ارسال به دیگران پرینت

انتخابات | مرعشی یا جلیلی / فرقی ندارد تا مشکلات حل نشود،

ماه‌هاست که سایه انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 بر عملکردهای دولت، مجلس و حتی جریانات سیاسی تاثیر گذاشته و همه منتظرند تا ببینند پس از تغییراتی که در مجلس به قوع پیوست؛ قوه مجریه در اختیار چه طیف و جناحی قرار خواهد گرفت و اساسا چه کسی رئیس‌جمهور خواهد شد.

 انتخابات |  مرعشی یا جلیلی / فرقی ندارد تا مشکلات حل نشود،

ماه‌هاست که سایه انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 بر عملکردهای دولت، مجلس و حتی جریانات سیاسی تاثیر گذاشته و همه منتظرند تا ببینند پس از تغییراتی که در مجلس به قوع پیوست؛ قوه مجریه در اختیار چه طیف و جناحی قرار خواهد گرفت و اساسا چه کسی رئیس‌جمهور خواهد شد. این در حالی است که دولت روحانی با برخی عملکردها موجبات گلایه مردم را فراهم آورده و ترغیب مجدد آنها به حضور در انتخابات را سخت کرده است.

به‌نظر می‌رسد باید اصلاحاتی اساسی در مسائل جاری جامعه صورت پذیرد و همه درصدد حل مشکلات مردم باشند تا بتوان به انتخاباتی پرشکوه در خرداد 1400 امیدوار بود. برای بررسی وضعیت سیاسی جامعه و عملکرد دولت و انتخابات 1400  با قاسم میرزایی‌نکو نماینده مجلس دهم و سخنگوی حزب ایثارگران به گفت‌وگو پرداخته است که می‌خوانید.

یکی از مشکلاتی که در حال حاضر نهادها و به خصوص مجلس یازدهم با آن مواجه است قدرت‌های موازی است، چه دیدگاهی در این باره دارید؟

موضوعی‌که باید در آن تغییراتی حاصل شود، یکصدایی و متمرکز نبودن قدرت در ایران است. اخیرا دبیر شورای نگهبان به عنوان یکی از اعضای این شورا اعلام کرده‌اند که ما برای اینکه بتوانیم عذر یک نماینده‌ای را بخواهیم و او را از کار برکنار کنیم یا هر شکلی که لازم است برخورد نماییم، اختیارات زیادی نداریم. گویا برخی‌ خواستار اختیارات قانونی بیشتری هستند. اگر اساس مسائل کشور و دوگانگی تصمیم‌گیری‌ها در فعالیت‌های مبنایی حل شود می‌توان درباره انتخابات، آینده خوش‌بین بود.

در شرایط فعلی راهکارهای خروج از وضعیت موجود را چه می‌دانید؟

بازگشت مردم به صندوق رای اساس کار است و اگر درست شود دور باطل نمی‌زنیم و آنگاه تفاوتی ندارد چه کسی رئیس‌جمهور باشد. در واقع مردم باید بدانند که می‌توانند در سرنوشت خود بیش از پیش دخیل باشند و برهمین اساس در هر شرایطی در انتخابات شرکت می‌کنند. اما اگر شرایطی پیش بیاید که به این باور برسند به آنها توجه بیشتر می‌شود طبیعی است که نسبت به رویه‌های موجود بی‌تفاوت نمی‌شوند و وقایع سیاسی کشور برای جامعه اهمیتی دوچندان خواهد داشت. امری که به نفع همه خواهد بود.

چه مسائلی موجبات بی‌اعتمادی مردم را فراهم آورده است؟

من معتقدم یکی از مسائلی که باعث شد اعتماد مردم نسبت به دولت کم شود این بود که دولت نتوانست به بسیاری وعده‌های خود عمل کند. اما دلیل این عدم توانایی را هم دقیق توضیح نداد. در واقع دولتمردان در کل با جامعه و مردم شفاف در مورد سنگ‌اندازی‌ها و موانع سخن نگفتند. این در حالی است مردم توقع داشتند اگر هم مانعی بر سر راه دولت است تا نتواند به مطالبات مردم رسیدگی کند، با آنها در میان گذاشته شود. احزاب برنامه‌هایی را برای حمایت از روحانی مطرح کرده بودند که امروز به هیچ‌یک از آنها عمل نشده است.

این موضوع هم علل گوناگونی دارد اما رئیس‌جمهور هم با مردم صادقانه صحبت نکرد. البته که ما اختیارات رئیس‌جمهور را می‌دانیم و آگاهیم که وزرا و هیات دولت به چه شیوه‌ای انتخاب می‌شوند اما از رئیس‌جمهور هم به عنوان حافظ قانون اساسی توقعاتی می‌رود که باید به آنها جامه عمل بپوشاند. به هر حال آقای روحانی تمام راه‌ها را برای عمل به وعده‌های خود امتحان کرده است.

مشکلات کشور چه تاثیراتی در انتخابات آتی خواهد گذاشت؟

با وجودی که هنوز ماه‌ها تا انتخابات 1400 فرصت باقی است اما همه این مسائل بر این انتخابات تاثیر خواهند گذاشت. با توجه به شرایط کشور، مشکلاتی که مردم با آنها دست‌وپنجه نرم می‌کنند و فشارهایی که کشور را از هر سو احاطه کرده نمی‌توان از جامعه توقع داشت که نسبت به انتخابات آتی و تصمیمات سیاسی مثل سنوات گذشته عمل کنند. در انتخابات 96 مردم از آقای روحانی حمایت کردند و اکثریت جامعه پای صندوق‌های رای آمدند اما امروز نتیجه با خواست مطلوب آنها کمی تفاوت دارد.

با این تفاسیر چه تحلیلی از مشارکت مردم در انتخابات آینده دارید و اساسا دولت در این مدت باقی‌مانده باید چه اقداماتی انجام دهد؟

آقای روحانی یک سال آخر دولت خود را می‌گذراند، من فکر می‌کنم رئیس‌جمهور به عنوان دومین مقام کشورکه می‌خواهد سکان کشور را به نفر بعدی واگذار کند باید در این میان نقش ویژه‌ای ایفا کند تا مردم کمی به دولت‌ها در ایران خوش‌بین‌تر شوند. تاکنون اینگونه بوده که جامعه بعد از انتخاب یک شخص پس از مدتی با کم‌رمقی مواجه شده و در واقع یا فرد می‌گوید اختیاری ندارم یا اگر نمی‌گوید هم پاسخگویی نداشته است. لذا می‌توان با برخی اصلاحات ساختاری، اعتماد مردم باز نگردد. البته که شرایط بین‌المللی ایران و روابط منطقه‌ای در انتخابات آتی تاثیر خواهند داشت. برای برخی مشارکت کم در انتخابات مدنظر است و معتقد به برگزاری انتخابات پرشور نیستند اما واضح است که اگر به نظر مردم اهمیت بدهیم باید برخی رفتارشان را تغییر دهند تا مردم تشویق به حضور پای صندوق‌های رای شوند.

کاندیدامحوری نتیجه لازم را می‌دهد یا برنامه‌محوری؟

مـن مــعتقدم تا زمانی که مشکلات اساسی حل نشود و تقسیم وظایف صورت نگیرد، فرقی نمی‌کند که در انتخابات کاندیدامحور باشیم یا برنامه‌محور. در واقع امروز تفاوتی ندارد آقای حسین مرعشی کاندیدا شود یا آقای جلیلی، مشکلات اساسی بر سر جای خود باقی هستند.

منبع : آرمان ملی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه