ارسال به دیگران پرینت

جام‌جهانی کسب‌وکارهای دیجیتال

پژوهش سالانه بانک جهانی روی فعالیت کسب‌وکارها گاهی به‌عنوان «جام جهانی» یا «المپیک» دولت‌هایی خوانده می‌شود که برای جذب کسب‌وکارها به رقابت می‌پردازند.

جام‌جهانی کسب‌وکارهای دیجیتال

۵۵آنلاین :

رده‌بندی حاصل از این پژوهش به بررسی این موضوع می‌پردازد که با توجه به قوانین و مقررات هر کشور، فعالیت کسب‌وکارها تا چه اندازه در آنها راحت است. اما مهم‌تر آنکه الهام‌بخش کشورها برای بهبود قوانین و مقرراتشان است و تاکنون ۳۵۰۰ اصلاح و بهبود مقررات در ۱۹۰ کشور جهان از آن نشات گرفته است. در سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸، رقم اصلاحات قوانین به رکورد ۳۱۴ مورد در ۱۲۸ کشور رسید. جام‌جهانی کسب‌وکارهای دیجیتال هر چند این توجه به نقش سیاستگذاری در فعالیت کسب‌وکارها، تحسین‌برانگیز است، موضوعی مورد کم‌توجهی قرار گرفته است: سهولت یا دشواری فعالیت کسب‌وکارهای دیجیتال. ما قصد داریم که با پژوهش انجام شده روی ۴۲ کشور، به پر کردن این خلأ بپردازیم. این کشورها به دلیل اهمیتشان در کسب‌وکارهای دیجیتال و وجود داده‌های گسترده انتخاب شدند. ما پی بردیم که فضای کسب‌وکار دیجیتال نیازمند توجه متمایز سیاست‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها است. ارزیابی ما به دنبال تکمیل پژوهش بانک جهانی است؛ با این هدف، شالوده‌ای برای تصمیم‌گیرندگان سیاست فراهم می‌کند تا کشورها را نه فقط براساس دوستدار کسب‌وکارهای «سنتی» بودن، بلکه براساس عوامل اثرگذار بر فعالیت کسب‌وکارهای دیجیتال هم بسنجند. هرچند تمام کسب‌وکارها به شکلی از فناوری‌های دیجیتال استفاده می‌کنند، تعریف ما از «کسب‌وکار دیجیتال» آن دسته از کسب‌وکارهایی است که بستری از دیجیتال به‌عنوان هسته مدل کسب‌وکار خود دارند. ما چهار بستر دیجیتال اساسی را تحلیل کردیم: بسترهای تجارت الکترونیک (مانند آمازون و ای‌بی1)، بسترهای رسانه دیجیتال (مانند یوتیوب و نتفلیکس)، بسترهای اقتصاد اشتراکی2 (مانند اوبر و ایر‌بی‌ان‌بی3) و بسترهای آزاد آنلاین (مانند آپورک4 و تاپتال5).

جای بحث ندارد که کسب‌وکارهای دیجیتال، یکی از مهم‌ترین بخش‌های پویا و درحال رشد اقتصادهای بزرگ هستند. به‌عنوان مثال، بنابر آمارهای رسمی آمریکا، اقتصاد دیجیتال این کشور در ۱۱ سال منتهی به ۲۰۱۶، رشدی سه‌برابری نسبت به رشد کل اقتصاد آن داشته است. کسب‌وکارهای دیجیتال با شرایط خاص خود مواجه هستند، بازارشان اوضاع متفاوتی دارد و گاهی باید با محدودیت‌ها و مقررات تدوین شده برای کسب‌وکارهای عادی فعالیت کنند. در این میان، چالش‌هایی هم برای دولت‌ها به دنبال دارند که شامل مواردی مانند امنیت اطلاعات و حفاظت از حریم شخصی می‌شود. تمام این موارد بر سهولت فعالیت کسب‌وکارهای دیجیتال اثر می‌گذارد. در این میان، برخی اوقات این کسب‌وکارها اهمیت ویژه‌ای برای دولت‌ها پیدا می‌کنند. به‌عنوان مثال به رقابت‌های آمریکا و چین توجه کنید. بسیاری از کسب‌وکارهای دیجیتال جهانی آمریکا از راه یافتن به بازار چین باز مانده‌اند و در مقابل آمریکا هم برخی از شرکت‌های قدرتمند چین مانند هوآوی را با محدودیت‌هایی مواجه ساخته است.

برای کسب‌وکارهای دیجیتال، علاوه‌بر فضای قوانین و مقررات، مولفه‌های زیرساختی مختلفی اهمیت دارد که برخی از آنها شامل میزان پوشش اینترنت و پهنای باند، وجود نهادهای تولید محتوا، وضعیت سانسور و وجود استعدادهای انسانی است. به‌رغم قدرت اقتصاد دیجیتال، تمام این عوامل به خوبی شناخته نشده و برخی از کشورها استفاده مفیدی از آنها نمی‌کنند. ما برای تحلیل و جمع‌بندی این عوامل، ۲۳۶ متغیر را بین ۴۲ کشور مقایسه کردیم. این داده‌ها از ۶۰ منبع مختلف مانند بانک جهانی، مجمع جهانی اقتصاد، یورومانیتور و... جمع‌آوری شدند. برای نتیجه‌گیری قابل اتکا‌تر، بستر کسب‌وکار دیجیتال غالب هر کشور (تجارت الکترونیک، رسانه دیجیتال، اقتصاد اشتراکی یا آزاد آنلاین) مشخص شد. امتیاز کل سهولت فعالیت کسب‌وکارهای دیجیتال (EDDB) از ترکیب امتیازات به دست آمده آن بستر دیجیتال و اهرم‌های زیربنایی آن به دست آمد؛ به این صورت که در زیر مشاهده می‌کنید:

بسترهای دیجیتال در مجموع ۵۰ درصد از امتیاز کل را تشکیل دادند (۲۰ درصد تجارت و خرده‌فروشی اینترنتی، ۱۵ درصد رسانه دیجیتال، ۱۰ درصد اقتصاد اشتراکی و ۵ درصد استفاده از پیمانکاران آزاد آنلاین و بامهارت برای تکمیل و تضمین پروژه‌ها).

معیارهای زیربنایی، ۵۰ درصد دیگر امتیازات را تشکیل دادند (۲۵ درصد جریان آزاد و سریع داده‌ها در کشور و اقدام دولت برای انتشار اطلاعات مورد نیاز کسب‌وکارها، ۱۵ درصد وجود نهادهای دیجیتال و آنالوگ مورد نیاز برای فعالیت کسب‌وکارها، ۱۰ درصد نیز امتیاز سهولت فعالیت کسب‌وکارهای بانک جهانی در سال ۲۰۱۹).

در نمودار می‌توانید امتیاز کل (EDDB) ۴۲ کشور و عملکرد آنها در حوزه‌های مختلف را مشاهده کنید.

منبع : دنیای اقتصاد
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه