ارسال به دیگران پرینت

گفتگو پوتین با ترامپ درباره برنامه هسته‌ای ایران

نکته قابل توجه درباره این تماس، این است در بیانیه کاخ کرملین درباره این تماس، هیچ اشاره‌ای به موضوع برجام نشده، ولی در عین حال این بیانیه تاکید می‌کند که پوتین با ترامپ درباره برنامه هسته‌ای ایران صحبت کرده است. نکته دیگر آنکه، بیانیه کرملین، موضوع برنامه هسته‌ای ایران را در چارچوب گفتگو‌های پوتین و ترامپ درباره کنترل تسلیحات قرار داده است.

 گفتگو پوتین با ترامپ درباره برنامه هسته‌ای ایران

تحرکات دیپلماتیک آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل متحد علیه ایران شدت گرفته است. در راستای تمدید این تحریم ها، برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا، به چندین کشور در چند قاره سفره کرده تا برای تکاپوی آمریکا در زمینه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی حمایت دیپلماتیک جلب کند.

این روز‌ها برایان هوک به کشور‌هایی سفر می‌کند که در ظاهر ارتباط چندانی با وظایف او به عنوان مسئول امور مرتبط با ایران در دولت آمریکا ندارد. به عنوان نمونه، او اخیرا سفر به کشور تونس داشته است. کشوری که کم و بیش مناسبات حسنه‌ای با ایران دارد و ارتباط چندانی با کارزار فشار حداکثری آمریکا علیه ایران ندارد.

با این حال، هوک به یک دلیل مهم به این کشور سفر کرد؛ تونس عضو شورای امنیت است و هوک برای جلب حمایت این کشور از تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران برای نخستین بار عازم آنجا شد. همچنین، هوک برای همین منظور به کشور دیگری سفر کرد که آن هم عضو شورای امنیت است. این کشور، استونی است. در ماه مه گذشته، استونی برای اولین بار ریاست شورای امنیت را به عهده گرفت. هوک امیدوار است کشور‌هایی نظیر تونس و استونی که در حال حاضر از عضویت در شورای امنیت بهره‌مند هستند، از طرح آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران حمایت کنند.

تردید اروپا و اطمینان آمریکا

سفر‌های هوک با هدف تمدید تحریم‌های تسلیحاتی، از آغاز ماه ژوئیه شدت گرفت. در روز اول این ماه، هوک به اتریش رفت و طبق بیانیه وزارت خارجه آمریکا که در این خصوص منتشر شد، درآنجا رایزنی‌هایی درباره ایران انجام داد. هوک در وین، علاوه بر دیدار با وزیر خارجه اتریش و گفتگو با وی درباره تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران، با رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز دیدار کرد.

این دیدار در حالی اتفاق افتاد که روابط ایران به خاطر مسائل مرتبط با بازرسی از برخی سایت‌ها در ایران تنش‌آلود شده است. آژانس با استناد به اسنادی که اسرائیل ادعا می‌کند از ایران سرقت کرده است، خواستار دسترسی به دو سایت شده است. همچنین، آژانس سوالاتی از ایران پرسیده است. به خاطر همین مسائل، اخیرا سه کشور اروپایی عضو برجام – بریتانیا، فرانسه و آلمان- قطعنامه‌ای در محکومیت ایران به آژانس ارائه کردند که با اکثریت آرا تصویب شد.

منبع : فرارو
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه