ارسال به دیگران پرینت

نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه برگزار شد

پلمپ خانه‌ یک‌مداح

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه در نوزدهمین نشست خبری این قوه با خبرنگاران به سوالات اهالی رسانه پاسخ داد. اسماعیلی در این نشست توضیحاتی را در خصوص آمار جمعیت کیفری در کشور، آزادی عیسی شریفی، محکومیت جاسوسان ایرانی سیا، پرونده جعبه سیاه بابک زنجانی، لغو پروازها به دلیل کرونا، پلمب منزل یکی از مداحان معروف و دیگر مسائل دیگر ارائه داد.

پلمپ خانه‌ یک‌مداح

سخنگوی قوه قضاییه در ابتدای سخنانش با اشاره به اینکه مردم صاحبان اصلی انقلاب هستند و در تمام برهه‌های حساس وظیفه خود را به نحو احسن انجام داده اند به بیان تلاش‌های قوه قضاییه در یک ماهه اخیر پرداخت و گفت: با وجود گلایه های جمعی از شهروندان از برخی بخش‌ها شاهد دوحماسه و یوم الله ثبت شده در تاریخ بودیم. یکی مراسم آیینی تشییع پیکر پاک‌سردار شهید سلیمانی و همرزمان شهیدش در استان‌ها و شهرهای مختلف بود، یوم الله دیگر اقامه نماز جمعه به امامت‌ ولی امر مسلمین جهان با حضور میلیونی نمازگزاران تهرانی بود.

اسماعیلی در ادامه گفت: ما انتظار دو حماسه دیگر را داریم، اول راه پیمایی سراسری ۲۲ بهمن ماه است که قطعا مردم با یاد و نام سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و به نیابت از او و همه شهدا در صحنه حاضر خواهند شد. انتظار بعدی ما هم در دوم اسفندماه و برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی است که حتما مردم در انتخابات حضور همیشگی خود را به نمایش می گذارند. در هیچ کشوری همانند جمهوری اسلامی مراجعه مکرر به رای مردم‌ را شاهد نیستیم.

توصیه انتخاباتی سخنگوی قوه قضائیه به کاندیداهای انتخابات مجلس

اسماعیلی  به داوطلبان انتخابات توصیه کرد قانون و مقررات را در تبلیغات انتخاباتی مورد توجه قرار دهند. او گفت: در تبلیغات باید رقابت جوانمردانه را مورد توجه قرار دهند دو ویژگی های مثبت خود را بیان کنند و از تخریب و اتهام زنی به رقبا ‌اجتناب کنند. مردم از اتهام‌زنی‌های بی مورد خاطره خوشی ندارند و قطعا انتخابات نباید به عرصه اتهام زنی تبدیل شود.

آمار جمعیت کیفری ما در حال حاضر سیر نزولی را طی می‌کند

اسماعیلی در ادامه افزود: از دیگر موضوعات مورد توجه مسئله زندان است. موضوع زندان و زندانیان بیشترین فراوانی را در میان رهنمودهای رئیس قوه قضائیه داشته است. زندان محل نگهداری افرادی است که جداسازی آنها از جامعه ضروری است. آمار جمعیت کیفری ما در حال حاضر سیر نزولی را طی می‌کند.

اسماعیلی گفت: دیروز سامانه شفافیت و همچنین مجتمع قضائی رسیدگی به مفاسد اقتصادی آغاز به کار کرد. در این مجتمع مأموریت‌های مختلفی از جمله در حوزه پیشگیری را پی می‌گیریم.

سخنگوی دستگاه قضا در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه اخذ مجوز پیرامون انتشار صوت و تصویر فراگیر که اخیراً در بخشنامه‌ای از سوی رئیس قوه قضائیه مطرح شده پیرامون چه مواردی است؟ گفت: این موضوع جدید نیست و بخشنامه یک بخشنامه داخلی است. برخی از رسانه‌ها کار صوت و تصویر فراگیر انجام می‌دهند و مصادیق آن باید از سوی صدا و سیما مطرح شود. مسئولیت هر گونه بارگذاری عکس و… در فضای مجازی مشمول این بخشنامه نیست. این بخشنامه در این رابطه بود که پرونده‌هایی برای این رسانه‌ها تشکیل شده بود و می‌خواستیم در قالب این بخشنامه برای قضات رفع ابهام شود تا چه مصادیق مشمول این موضوع می‌شود. می‌خواستیم همکاران بدانند از چه مرجعی در رابطه با فراگیر بودن یا نبودن آن سوال کنند.

تکذیب آزادی عیسی شریفی/ حکم اعدام برای امیر رحیم‌پور به اتهام جاسوسی برای سیا

سخنگوی قوه قضاییه درباره عیسی شریفی گفت: خبر مربوط به آزادی او دروغ است و خوب نیست من مرتبا برخی اخبار را تکذیب کنم. این پرونده کیفرخواست خورده و رسیدگی آن در دست دادگاه است و جلسات در حال برگزاری در سازمان قضایی نیروهای مسلح است. با صدور رای، نتیجه دادگاه اطلاع داده خواهد شد.

او درباره بازداشت تعدادی از جاسوسان امریکا گفت: دشمنی امریکا مصادیق متعدد در ۴۰ سال اخیر دارد. به لطف خدا و با هوشیاری مردم و با توانمندی بخش‌های امنیتی و اطلاعاتی و انتظامی، در هیچ کدام از زمینه ها توفیق مدنظر امریکا به دست نیامده و با هوشیاری مردم و حضور مقتدرانه نیروهای مسلح ما، امریکا سیلی خورد.

اسماعیلی ادامه داد: جواسیس امریکا و رژیم صهیونیستی شناسایی و دستگیر شده‌اند که سال گذشته نمونه ای از ضربه محکم به سرویس جاسوسی امریکا زده شد. یکی از جاسوسان هسته ای به نام امیر رحیم پور که جاسوس سیا بود و دستمزدهای کلان گرفته بود مورد شناسایی قرار گرفت، دستگیر و به اعدام‌ محکوم شد که حکم او در دیوان عالی کشور تایید شد و به زودی اجرا می‌شود. همچنین دوجاسوس ایرانی دیگر سازمان سیا که در قالب یک بنیاد خیریه فعال بودند به ۱۵ سال حبس محکوم شده اند که هنوز حکم قطعی نیست.

۲۵ سال حبس برای جعبه سیاه پرونده بابک زنجانی

خبرنگاری درباره پرونده علی رضا زیباحالت منفرد پرسید که نام‌ او را به جعبه سیاه پرونده بابک‌زنجانی می شناسند پرسید. اسماعیلی گفت: اوبه جرم مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی و مشارکت در کلاهبرداری شبکه ای از شرکت نفتی اچ.کی به ۲۵ سال حبس، استرداد ‌و رد اموال حاصل از کلاهبرداری به میزان ۱.۲ میلیارد یورو و جزای نقدی معادل مال کلاهبرداری محکوم شد.

اسماعیلی گفت: برخی پرونده ها به صورت ویژه رسیدگی میشود، پرونده های ملی و دارای شکات فراوان که بعضا تا ۱۵ هزار نفر میرسند و آنهایی که به دغدغه ذهنی مردم مبدل شده را با رعایت مواعد قانونی و بدون اطاله رسیدگی شود و نتیجه به مردم اعلام شود.

اسماعیلی درخصوص برکناری قضات و کارکنان فاسد قوه قضاییه ضمن تشکر از قضات شریف و کارکنان خدوم و زحمتکش این قوه گفت: ریاست قوه بخشنامه ای صادر کردند تا همکاران قضایی در ماههای پایانی سال کار انقلابی و جهادی کنند و وقت برای پرونده ها بگذارند که این تلاش، عیدی به مردم است.

برای مقابله با کرونا پروازها لغو شده است

خبرنگاری درباره ادامه پروازهای چین به ایران و خطر ویروس کرونا و حضور مدعی العموم در است ماجرا سوال پرسید. اسماعیلی گفت: پروازها طبق آخرین اخبار لغو شده است و خبر قطعی دیروز ما این است که خواست وزارت بهداشت در لغو پروازها عملی شده و ما هم پیگیر هستیم.

با پیگیری دستگاه قضا و سازمان بازرسی کل کشور حسگرهای حرارتی در فرودگاه امام نصب شد.

 

چرا قالیباف با وجود پرونده اقتصادی تایید صلاحیت شد؟

خبرنگاری از تایید صلاحیت قالیباف با وجود پرونده اقتصادی سوال کرد که اسماعیلی گفت: نسبت به پرونده شهرداری تهران در دوره گذشته که بیشتر مربوط به نیروهای مسلح است که در ارتباط با قایم مقام شهردار وقت بود که توضیح دادم. در این پرونده فردی که شما نام بردید (قالیباف) جزو متهمان نیست و اتهامی به ایشان نسبت داده نشده است. حدود ۸۰۰ پرونده در حوزه شهرداری رسیدگی شده و پرونده ها مختومه شده است، اگر کسی گزارش و دلایلی در ارتباط با اعمال مجرمانه دارد ما رسیدگی خواهیم کرد.

اسماعیلی در پاسخ به سوالی در ارتباط با احضار خانم سلحشوری به دادسرا و اینکه احضار نماینده ها به دادسرا خلاف قانون اساسی نیست، گفت: قانون اساسی در ارتباط با مصونیت نمایندگان حکم واضحی دارد که خوب است خبرنگاران مطالعه کنند. مصونیت نمایندگان در راستای وظایف نمایندگی، رایی که می دهند و نطقی که می کنند است. چه کسی گفته اگر نماینده مجلس بیرون تصادف کرد، آیا نباید تعقیب شود؟ مصونیت نمایندگی در راستای وظایف نمایندگی است، آیا وظایف نمایندگی افترا زدن است؟ اتهامات این‌نماینده را نمی توانم بگویم ولی آیا وظیفه نمایندگی کتک زدن مردم و پول گرفتن از آنهاست؟

او ادامه داد: موضوعات اعلامی جنبه اتهامی دارد و باید رسیدگی شود و برای این موضوعات با هیات نظارت بر رفتار نمایندگان‌ مکاتبه می کنیم که آیا اتهامات، جزو وظایف نمایندگی است یا نه.

اسماعیلی با بیان این که همه در برابر قانون یکسان هستند گفت: تعجب میکنم برخی وقتی تعقیب می‌شوند میگویند ما طبقه ممتاز هستیم و وقتی شکایت می کنند میگویند همه در برابر قانون یکسانند، یک منطق داشته باشیم، من از بیان موارد اتهامی منتسب به این نماینده معذورم.

پلمب منزل یکی از مداحان معروف تایید شد

اسماعیلی در خصوص کشف انبار نعمت زاده در کرج و تخلفات تعزیرات البرز گفت: تخلفات صنفی مربوط به خودشان است. اگر کسی از پرسنل تعزیرات عمل مجرمانه ای انجام دهد رسیدگی می‌کنیم اما اگر وصف مجرمانه نداشته باشد خود نظارت‌های صنفی ورود خواهد کرد.

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص پلمب منزل مسکونی یکی از مداحان و ربط آن به پرونده بابک زنجانی و طبری گفت: آنچه اتفاق افتاد ربطی به پرونده‌های قضائی نداشت. این ملک را بابت اخذ تسهیلات از یکی از بانک‌ها به‌عنوان رهن و تضمین ارائه کرده بودند و گیرنده هم خود فرد نبود. دیگری از بانک وام گرفته بود و با ضمانتی که از مالک این ملک داشت این زمین را به‌عنوان وثیقه قرار داده بود.

شکایت خانواده شهید سردار سلیمانی بعد از مراسم چهلم

خبرنگاری درباره پرونده های تشکیل شده برای ترور شهید سلیمانی سوال کرد. اسماعیلی گفت: این که فردی که مهمان رسمی مقامات دولت عراق ‌بود و همراهان او توسط امریکای جنایتکار مورد ترور قرار گرفتند قطعا جنایت است. این موضوع باید در حوزه ایران، عراق و دادگاه های بین المللی تعقیب شود.

خانواده بزرگوار شهدا گفته اند اجازه بدهید تا اربعین شهدا ما مراسم را به جا بیاوریم و بعد شکایت شخصی می کنیم، ولی مدعی العموم وارد شده است. دادگاه عراق هم به جد وارد شده و پرونده تشکیل داده است.

خبرنگاری درباره احتمال عفو نوروزی محکومان سوال کرد که اسماعیلی گفت: عفو جزو اختیارات مقام معظم رهبری است و ما فقط پیشنهاد دهنده هستیم و عموما رهبر انقلاب با پیشنهاد عفو موافقت فرموده اند. باید تحمل کرد تا دستور ایشان ابلاغ شود. ممکن است ایشان فراتر از پیشنهادها، دستوری صادر فرمایند ولی تا زمانی که مصوبه نداشته باشیم نمی توانیم چیزی اعلام کنیم.

واکنش سخنگوی قوه قضاییه به رد صلاحیت‌ها به دلیل مسائل مالی و اخلاقی

غلامحسین اسماعیلی در نشست خبری با خبرنگاران گفت: برخی موارد نافی صلاحیت است ولی وصف مجرمانه ندارد، همه موارد نافی صلاحیت الزاما وصف مجرمانه ندارد، مثلا اگر نماینده ای مطلع از پروژه های عمرانی میشود و بستگان را به خرید زمین نزدیک آن پروژه تشویق کند، وصف محرمانه ندارد ولی استفاده از رانت اطلاعاتی است و ممکن است نافی صلاحیت نماینده باشد. نماینده طبق قسمی که خورده باید حافظ منافع مردم باشد نه منافع خود و خانواده و اگر کسی ترجیح داد ممکن است نافی صلاحیت او باشد.

او ادامه داد: هر نفی صلاحیتی الزاما عمل مجرمانه نیست، همچنین ما از هیات نظارت بر رفتار نمایندگان انتظار داریم برخی موارد مطروحه به موقع رصد می‌شد و حتی به نماینده تذکر می داد چه بسا موضوع مختومه می‌شد و کار با ردصلاحیت و سلب صلاحیت‌ نمی انجامید. ما خواهان این هستیم افراد مراعات کنند، ما از ضابطان خواسته ایم بخشی که وصف مجرمانه دارد را برای ما بفرستند تا رسیدگی کنیم.

ایرادات حقوقی رئیس قوه قضائیه به طرح معامله قرن

اسماعیلی در خصوص طرح معامله قرن گفت: رئیس قوه قضائیه به این طرح ایرادات حقوقی وارد کردند و به آن پرداختند و مقرر شده معاون بین الملل قوه قضائیه در اجلاس‌های بین المللی این موضوع را مطرح کنند.

بازداشت ۵ نفر در پرونده روح الله زم/ شاید افراد بیشتری بازداشت شوند

سوالی درباره پرونده روح الله زم مطرح شد. سخنگوی قوه قضاییه توضیح داد: صدور کیفرخواست درست است و شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب رسیدگی می کند چون قبل از دستگیری این فرد و مرتبطین پرونده در این شعبه پرونده تشکیل شده بود. هنوز تعیین وقت نشده است و امروز احتمالا زمان رسیدگی به پرونده مشخص شود. پرونده های ویژه بدون اطاله دادرسی بررسی میشود و حتما برای این پرونده وقت نزدیک تعیین میشود، جز متهم اصلی، ۵ نفر بازداشتند که درباره آنها کیفرخواست صادر نشده است و شاید برخی افراد دیگر هم بازداشت شوند. افراد زیادی دیگری مطرحند که کار تحقیقات ‌بررسی اسناد و اظهارات متهم در حال انجام است، برخی افراد هم خودمعرف، ارتباطات خود را بیان کردند که به لحاظ پشیمانی آنها، ارفاقات قانونی برای آنها لحاظ خواهد شد. علنی بودن دادگاه با رییس دادگاه است.

عده‌ای در پرونده هواپیمای اوکراینی بازداشت شده اند

غلامحسین اسماعیلی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرآنلاین درباره آمادگی قوه قضاییه برای رسیدگی به جرایم سیاسی و انتخاباتی در انتخابات پیش رو گفت: ما تاکید کرده ایم هیات های اجرایی و نظارت اقدام کنند برای پیشگیری از جرایم انتخاباتی. ما دنبال این هستیم که جرم سیاسی اصلا اتفاق نیفتد. برای جرایم انتخاباتی شعب ویژه تعیین کرده ایم و شعب ویژه جرایم تشکیل شده و به آنها آموزش داده شده است. به این شعب تاکید شده است به جرایم انتخاباتی در حداقل زمان و با رعایت چهارچوب قانونی رسیدگی شود.

او ادامه داد: ما جاهایی استثناهایی داریم که نمی توان قبل از انتخابات، به آن رسیدگی کنیم. مثلا جرایمی که مستلزم بازداشت کاندیدا است را نمی توان قبل از انتخابات انجام داد. ما تاکید کرده ایم به سایر جرایم قبل از انتخابات رسیدگی شود. جاهایی زمان دست ما نیست و بایستی این تشریفات مراجعات شود. مثلا قانون بین زمان ابلاغ و زمان تشکیل جلسه فرصتی گذاشته است. ما نمی توانیم قانون را نقض کنیم. قانون بین زمان رسیدگی به اعتراض به رای مهلت گذاشته است. تاکید کرده ایم در چهارچوب مقررات قانونی در شعب تخصصی و به صورت قانونی رسیدگی صورت گیرد.

خبرنگاری درباره پرونده شلیک به هواپیمای اوکراینی و انتشار فایل صوتی جدید در این ارتباط سئوال کرد. اسماعیلی گفت: من عدد بازداشت شده ها را اعلام نکردم. این پرونده ابعاد مختلف اقتصادی، قضایی، بین المللی و فنی دارد. بعد قضایی به ما برمی گردد. پرونده تشکیل و اقدامات متعددی انجام شده است. از ۹ گروه کارشناسی در این ارتباط بهره گیری می کنیم تا زوایای اثرگذار در پرونده بهره می بریم. تمام ابعاد در حال انجام است. از برخی افراد به عنوان مطلع و از برخی به عنوان متهم تحقیقات شده است برای برخی از آنها قرار تامین صادر شده و برخی بازداشت شده اند.

اسماعیلی گفت: حقوق خانواده های جانباختان دغدغه ما است و در کنار رسیدگی قضایی، مدافع حقوق شهدای این سانحه هستیم و هر یک از این خانواده ها شکایت یا ادعا در ارتباط با اصل حادثه یا اموالی که همراه این مسافران بوده است، می توانند به سازمان قضایی نیروهای مسلح مراجعه کنند.

 

منبع : خبر آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه