ارسال به دیگران پرینت

شریفی از سایه بیرون نمی‌آید

شایعه دیگری درباره «عیسی شریفی» تکذیب شد. سخنگوی قوه قضائیه به روال سه سال گذشته، یک بار دیگر خبر مربوط به آزادی قائم‌مقام محمدباقر قالیباف را تکذیب کرد و باز‌هم در جمله‌ای کوتاه و کلی بعد از حدود سه سال گفت: «خبر مربوط به آزادی عیسی شریفی دروغ است و خوب نیست من مرتب برخی اخبار را تکذیب کنم. این پرونده کیفرخواست خورده و رسیدگی آن در دست دادگاه است و جلسات سازمان قضائی نیروهای مسلح در حال برگزاری است و با صدور رأی، نتیجه دادگاه اطلاع داده خواهد شد».

شریفی از سایه بیرون نمی‌آید

شرق- شایعه دیگری درباره «عیسی شریفی» تکذیب شد. سخنگوی قوه قضائیه به روال سه سال گذشته، یک بار دیگر خبر مربوط به آزادی قائم‌مقام محمدباقر قالیباف را تکذیب کرد و باز‌هم در جمله‌ای کوتاه و کلی بعد از حدود سه سال گفت: «خبر مربوط به آزادی عیسی شریفی دروغ است و خوب نیست من مرتب برخی اخبار را تکذیب کنم. این پرونده کیفرخواست خورده و رسیدگی آن در دست دادگاه است و جلسات سازمان قضائی نیروهای مسلح در حال برگزاری است و با صدور رأی، نتیجه دادگاه اطلاع داده خواهد شد».

آنچه به‌عنوان شایعه در چند روز گذشته مطرح شده، مربوط به اظهارات عضو شورای شهر تهران در نشستی خبری بود. محمود میرلوحی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه شنیده شده شهرداری تهران به‌طور رسمی از قالیباف شکایت کرده است، گفت: تا حالا در پرونده شریفی، دوستان ما فکر می‌کردند چون طرف دوم (سپاه) شاکی است، نیاز به ورود نیست. در هولوگرام هم معتقدیم اتفاقاتی رخ داده است. اقداماتی در راستای شکایت در مواردی انجام دادیم که تا قبل از آن، محل تردید بود و معتقد هستیم باید سریع‌تر این اقدام انجام می‌گرفت.

میرلوحی با بیان اینکه شنیده شده سازمان بازرسی کل کشور ۸۰۰ گزارش درباره وضعیت شهرداری ارائه کرده است، ادامه داد: از قوه قضائیه انتظار داریم به‌ویژه با توجه به رئیس جدیدش، درباره این پرونده‌ها تصمیم بگیرد؛ اما مروری بر فهرست شکایت‌ها نشان می‌دهد که گویا «روئین‌تنی» در برخی افراد وجود دارد که این همه گزارش تقریبا به نتیجه نرسیده است. این را می‌دانیم که در قوه قضائیه برخی‌ها دستگیر شدند و این‌طور استشمام می‌شود که مطالب و پرونده‌های مطرح‌شده در شهرداری می‌توانسته با این افراد ارتباط داشته باشد. من شنیده‌ام شریفی با وثیقه آزاد شده است و این آزادی، آن‌هم هم‌زمان با تحقیق‌و‌تفحص از مجموعه رساتجارت (کارگزاری یاس) و شهرداری، پیام دارد. وی با بیان اینکه قوه قضائیه باید مروری داشته باشد که چرا ۸۰۰ مورد گزارش سازمان بازرسی کل کشور نامشخص است، گفت: همکاران ما فکر می‌کنند این پرونده‌ها علی‌الظاهر به جایی نرسیده و ما خواهان بررسی آنها هستیم.

اما سخنگوی قوه قضائیه روز گذشته در‌این‌باره هم به‌شکلی کلی پاسخ داد و گفت: پرونده شهرداری تهران در دوره گذشته بیشتر مربوط به نیروهای مسلح است که در ارتباط با قائم‌مقام شهردار وقت بود که توضیح دادم. در این پرونده فردی که شما نام بردید (قالیباف) جزء متهمان نیست و اتهامی به ایشان نسبت داده نشده است. حدود ۸۰۰ پرونده در حوزه شهرداری رسیدگی شده، برخی پرونده‌ها مختومه و برخی هنوز در حال رسیدگی است و اگر کسی گزارش و دلایلی در ارتباط با اعمال مجرمانه دارد، ما رسیدگی خواهیم کرد.

اعضای شورا در این دو سال و اندی، در موضوع شفافیت عملکرد شهردار اسبق تهران ورودی نداشته‌اند و تمایلی هم به ورود به این موضوع ندارند و در این مدت، به آزادی احتمالی عیسی شریفی (متهم اصلی پرونده کارگزاری رساتجارت (یاس) که به طلب شهرداری تهران مربوط می‌شود)، احتمال متوقف‌‌ماندن پرونده املاک نجومی در شعبه ۱۵ دادسرای کارکنان دولت و متوقف‌شدن حدود ۸۴۰ پرونده مربوط به املاک و قراردادهای شهرداری تهران در دوره مدیریت قبلی، به‌طور علنی و فراگیر واکنشی نشان نداده‌اند. حتی هفته گذشته برخی از اعضا از‌جمله رئیس شورا اعلام کردند این موضوعات مستقیما به شورا مربوط نمی‌شود و شهرداری باید خودش پیگیر باشد؛ اما گویا در این مدت چندان هم بی‌کار نبوده‌اند.

به نظر می‌رسد دو گزارش محرمانه سازمان بازرسی کل کشور درباره روند رسیدگی به برخی از پرونده‌ها و متوقف‌ماندن روند رسیدگی آنها، آن‌قدر و گویا بوده است که اعضا به این نتیجه برسند که می‌توانند از دستگاه قضائی مطالبه مستقیم داشته باشند. علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران، روز گذشته در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه شنیده‌ها حاکی از آن است اعضای شورای تهران، به شورای نگهبان درباره برخی تخلفات نامه نوشته‌اند، گفت‌: اصل موضوع را تأیید می‌کنم، ولی از بیان جزئیات آن با توجه به اینکه این نامه محرمانه است، خودداری می‌کنم؛ اما در این نامه به گزارش‌هایی اشاره شده که به دست شورا رسیده است.

اعطا در پاسخ به این سؤال که این نامه براساس گزارش تخلفات کدام دوره مدیریت شهری نوشته شده، تصریح کرد: سؤالاتی می‌پرسید که جواب آن مشخص است. سخنگوی شورا همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا شهرداری تهران از شخص قالیباف به دلیل تخلفاتی که در دوره مدیریت وی انجام شده شکایت کرده یا نه؟ گفت: اداره کل حقوقی شهرداری تهران پرونده‌های مختلفی را از لحاظ حقوقی پیگیری می‌کند و باید این سؤال را از اداره کل حقوقی شهرداری بپرسید اما می‌دانم از خود شخص ایشان شکایتی نشده است.

موضوع رسیدگی به برخی از پرونده‌های متوقف‌مانده همچون املاک نجومی و سایر پرونده‌های مربوط به املاک و به‌ویژه پرونده مربوط به کارگزاری یاس از این جهت برای شورا و شهرداری تهران اهمیت دارد که در پس این موضوع طلبی چندهزارمیلیاردی متوقف مانده است که می‌تواند در این شرایط اقتصادی به شهر تهران کمک کند. از سال ۹۶ که مدت‌ها بود عیسی شریفی در مسئولیتش حضور نداشت و در ادامه بدون اطلاع‌رسانی بازداشت شد تا امروز پرونده بالاترین شخص بعد از محمدباقر قالیباف در ۱۲ سال مسئولیتش در شهرداری تهران هیچ اطلاع‌رسانی شفافی ندارد. اگر پاسخ مسئولان دستگاه قضائی درباره پرونده عیسی شریفی در حدود سه سال گذشته را جمع کنیم، به اندازه یک پاراگراف هم نمی‌شود. پرونده‌ای که کوچک و کم‌اهمیت نیست، اما درباره ابعاد جرم رخ‌داده و رقمش توضیحی داده نمی‌شود و نکته مهم‌تر اینکه درباره چنین موضوعی که یک‌سرش مربوط به شهرداری تهران است، به اذعان شهردار و اعضای شورا، توضیحی هم از آنها نخواسته‌ و توضیحی هم نداده‌اند!

سخنگوی قوه قضائیه در آخرین اعلام خود در مورد پرونده عیسی شریفی گفته بود: «پرونده به دادگاه ارسال شده و با توجه به پرونده، بر تسریع در رسیدگی تأکید شده است». چند ماه قبل از آن هم شایعه اتهام جاسوسی و اعدام عیسی شریفی را تکذیب کرده بود. او آن زمان گفته بود پرونده شریفی در حوزه جرائم مالی بوده و در دادسرای نظامی در حال رسیدگی و در نوبت دادگاه است.

عیسی شریفی را رسانه‌ها به عنوان قائم‌مقام شهردار اسبق تهران و رئیس هیئت امنای گروه یاس و یکی از متهمان پرونده تخلفات کارگزاری یاس (رساتجارت مبین) می‌شناسند، کسی که از او در دوره شهرداری محمدباقر قالیباف با عنوان شهردار در سایه یاد می‌شد که البته این شناخت محدود و مبهم همه آن چیزی است که رسانه‌ها درباره این پرونده تخلف اقتصادی حدس می‌زنند و دقیقا مشخص نیست پرونده عیسی شریفی برای کدام تخلف و کدام مسئولیتش به دادگاه نظامی فرستاده شده است. در واقع اخبار و شایعاتی که درباره پرونده شریفی در رسانه‌ها به طور غیررسمی اعلام شده، بیشتر از چند جمله رسمی نیست که درباره او گفته شده است. به عبارتی داستان تخلفات این فرد در دوران مسئولیتش، درست ۱۲سالی که با محمدباقر قالیباف در بالاترین جایگاه کار می‌کرد، بی‌خبر و مبهم است و حالا هرچه به انتخابات مجلس نزدیک می‌شویم به قول محمود میرلوحی بر ابهامات و بی‌خبری‌های این پرونده‌ها و رویین‌تنی برخی دیگر افزوده می‌شود.  

 

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه