ارسال به دیگران پرینت

مهم‌ترین استراتژی فعلی ، کاهش فوتی و بستری

مرگ کرونایی در روزهای اخیر رکوردشکنی دیگری داشته است به طوری که در یک روز شاهد مرگ ۲۲۹ هموطن بر اثر این ویروس هزارچهره بودیم.

مهم‌ترین استراتژی فعلی ، کاهش فوتی و بستری

با این روند سوالی که در ذهن متبادر می شود این است که آیا باز هم شاهد رکوردشکنی کرونا در گرفتن جان انسان‌ها خواهیم بود. برای بررسی روند و دلایل این موضوع ناخوشایند با حمید سوری، اپیدمیولوژیست و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به گفت‌و‌گو پرداختیم. این اپیدمیولوژیست در مورد روند نامناسب بستری و فوت ناشی از کرونا اظهار داشت: تا وقتی مردم شیوه زندگی و رفتار خود را تغییر ندهند، شاهد ادامه این روند خواهیم بود. عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: مردم باید اقدامات پیشگیرانه مانند استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی و شستن مرتب دست‌ها با آب و صابون را جدی بگیرند و به طور جدی به آنها عمل کنند. متاسفانه بخشی از مردم به این توصیه‌ها عمل نمی‌کنند.وی ادامه داد: یکی دیگر از کارهایی که مردم باید رعایت کنند، عدم‌خروج غیرضروری از خانه است. مردم تا می‌توانند از خانه خارج نشوند و به عبارتی خود قرنطینگی را ادامه دهند و همچنین از حضور در مراسم های عزا و عروسی و نیز مکان‌های شلوغ و پرتردد به شدت پرهیز کنند. سوری تاکید کرد: با رعایت نکردن مردم به توصیه‌ها و برقرار نکردن برخی از محدودیت‌ها با ادامه وضعیت فعلی مواجه خواهیم بود و در نتیجه باید آماده رکودشکنی‌ها در تعداد مرگ و بستری‌های ناشی از کرونا باشیم. وی ادامه داد: تعداد مرگ و میر و تعداد مبتلایان به شرطی کاهش پیدا می‌کند که هم مسئولان وظیفه خود را به درستی انجام دهند و هم مردم رفتار خود را اصلاح کنند. این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از مسئولان تقاضا کرد که اصراری به رفتارهای ناموفق پیشین خود نداشته و از همه ظرفیت های علمی کشور برای برون رفت از این وضعیت، بهره کافی ببرند. وی بیان داشت: سیاست‌ها باید هدفمند و هوشمندانه باشد و مسئولان باید بسترهای لازم را طوری فراهم کنند تا متخصصان توانمند، ظرفیت و بضاعت خود را صرف رفع این معضل کنند. عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: مهم‌ترین استراتژی در شرایط فعلی که باید اتخاذ شود، کاهش فوت‌ها و بستری‌های ناشی از کرونا است. سوری، عمده‌ترین کار در این زمینه را شناسایی گروه‌های پرخطر اعلام کرد و گفت: گروه های پرخطر در شهرهای مختلف شناسایی و روزانه مورد رصد قرار گیرند. این اپیدمیولوژیست ادامه داد: افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت، فشار خون و سرطان‌ها و سایر بیماری زمینه‌ای بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به کرونا هستند. این گروه‌ها مورد رسیدگی جدی قرار نمی‌گیرند. در حالی که آنها باید از حمایت‌های لازم سازمان‌یافته برخوردار باشند تا با عوامل خطر مواجه نشوند. وی یکی از کارهای ضروری برای کاهش مرگ‌ها و بستری‌ها را مراقبت‌های سازمان‌یافته از گروه‌های پرخطر اعلام کرد و گفت: برنامه‌ریزی‌های لازم برای کنترل و حفاظت از آنان باید انجام گیرد.

 دامن زدن به اپیدمی با امیدواری کاذب

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: هرچند ترس بی‌مورد از کرونا هم مضر است، امیدواری کاذب به مردم هم، سبب دامن زدن به اپیدمی کرونا می‌شود. وی گفت: به طور مثال تولید و در دسترس قرارگرفتن واکسن تا چند ماه دیگر یا اینکه داروی قطعی کرونا به زودی وارد بازار می‌شود، این سخنان بدون سند علمی به شیوع بیشتر کرونا دامن می‌زند. سوری یکی دیگر از عوامل دامن زننده کرونا را عادی جلوه دادن فضای کشور در این زمینه دانست و گفت: عده‌ای با این کار سبب افزایش بیماری و در نتیجه بار بیمارستان‌ها شدند. عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: تا زمانی که واکسن و داروی کرونا در اختیار مردم نگرفته است، حداقل گروه‌های پرخطر را مراقبت بیشتر و محافظت و سازماندهی کنیم.

 مراکز تحقیقاتی فعال‌تر شوند

وی بر لزوم فعال تر شدن مراکز تحقیقاتی در کشور تاکید کرد و گفت: بیش از ۷۵۰ مرکز تحقیقاتی فعال در حوزه علوم پزشکی کشور وجود دارد که در این شرایط با گسترش فعالیت‌های علمی خود، باید به داد مردم برسند. سوری ادامه داد: هرچند تهیه و انتشار مقاله کاری خوب است، اما این کار نباید اولویت اصلی این مراکز باشد و در حال حاضر نیاز عمده کشور رفع این معضل با انجام کارهای تحقیقاتی و عملیاتی است. عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بر لزوم تدوین نقشه راه مراکز تحقیقاتی تاکید کرد و گفت: با این کار خدمات و دانش بومی بهتری به سیاستگذاران و مردم ارائه می‌شود. سوری ادامه داد: درحالی که کادر درمانی که در بیمارستان ها مشغول جانفشانی هستند، دانشکده های بهداشت نباید نیمه‌فعال باشند و به تدریس مجازی چندساعته در هفته اکتفا کنند بلکه رشته‌های حوزه پیشگیری مانند بهداشت محیط، بهداشت حرفه‌ای، آموزش بهداشت و مانند اینها باید بسیار فعال‌تر باشند. وی تاکید کرد که این ویروس خطرناک‌تر از آن است که نسبت به آن کم‌توجهی شود. تصمیم درست برای مقابله با این اپیدمی نیازمند تولید دانش بومی کاربردی، بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های علمی کشور به خصوص در حوزه پیشگیری و بهره‌گیری از دانش تمام کسانی است که تبحر و تخصص لازم را برای این کار دارند.

 

منبع : ارمان ملی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه