ارسال به دیگران پرینت

چرا من می‌خواهم توافق هسته‌ای با ایران را نجات دهم؟

پنج سال پیش در این هفته، توافق هسته ای با ایران در وین امضا شد.

چرا من می‌خواهم توافق هسته‌ای با ایران را نجات دهم؟

جوزپ بورل رئیس شورای سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یادداشتی به مناسب پنجمین سالگرد برجام در روزنامه اشپیگل با عنوان«چرا من می خواهم توافق هسته ای با ایران را نجات دهم» نوشت:

پنج سال پیش در این هفته، توافق هسته ای با ایران در وین امضا شد. بدون این توافق، بیم آن می رفت که ایران سلاح های هسته ای بسازد و عامل بی ثبات کننده دیگری در منطقه ای باشد که به خودی خود ناپایدار است.  امروزه توافق هسته ای با ایران تحت فشارهای زیادی از سوی چندین جبهه قرار دارد.

من اطمینان دارم که حداقل دو دلیل محکم  برای حفظ توافق وجود دارد؛

اول، بیش از دوازده سال طول کشید تا جامعه جهانی و ایران بتوانند اختلافات خود را برطرف کرده و به توافق برسند. اگر این توافق منحل شود، یافتن هیچ جایگزین جامع یا کارآمد دیگری در آینده نزدیک متصور نمی باشد.

دوم، توافق هسته ای با ایران فقط یک موفقیت نمادین نبوده، بلکه به هر آنچه که وعده داده، عمل شده است. پس از دسترسی بی سابقه آژانس بین المللی انرژی اتمی به تاسیسات ایران بر اساس این توافق، 15 گزارش نظارتی متوالی بین ژانویه 2016 و ژوئن 2019 تأیید کرد که ایران به تمام تعهدات مندرج در این توافق پایبند بوده است.

اگرچه بازگشت تحریم های آمریکا در ماه مه 2018 به وضوح تأثیر منفی بر اقتصاد و جمعیت ایران گذاشت، ایران همچنان به مدت 14 ماه دیگر به تعهدات خود پایبند ماند. اما در حال حاضر، ایران دوباره ذخایر اورانیوم غنی شده خود را به میزان نگران کننده ای افزایش داده و در پی کسب تجربیات و توانایی های جدید در عرصه فناوری هسته ای است. توافق هسته ای در حال فروپاشی بوده و نگرانی های پیشین بار دیگر زنده می شوند.

در ماه ژانویه، فرانسه، آلمان و انگلیس رسما از فعالیت های غنی سازی ایران اظهار نگرانی کرده و از ایران خواستند که به توافق کامل بازگردد. ایران نیز ناخشنودی خود را ابراز نمود و ادعا کرد که این کشور از منافع اقتصادی وعده داده شده بهره ای نبرده است.

من قاطعانه معتقدم که توافق هسته ای با ایران به عنصر اصلی معماری جهانی برای منع گسترش سلاح های هسته ای تبدیل شده است، بنابراین از همه طرفین می خواهم که همچنان به دنبال اجرای کامل آن باشند. به نوبه خود، ایران باید مجددا به طور کامل به تعهدات خود طبق توافق هسته ای عمل کرده و همچنین بتواند از مزایای اقتصادی پیش بینی شده در این توافقنامه نیز بهره مند شود.

ما باید به پویایی مثبت تری برگشته و وقتی زمان مناسب سر برسد، باید برای پیشروی های بیشتر بر اساس این توافق آماده باشیم. اتحادیه اروپا آماده است. اولین قدم، حمایت از توافق هسته ای موجود با ایران و حصول اطمینان از عمل کردن همه طرفین به تعهدات خود به طور کامل می باشد.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • کرامت سلیمی ارسالی در

      خودتان این اظهار نظرها را تفسیر کنید.

      سخنگوی دولت: برجام کارکرد خود را از دست داده؛ مقصر آن هم ترامپ است!/

      ظریف: کلینتونِ دموکرات هم رای می‌آورد آمریکا از برجام خارج می‌شد!

      ایا این اظهار نظر ها نشان نمی دهد که در موضوع برجام نه اقای روحانی کاره ایست و نه ترامپ.

      ایا این اظهار نظر ها نشان نمی دهد که ملتهای جهان و مخصوصا" مردم ایران درگیر یک بازی کثیف شده اند.

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه