ارسال به دیگران پرینت

عطش کشف آینده

آینده‌ برای بشر همیشه یک راز بوده است؛ یک معما، یک پازل و یک جهان تسخیر ناپذیر که فتح آن همیشه نا‌میسر بوده است. شاید برای شما هم پیش آمده باشد تا از خود بپرسید که چهره من ۲۰ سال دیگر، ۴۰ سال دیگر یا در دوران سالخوردگی چگونه خواهد بود؟

عطش کشف آینده

۵۵آنلاین :

سید محمد حسین کاظمی

دانشجوی علوم‌ سیاسی

آینده‌ برای بشر همیشه یک راز بوده است؛ یک معما، یک پازل و یک جهان تسخیر ناپذیر که فتح آن همیشه نا‌میسر بوده است. شاید برای شما هم پیش آمده باشد تا از خود بپرسید که چهره من ۲۰ سال دیگر، ۴۰ سال دیگر یا در دوران سالخوردگی چگونه خواهد بود؟ می توان گفت عطشی که آدمی برای سرک کشیدن در آینده دارد، به هیچ چیز دیگری ندارد.از همین روی بعضا انسان ها سعی دارند تا با استفاده از شگردهای فتوشاپی چهره ی پیری خود را ببینند.اما ترفندها و ابزارهای فتوشاپ زمان برند و مهارت زیادی می‌طلبند.اگر در چند روز گذشته در اینستاگرام گشتی زده باشید با تصویر پیر شده خیلی از دوستان تان مواجه شده اید، تصویری که نه با ترفندهای فتوشاپ بلکه با اپلیکیشن فیس اپ تغییر یافته است و به سرگرمی همگانی تبدیل شده و برخی از مشهورترین چهره های ایران و جهان نیز تصاویر پیر شده خود را منتشر کرده‌اند.

اپلیکیشن Face App عکس چهره کاربران را می گیرد و عکسی از چهره احتمالی آنان در دوران پیری تحویل می دهد.فیس اپ اپلیکیشنی روسی است که در ژانویه ۲۰۱۷ برای iOS و فوریه همان سال برای اندروید منتشر شده و کاربران زیادی در سراسر دنیا دارد. اگر به خاطر داشته باشید در همان زمان، فیلتر تغییر جنسیت این اپلیکیشن طرفداران زیادی پیدا کرده بود،همچنین؛اضافه کردن مدل موی جدید، اضافه کردن لبخند به چهره ها، جوان و پیر کردن و تغییر جنسیت سوژه از قابلیت های این نرم افزار محسوب می شود.پیش از این، امکان تغییر رنگ پوست نیز وجود داشت که به دلیل اعتراضات ضد نژاد پرستانه به فیس اپ، این فیلتر توسط شرکت تولید کننده حذف شد.

این اپ با استفاده از هوش مصنوعی و به‌کارگیری چند فیلتر و ویژگی سعی می‌کند نسخه های مختلفی از چهره کاربران در جوانی، میانسالی و پیری بسازد. برنامه ای که در گوگل پلی به تنهایی بیش از ۵۰ میلیون بار دانلود شده است. در اپ استور با گرفتن امتیاز ۴.۷ در بین بیش از ۲۵۰ هزار کاربر در رتبه نخست اپلیکیشن های عکس و ویدیو است. نسخه های نخستین این اپ چندان چنگی به دل نمی زد تا اینکه در به روزرسانی های بعدی به تدریج توانست چهره هایی واقعی تر بسازد و یک برنامه سرگرم کننده برای کاربران شود. با فیلترهای اپلیکیشن فیس اپ می‌توانید جوان تر هم شوید. البته، به دلایل نامعلومی فیلتر جوان گرایی آن زیاد جالب و واقعی نیست و چندان استقبالی از آن نشده است.شاید هم به این دلیل است که ما قبلا جوان بوده ایم و می‌دانیم چه شکلی بودیم. مردم بیشتر دوست دارند سراغ آینده بروند و کمتر‌ از گذشته سراغی می گیرند.انسان ها با دیدن عکس جوانی خود، نهایتا حس حسرت و حیرت را تجربه می کنند و هیچ وجهی از میل و عطش در کشف نادیده ها در آن ها برآورده نمی شود.اما با دیدن عکس پیری یکی از مهمترین جلوه های میل و عطش ما برای حدس و تخمین آینده‌ برآورده می شود. به همین علت رفتن به سوی گذشته هیچگاه شور رفتن به سمت آینده را ندارد. آدمی در طول تاریخ همیشه مایل بوده است تا هر آویزی از فلک را گرفته و با سنگ و اسطرلاب به پیشگویی آینده بپردازد و پرده از معما و جهالت نسبت به آن بردارد. دانایان مدعی اطلاع از آینده هم به موجب این ادعا از قدرت و نفوذ برخوردار بوده اند.

با این اوصاف فیس اپ پیشگویی مدرن و زبردستی است که همان میل و عطش کهنه آدمی را برآورده می کند. در این اثنا فرقی بین کاهنان گذشته پیشامدرن و این اپ نیست، هر دو در خدمت عطش ما برای پرش از زمان و حدس آینده و در راس آن آگاهی از عاقبت تن و روانمان است. البته با این تفاوت که پیشگویی با هوش مصنوعی فیس اپ آمیخته به سرگرمی و تفریح است.

دقت در خروجی های اپلیکیشن فیس‌ اپ نشان می دهد که الگوریتم پردازش این اپلیکشن بر همان اجزای عکس فعلی کار می کند. به این معنا که مثلا این نرم‌افزار موی حاضر در عکس را سپید می کند.در حالی که پیری واقعی صرفا تبدیل نیست، بلکه تحول است. پیری لزوما موهای مشکی امروز یک جوان را قلموی سفید نمی‌ کشد.بلکه در بسیاری مواقع در هنگام پیری موها می ریزند و اثری ازشان نمی ماند یا‌ قد خمیده‌ می شود و از رشیدی و ایستادگی جوانی فاصله می گیرد و ...

با این اوصاف گرچه فیس‌ اپ با پردازشی مثال زدنی و دقیق با بهره گیری از هوش مصنوعی خروجی ای بسیار جالب توجه تولید می کند، اما باز هم از واقعیت به‌ دور است.‌‌‌‌‌‌ما در پیری صرفا تبدیل نمی شویم، بلکه با واقعیت از دست دادن نیز به طور گسترده مواجه می شویم و بخشی از داشته هایمان را به طور کل از دست می دهیم، تا آن که منتهی به از دست دادن بزرگ شود و مرگ‌ فرا برسد. بنابراین پیری های فیس اپ دقیق و ظریفند، اما در بازنمایی کامل واقعیت پیری نارسایند،اما از طرفی عکس ها به محض تولید در این نرم افزار پیشنهاد می شوند که در شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام بارگذاری شوند. اگر تا دیروز پیران حقیقی سعی در قایم کردن و قایم شدن داشتند و جوانی نوبر بازار بود، امروز قدرت سرگرمی های مجازی تا آنجاست که اصلا صورت ها و موها در فیس‌ اپ برای این چروک می خورند و سپید می شوند که به اشتراک گذاشته‌ شوند. در این بین صورت های چروک خورده و موهای سپید شده به مثابه کالایی در بازار سرگرمی است. ما عکس پیری خود را با کمترین هراس و حسرت به اشتراک می گذاریم تا بیشتر دیده شود.اما آیا در اوج این سرگرمی مفرح و مهیج از سوژه پیری، ما در عین به اشتراک گذاری شجاعانه پیری مان، باید نگران‌ لو رفتن اطلاعات خود نیز باشیم؟!آیا این‌ موج یک سرگرمی ساده است یا یک جاسوسی پیچیده؟!

برخی کاربران با توجه به تجربه های مشابه از جمله چالش ۱۰ سال قبل فیس بوک معتقدند این شبه چالش هم برای جمع آوری اطلاعات رخ داده و نباید در آن مشارکت کرد.به تازگی خبر‌ هایی درباره امن نبودن اطلاعات کاربران نزد شرکت سازنده فیس اپ منتشر شده است. کارشناسان هشدار داده اند که احتمالا این اپلیکیشن اطلاعات کاربران را در اختیار توسعه دهندگان روسی خود قرار می‌دهد.این افراد با توجه به تسلط دولت روسیه بر شرکت های خصوصی این کشور این شائبه را خیلی پررنگ می دانند زیرا بنابر قوانین روسیه اگر سازمان اطلاعاتی این کشور بخواهد به اطلاعات شرکت ها دسترسی یابد، این شرکت ها موظف به همکاری هستند. در عین حال، برخی کارشناسان هم معتقدند اکنون با توجه به فراگیر شدن چالش faceappchallenge# در شبکه های اجتماعی، فیس اپ به سرعت، به یکی از پرطرفدارترین اپلیکیشن های دانلود شده در iOS و اندروید تبدیل شده است و رقبای تجاری غربی آن سعی دارند با برچسب جاسوسی به این محبوبیت ضربه بزنند در حالی که بسیاری از نرم افزارهای غربی و آمریکایی گاه دسترسی های بیشتری درخواست می کنند.در اصل نگرانی کارشناسان مربوط به قابلیت این اپلیکیشن است که دسترسی های گسترده ای از جمله دسترسی به مموری کارت، پرداخت های گوگل پلی، گالری و ...دارد و می‌تواند بدون اجازه به عکس های بخش Camera roll کاربر دست یابد و آن ها را ذخیره و استفاده کند.پس اگر شما هم خواستید این کار را انجام دهید، پیش از این که عکس تان را به این اپ بسپارید اندکی به امنیت خود در دنیای مجازی فکر کنید.البته این توصیه مختص به این اپلیکیشن نیست و اکثر نرم افزار هایی که ما استفاده می کنیم و در موقع نصب آن ها توجهی به این مسئله نداریم، دسترسی های زیادی را با اجازه خودمان دارند،بنابراین در عصر اطلاعات مراقب اطلاعات خود باشید.

منبع : 55 آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه