ارسال به دیگران پرینت

۲۴ دی ۱۳۵۲ | روزی که قرار شد فروشگاه‌ها نام ایرانی داشته باشند

در دی‌ماه ۱۳۵۲ هیأت‌رئیسه اتاق اصناف برای صدور پروانه کسب مقررات تازه‌ای تدوین کرد که یکی از ارکان آن لزوم گزینشِ نامِ ایرانی برای مغازه‌ها بود، نکته مهمی که متاسفانه امروز از سوی اصناف رعایت نمی‌شود و شاهد بسیاری نام‌های غیر ایرانی بر روی مغازه‌ها و فروشگاه‌ها هستیم از «هایپر استار» گرفته تا بوتیک‌هایی با نام «چلسی»، «کنسل» و...

۲۴ دی ۱۳۵۲  |   روزی که قرار شد فروشگاه‌ها نام ایرانی داشته باشند

روز دوشنبه ۲۴ دی ۱۳۵۲ روزنامه اطلاعات به نقل از سخن‌گوی اتاق اصناف اعلام داشت که از این پس به مغازه‌ها و فروشگاه‌هایی که اسامی ایرانی برای محل کسب خود انتخاب نکرده‌اند پروانه کار نخواهد داد.

تصمیم هیأت‌رئیسه اتاق اصناف در همین روز یعنی دوشنبه ۲۴ دی ۵۲ به واحد صدور پروانه‌ها ابلاغ شد و تصمیم گرفته‌شده از تاریخ ابلاغ اجرا شود. اداره صدور پروانه‌ها در این مورد توضیح داد که: «به صاحبان اماکن و مراکز کسب و پیشه‌ای که در حال حاضر نام خارجی دارند مهلتی داده می‌شود تا در پایان مدت تعیین‌شده اسامی خارجی مغازه‌ها و فروشگاه‌های خود را به نام‌های ایرانی تبدیل کنند.» (اطلاعات دوشنبه ۲۴ دی ۵۲).

بر اساس گزارش روزنامه اطلاعات (۲۴ دی ۵۲) در آن روز در شهر تهران بیش از دویست هزار مرکز کسب و پیشه و خدمات وجود داشت که حدود نیمی از آن‌ها بدون نام بود و از نیمی دیگر که اسامی مشخص داشتند، دو درصد نام‌های‌شان خارجی بودکه اتاق اصناف برای تغیر تابلو و عنوان این مراکز تصمیمات قانونی اتخاذ کرد.

اتاق اصناف همچنین در آن روز اعلام کرد که «برای انتخاب نام‌های ایرانی، پیشه‌وران می‌توانند به کتاب حاوی واژه‌های اصیل که در اختیار اداره ثبت‌احوال است مراجعه کنند و نام مورد نظر خود را انتخاب نمایند.» (اطلاعات دوشنبه ۲۴ دی ۵۲).

حذف نام‌های خارجی و برگزیدن نام ایرانی برای اصناف را نخستین بار روزنامه اطلاعات به صورت یک پیشنهاد در چند شماره پیش از درج این خبر مطرح کرده بود.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه