ارسال به دیگران پرینت

ضدعفونی کردن شهرها نبایید صدمه به درختان باشد/ درخت ها را دریابیم

استاد تغذیه گیاهی دانشگاهِ شاهد نسبت به آسیب دیدن فضای سبز و درختان در حین ضدعفونی کردن شهرها هشدار داد.

ضدعفونی کردن شهرها نبایید صدمه به درختان باشد/ درخت ها را دریابیم

استاد تغذیه گیاهی دانشگاهِ شاهد نسبت به آسیب دیدن فضای سبز و درختان در حین ضدعفونی کردن شهرها هشدار داد.

این روزها کار بیشتر شهرهای کشور به ضدعفونی کشیده است، مامورین شهرداری و نیروهای آتش نشانی مشغول ضدعفونی شهر از ویروس کرونا هستند که گفته می شود از سر و کول شهرهایمان بالا می رود.

با شیوع گسترده این ویروس و افزایش نگرانیها در خصوص آن، به نظر می رسد گریزی از عملیات ضدعفونی شهری نیست، در این میان کارشناسان محیط زیست می گویند؛ ضدعفونی کردن معابر باید با رعایت اصل حفاظت از محیط زیست انجام شود.

آن طور که  شنیده می شود، ماده اصلی استفاده شده در ضدعفونی سطح شهر، آب ژاول می باشد که استفاده از آن در کنارفضای سبز و حتی سطح درختان موجب نگرانی هایی گشته است.
یک استاد دانشگاه در این خصوص می‌گوید: آب ژاول یا هیپوکلریت سدیم که در فارسی به آن مایع سفیدکننده و وایتکس می گویند در غلظت های بسیار کم مشکل جدی برای درختان شهری ایجاد نمی کند، البته به شرطی که روی سطح خشک و تنه درخت استفاده شود، نه روی برگ ها و جوانه های جوان آن.
سید جلال طباطبایی ادامه داد: با توجه به اینکه در برخی شهرها، زندگی و فعالیت درخت ها بعد از خواب زمستانی آغاز شده، حسیاست بالایی در خصوص استفاده از آب ژاول وجود دارد، از این ماده باید در غلظت خیلی پایین و روی بخش های خشک و با رعایت اصول ایمنی استفاده کرد.
استاد تغذیه گیاهی دانشگاه شاهد با بیان اینکه در استفاده از هیپوکلرید سدیم معمولا ترکیباتی مثل کلر آزاد میگردد که در غلظت بالا خاصیت سوزانندگی برای گیاه دارد. استفاده از این مواد در غلظت های پایین مشکل ساز نمی شود، اما مشخص نیست که شهرداری ها از چه ترکیبی و با چه غلظتی از این ماده برای ضدعفونی استفاده می کنند؟!آیا از همان ماده ای برای ضدعفونی  محیط فضای سبز و درختان استفاده می کنند که  در ضدعفونی دیگر سطوح شهری مثل آسفالت و سطوح بتنی استفاده می‌کنند؟!

وی اضافه کرد: جوانه ها و برگ های جوان در مقابل غلظت بالا محلول هیپوکلرید سدیم حساس و ضعیف اند.
طباطبایی ماده جایگزین برای ضدعفونی سطوحی مثل تنه درختان را "آب اکسیژنه " اعلام کرد و گفت: زیان این ماده در مقایسه ماده ای چون هیپوکلید سدیم بسیار پایین است، بعضی مقاله های علمی این ماده را تحریک کننده رشد نیز می دانند.
وی اضافه کرد: همچنین آب اکسیژنه در طبیعت پایدار نیست و در مقابل نور و حرارت به سرعت به آب و اکسیژن تجزیه می‌شود ، و از لحاظ زیست محیطی مشکل ساز نیست این مسئله از دیگر نقاط مثبت آن در امر ضدعفونی است. بهر حال در استفاده از مواد ضد عفونی کننده برای درختان بایستی دقت کافی نمود.

وی خاطرنشان کرد: فضای سبز شهرهایی که پایین است، دلیلی ندارد بی دقتی و غفلت اتفاق بیفتد و درختان این شهرها آسیب ببینند، استفاده از آب اکسیژنه در ضدعفونی فضاهای اطراف و سطوح فضای سبز آسیب کمتری به همراه دارد تا استفاده از آب ژاول. اگر چه آب ژاول نیز در مقابل حرارت و نور ناپایدار است ولی در صورت استفاده از آب ژاول نیز باید غلظت آن کمتر از ۲درصد باشد و به قسمت روبشی گیاه یعنی برگهای جوان مصرف نگردد.

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه