ارسال به دیگران پرینت

رفتار بی‌پروای جوانان یا افزایش قدرت سرایت ویروس؟

چند روز قبل متخصصان نسبت به افزایش مرگ و میر جوانان در اثر کرونا ابراز نگرانی کرده و گفتند افزایش مرگ و میر در بین جوانان مبتلا به کرونا که هیچ بیماری زمینه‌ای نداشتند در روزهای اخیر نگران‌کننده است.

رفتار بی‌پروای جوانان یا افزایش قدرت سرایت ویروس؟

الهه صالحی: یک ویروس کوچک نزدیک ۵ ماه است که حسابی مردم دنیا را به وحشت انداخته است و تا لحظه نگارش این گزارش ۱۴ میلیون و ۸۴۴ هزار نفر در دنیا به این ویروس مبتلا شده اند و بیش از ۶۱۲ هزار نفر جان خودشان را از دست داده‌اند. در ایران هم موج دوم کرونا حتی رکوردهای بدتری نسبت به موج اول در مرگ و میر ثبت کرده است.

 اما نکته اینجا است که برخلاف اوایل شیوع بیماری که گفته می‌شد افراد کهنسال و کسانی که دچار بیماری‌های زمینه‌ای هستند، در برابر این بیماری آسیب پذیرترند و باید بیشتر از آنها مراقبت کرد، در موج دوم کرونا موارد قابل ملاحظه‌ای از مرگ و میر و ابتلا در جوانان و کسانی که سلامت جسمانی کاملی دارند، دیده می‌شود و نگرانی‌ای جدی ایجاد کرده است: جوانی و سلامت جسمانی سپر مدافعی در برابر کرونا نیست.

ویروس کرونا به مثابه یک تاس

چند روز قبل متخصصان نسبت به افزایش مرگ و میر جوانان در اثر کرونا ابراز نگرانی کرده و گفتند افزایش مرگ و میر در بین جوانان مبتلا به کرونا که هیچ بیماری زمینه‌ای نداشتند در روزهای اخیر نگران‌کننده است.

فرزین خوروش، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان چند روز قبل به ایرنا گفته بود: در جوانان مبتلا به کرونا که بدحال هستند، ریه‌ها به شدت درگیر بیماری می‌شود و میزان بیماری به دلایل مختلف و نامشخص مانند احتمال تغییر ماهیت ویروس افزایش یافته است و این موضوع زنگ خطری برای جامعه است.

اما آیا واقعا این روزها میزان مرگ و میر جوان‌ترها در اثر این ویروس بالاتر رفته است؟ متخصصان و پزشکان درپاسخ به این سوال، جواب‌های متفاوتی دارند؛ کروناویروس را به تاسی تشبیه می‌کنند که مشخص نیست در بدن هر فرد چه میزان از واکنش را ایجاد کند.

دکتر محمدرضا هاشمیان، پزشک عفونی و از اساتید بیمارستان مسیح دانشوری در گفت‌وگو می‌گوید: آمار دقیقی از رده سنی افراد درگیر بیماری وجود ندارد، ولی به طور کلی در تمام دنیا، باید از سالمندان و افرادی که مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای هستند، بیشتر مراقبت کرد.

او ادامه می‌دهد: اگر می‌بینید این روزها جوانان بیشتر درگیر می‌شوند به این علت است که کمتر رعایت می‌کنند و بیشتر در معرض ویروس هستند و از طرف دیگر کمتر اصول بهداشتی را رعایت می‌کنند که همین رفتار باعث افزایش خطر برای افراد سالخورده می‌شود.

هاشمیان اشتباه دیگر را دیرتر مراجعه کردن به مراکز درمانی می‌داند و اضافه می‌کند: مثلا فرد می‌گوید من جوان و سالم هستم و صرفا یک نفس تنگی یا سرفه دارم و همین باعث می‌شود که به پزشک مراجعه نکند؛ درحالی‌که آنچه از ابتدا تا انتهای بیماری کرونا مد نظر قرار داریم، بحث اکسیژن رسانی خون است؛ کاهش میزان اکسیژن خون به کمتر از ۹۰ درصد به معنای پیچیده شدن بیماری است و بعضی وقت‌ها جوانی به ما مراجعه می‌کند که متاسفانه سطح اکسیژن خونش به ۶۰ و ۷۰درصد رسیده است؛ این یعنی باید منتظر هر اتفاقی بود.

رفتار بی‌پروای جوانان یا افزایش قدرت سرایت ویروس؟

ویروس کرونا هنوز برای بشر ناشناخته است و هر روز ابعاد، علائم و رفتار جدیدی از این ویروس کشف می‌شود. بعد از گذشت ۵ ماه هنوز میزان زیادی از شناخت ما از این ویروس بر پایه حدس و گمان است و تلاش می‌شود تا حقیقت این ویروس کشف شود. در همین رابطه برخی ممکن است دلیل تغییر رفتار ویروس در موج دوم کرونا را افزایش قدرت انتقال ویروس بدانند.

با این وجود متخصصان معتقد اند که  قدرت انتقال بیماری فاکتورهای مختلفی دارد و نمی‌توان آن را تنها به خود ویروس نسبت داد و رفتارهای اجتماعی هستند که سلامت جامعه را می‌سازند.

«میزان رعایت بهداشت توسط افراد، تراکم جمعیت در خانه‌ها و محل کار و شرایط محیطی و رفتاری و... همه عواملی هستند که تعیین کننده میزان قدرت انتقال اند؛ یعنی در حالتی که افراد فاصله را رعایت می‌کنند، ماسک می‌زنند و جمعیت کمتری در یک فضا وجود دارد، طبیعتا قدرت انتقال کمتر می‌شود.»

این را دکتر فرشید رضایی، متخصص عفونی و کارشناس بیماریهای نوپدید در مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر به خبرآنلاین می‌گوید و ادامه می‌دهد: جوانان بیشتر فوت نمی‌کنند و این بیماری در جوانان کشنده‌تر نشده است و برای نتیجه گیری در این رابطه باید به آمار معتبر مراجعه کرد، جوانان جمعیت بیشتری نسبت به سالمندان و کودکان دارند و همین باعث شده تا میزان ابتلا و بیماری در این گروه بیشتر به چشم بیاید.

او ادامه می‌دهد: بیماری در ایران با آنچه در دنیا اتفاق می‌افتد متفاوت نیست؛ یعنی بالای هفتاد تا هشتاد سال گروه آسیب‌پذیرتری هستند و بعد با کاهش سن، میزان خطری که متوجه افراد است، کمتر می‌شود؛ با این وجود بیماری در هر گروه سنی می‌تواند به حالت شدید بروز کند و موجب مرگ شود و صرف جوان یا کودک بودن از ابتلای شدید به بیماری جلوگیری نمی‌کند اما احتمال بروز چنین اتفاقی کمتر است.

رد پای ژنتیک و گروه خونی در مقاومت بدن نسبت به کرونا

دانشمندان در حال حاضر برای بررسی اینکه چرا بعضی به نسبت بقیه شدیدتر علائم بیماری را نشان می‌دهند، در حال بررسی اند که در صورت ثمربخش بودن این تحقیقات بتوان گروه‌های پر خطر را شناسایی و از آنها در برابر ابتلای شدید حفاظت کرد.

اما آنها همچنان عقیده دارند که  اینکه چه مقدار از آسیب پذیری توسط ژنتیک افراد توجیه می‌شود، هنوز پرسشی بی پاسخ است.

فرضیه دیگر ارتباط گروه خونی با شدت ابتلا به این بیماری است. چنانچه بر اساس برخی تحقیقات انجام شده توسط دانشمندان چینی، افرادی که گروه خونی O  دارند ممکن است مقاومت بیشتری دربرابر این بیماری نشان دهند و از طرف دیگر گروه خونی A مقاومت کمتری دارد.

منبع : خبر آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه