ارسال به دیگران پرینت

چرا به جای اقدام ضربتی اول خبر مبارزه با فساد را دادند؟

مشکل فوتبال یک‌نفر نیست، کل سیستم باید غربال شود

چرا به جای اقدام ضربتی اول خبر مبارزه با فساد را دادند؟

وقتی چند روز قبل وزیر ورزش در نامه‌ای رسمی به وزیر اطلاعات رسما درخواست ورود این دستگاه به پرونده برخورد با شبکه دلالی فوتبال ایران را ارایه داد، سروصدای زیادی ایجاد شد. همه امیدوار شدند که بالاخره یک عزم جدی وجود دارد که یک‌بار برای همیشه بساط فساد از فوتبال برچیده شود. پیش از آن‌هم یکی از باشگاه‌های لیگ‌برتری پرچم مبارزه با فساد را با شفاف‌سازی درباره پرونده استخدام وکلای خارجی مطرح کرده بود. درست است که در سال‌های اخیر در مقوله برخورد با فسادهای فوتبال اقدامات مهمی انجام نشده است، اما همین حالا هم این قدم‌ها می‌تواند نتایج خوبی به همراه داشته باشد و به همین دلیل است که در رسانه‌ها هم به صورت جدی مطالبی منتشر می‌شود. البته درچنین فضایی حجت‌الاسلام علیرضا علیپور، روحانی شناخته‌شده فوتبال ایران که خودش سال‌ها با ستاد منشور اخلاقی در جبهه مبارزه با فساد فوتبال فعالیت می‌کرد، نقطه‌نظرات  و تحلیل جالب دیگری دارد.

چرا به جای اقدام ضربتی اول خبر مبارزه با فساد را دادند؟

حجت‌الاسلام علیپور را با این جملات آغاز می‌کند: «درباره جریان اخیر و اظهارات انجام‌شده پیرامون مبارزه با فساد و دلالی بدون تعارف باید بگویم که امید زیادی به این سیستم ندارم. اگر قرار است با فساد مبارزه کنند، نیازی نبود نامه‌ها و جزئیات اقدامات را در بوق و کرنا کنند تا چند روز همه درباره‌اش در رسانه‌ها و فضای مجازی بنویسند. به جای این کار اقدام ضربتی انجام داده و نتیجه‌اش را رسانه‌ای می‌کردند. الان این حرف‌های من ممکن است به آقایان

بر بخورد و گلایه هم بکنند. اما راه مبارزه با فساد و دلالی این‌طور نیست. کجا دیده‌اید وقتی می‌خواهند کار این شکلی انجام بدهند، اول خبرش را بدهند؟ خب چندنفر ممکن است از این فرصت استفاده کنند و ردپای خود را پاک کنند؟»

با عوام‌فریبی نباید مردم را سرکار گذاشت

وقتی از رئیس کمیته صیانت سازمان لیگ می‌خواهیم توضیحات بیشتری برای شفاف‌سازی انجام بدهد، به نکات مهمی اشاره کرد و گفت: «حقیقتش را بخواهید، هر زمانی تصمیمی گرفته شود تا با فساد مبارزه کنند و واقعا هم این کار انجام شود، قابل تقدیر است. ولی با عوام‌فریبی نباید مردم را سرکار گذاشت. وزیر ورزش نامه می‌زند به وزیر اطلاعات که با شبکه دلالی برخورد شود. نَفْس کار خوب است اما ایرادهایی دارد.»

مدیران استقلال و پرسپولیس باید جواب بدهند

حجت‌الاسلام علیپور همچنین با اشاره به نامه وزیر ورزش به وزیر اطلاعات برای رسیدگی به تخلفات و دلالی تحلیل جالبی ارایه داد و گفت: «آقای وزیر ورزش باید بداند اولین قدم در مبارزه با شبکه دلالی انتصاب مدیران فساد‌ستیز است. یعنی مدیرانی در ورزش در رأس کار قرار بگیرند که با بزرگ‌ترین پیشنهادات مالی با سیستم دلالی همکاری نکنند و مقابل‌شان بایستند. شما توجه کنید چه باشگاه‌هایی بیشتر قربانی دلالی شده‌اند؟ چند بازیکن بی‌کیفیت خارجی وارد پرسپولیس و استقلال شدند؟ بزرگ‌ترین قربانی دلالی همین باشگاه‌های دولتی هستند که مدیرانش را وزیر ورزش منصوب می‌کند. در تمام این سال‌ها هم هیچ رسیدگی به عملکرد مالی آنها انجام نشده است. واقعا باید جواب بدهند که چرا این‌قدر دیر به فکر افتاده‌اند؟ اصلا چه اتفاقاتی رخ داده که به یک‌باره این ماجرا را تبدیل به یک جریان خبری بزرگ با این‌همه سروصدا کرده است؟ در پشت پرده این ماجرا قرار است چه اتفاقی رخ بدهد؟»

مشکل فوتبال یک‌نفر نیست، کل سیستم باید غربال شود

رئیس کمیته صیانت سازمان لیگ فوتبال ایران در رابطه با برخی اتفاقات حاشیه‌ای در روزهای اخیر و موضوع شبکه دلالی وکلای بین‌المللی تأکید کرد: «من به خوبی از پشت پرده هیاهوی یک باشگاه خاص در این رابطه با خبر هستم. آنها دارند تمام اذهان عمومی را از یک حقیقت و مشکل بزرگ‌تر با پرداختن به این موضوع منحرف می‌کنند. حذف‌کردن یک آدم که در این فوتبال مدیریت کرده، مبارزه با دلالی و فساد نیست. باز هم تأکید می‌کنم ماجرا منحرف‌کننده است. ظاهرا برخی دارند فرار رو به جلو می‌کنند و روی اتفاقات دیگر سرپوش می‌گذارند. مشکل این فوتبال یک‌نفر نیست. کل سیستم نیاز به غربال و شفافیت بیشتر دارد. زدن یک‌نفر مبارزه با فساد نیست، چون خودتان فکرش را بکنید چه کسانی به این نفرات میدان می‌د‌هند که کار کنند؟ چه افرادی به آنها برای فعالیت‌کردن حکم داده‌اند؟ چه کسانی پیشنهاد برای همکاری‌کردن می‌دهند؟ مسئولان چه اقدامی برای اینکه سیستم‌شان را فساد فرا نگیرد، انجام دادند؟ نمی‌شود که همه تقصیرات را گردن یک‌نفر یا یک جریان انداخت.»

با حذف چند دلال بساط فساد جمع نمی‌شود

علیپور با اشاره به اقدامات سال‌های قبل خود در ستاد منشور اخلاقی و بی‌نتیجه‌ماندن آن تشکیلات تأکید کرد: «ما سال‌ها پیش تشکیلاتی قدرتمند برای مبارزه با فساد و دلالی تشکیل دادیم. نمی‌گوییم کارمان بدون عیب بود اما تلاش خوبی انجام شد و نتایج خوبی هم گرفتیم. همکاری خوبی با دستگاه انتظامی، امنیتی، قضائی و نظارتی شکل گرفت. به مسائل بسیار مهمی رسیدگی شد. ولی شما دیدید که نفرات و مدیران بعدی آمدند و جلوی ادامه کار گرفته شد و آن راه را ادامه ندادند. خودتان مشاهده کنید در سال‌های گذشته چه اقدامی برای مبارزه با فساد در فوتبال انجام شد؟ نظارت تا چه حد پایین آمد؟ نتیجه چه شد؟ در این چند‌سال با چه کسی برخورد شد؟ من باید بگویم که هیچ اراده واقعی برای برخورد کامل با فساد نمی‌بینم. حداقل در این سیستم نمی‌بینم. به جای هیجان‌زده‌شدن هم روی اتفاقات اخیر تأمل می‌کنم. الان هم حتی اگر اقداماتی انجام شود، نتیجه‌اش حذف‌کردن چندنفر است. جریان دلالی و فساد با این کارها بساطش جمع نمی‌شود.»

 

منبع : شهروند
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه