‌آموز کجای ساختمان هست.

وی افزود: سال 1392 وقتی آقای فانی وزیر آموزش و پرورش شد مکرر مصاحبه کرد که 350 هزار معلم مازاد داریم؛ حتی در تلویزیون پیشنهاد داد که تعدادی را به وزارتخانه‌های دیگر منتقل کنیم  و برایشان جا نداریم. چه طور می‌شود طی هشت سال یک مرتبه 350 هزار معلم مازاد به 250 هزار کمبود معلم تبدیل می‌شود؟

وزیر اسبق آموزش و پرورش با بیان اینکه «اگر کمبود معلم داریم چرا باید دانشگاه فرهنگیان طی هشت سال گذشته تقریبا تعطیل شود؟»، اظهار کرد: چرا باید به روزی بیفتیم که همین دوستانی که در سال 92 به ما اعتراض می‌کردند و می‌گفتند «همه حق‌التدریسی‌ها، نهضتی، خدماتی‌ و آشپزها را معلم کرده‌اند», امروز به جایی برسند که شاهد باشیم در بسیاری روستاها مدارس نوبت اول دبیرستان به علت نداشتن معلم تعطیل شده‌اند؛ نُرم دانش‌آموز از 22 و نیم دانش‌آموز در هر کلاس به بالای 30 نفر رسیده است.

وی افزود: از همه مهم‌تر کمبود 197 هزار معلم از کجا جبران می‌شود؟ خرید خدمات، واگذاری به بخش خصوصی و ... که بالاترین ضربه را به سیستم آموزشی وارد کرده است؟ روزی می رسد که برنامه پرسشگر سوال می‌کند که چه چیزی باعث بروز این مشکلات شد چرا طی هشت سال گذشته معلمان را بازنشسته کردند و به جای آنها نیرو استخدام نکردند؟ وزرایی که از سال 92 روی کار آمدند باعث بروز این مشکلات بودند.

حاجی بابایی ادامه داد: چرا دانشگاه فرهنگیان را تعطیل کردند و کار به جایی رسید که مقام معظم  رهبری به دانشگاه فرهنگیان رفتند؟ این افراد باید پاسخگو باشند اینها معتقد بودند که باید آموزش و پرورش را به بخش خصوصی بدهیم لذا معلمان بازنشسته می‌شدند و جای آنها معلم نمی‌گرفتند. دانشگاه فرهنگیان را رو به تعطیلی برده بودند تا آموزش و پرورش را به بخش خصوصی واگذار کنند. اما مقام معظم رهبری و مجلس جلوی این کار ایستادیم و مقاومت کردیم و اجازه ندادیم. برنامه ششم توسعه به شدت با خصوصی‌سازی مخالفت می‌کند. 

وی با بیان اینکه اکنون آموزش و پرورش در وضعیت بدی قرار گرفته است، اظهار کرد: مگر کلا چند معلم در آموزش و پرورش داریم؟ 640 هزار معلم در کلاس درس بیشتر نداریم؛ 250 هزار کمبود یعنی چه؟ چه کسی باید جبران کند؟ یک روز می‌گوییم معلم تمام وقت، یک روز چیز دیگری می‌گوییم. نمی‌خواهم کسی را زیر سؤال ببرم اما نظام تعلیم و تربیت جانِ کشور ماست و زنده بودن مردم به آموزش و پرورش است.

منبع : خبرگزاری فارس
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه