ارسال به دیگران پرینت

فرجی‌راد: توسعه گردشگری در کیش مد نظر است نه فروش آن به چین

یک استاد ژئوپلیتیک دانشگاه با بیان این که ایران قدرت منطقه ای است و چین هم به سمت یک قدرت جهانی پیش می‌رود، تاکید کرد: سند همکاری و قرارداد با چین یک قرارداد جامعی است و باید با یکدیگر در تمامی زمینه ها همکاری کنیم اما متاسفانه برخی از روشنفکران داخلی آدرس غلط می‌دهند.

فرجی‌راد: توسعه گردشگری در کیش مد نظر است نه فروش آن به چین

عبدالرضا فرجی‌راد در ارزیابی خود از امضای سند همکاری میان ایران و چین و همچنین برخی انتقاداتی که به این تفاهم نامه وارد شده،  گفت: ایران کشور مستقلی است و مستقل هم باید بماند و ما نه تنها با چین بلکه با بسیاری از کشورها به خصوص همسایگان باید چنین تفاهم‌نامه‌هایی را امضا کنیم.

وی تصریح کرد: متاسفانه در کشور ما فضا به گونه‌ای است که حتی اگر دولت ضعف‌هایی داشته باشد که دارد اگر کار خوبی هم انجام شود برخی تلاش می‌کنند این کار را از جنبه منفی ببینند، اگر یک نشریه انگلیسی به غلط ادعایی را مطرح کرده حتما از جایی خط گرفته که مطلبی کاملا غیر واقعی مطرح کرده است.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: امروز اکثر کشورهای دنیا با یکدیگر همکاری مختلفی دارند به ویژه کشورهایی که از نظر فکری به یکدیگر نزدیک هستند.  همان طور که می‌دانیم ایران بیش از 40 سال است که در تحریم قرار دارد  و حدود 10 سال است که این تحریم‌ها شدیدتر شده است.

فرجی راد تصریح کرد: اگر ایران را با برخی از کشورهای همسایه مقایسه کنیم از نظر توسعه عقب هستیم بعد از جنگ بسیاری از ساختارها را درست کردیم اما در این چند سال خیلی عقب افتادیم، کشورهایی مانند ترکیه و پاکستان به سمت توسعه رفته اند حتی پاکستان با چین همکاری هایی را انجام می دهد.

سفیر سابق ایران در نروژ خاطرنشان کرد: سند همکاری و تفاهم نامه با چین اقبال خوبی برای کشور است هنوز البته طرف چینی امضا نکرده است.  آنهایی که چنین فکری برای امضای این  تفاهم نامه کردند فکر خوبی است.

این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه تاکید کرد: چه بخواهیم چه نخواهیم ایران قدرت منطقه‌ای است و چین هم به سمت قدرت جهانی می‌رود و حتی در رقابت با آمریکا قرار دارد. چین کشوری با تکنولوژی بالا است از نظر صنعتی، ماشین سازی،  الکترونیک و... در جایگاه قابل قبولی می باشد لذا باید با این کشور همکاری کنیم مهندسین ما باید در حوزه های مختلف نفت، گاز، پتروشیمی و ... با مهندسین سایر کشورها در ارتباط باشند و با تکنولوژی جدید آشنا شوند.

فرجی راد افزود: متاسفانه انتظاری که مردم از کشور و مسئولین در زمینه توسعه دارند بر آورده نشده است، در مقابل شاهد هستیم که پاکستان با 210 میلیون جمعیت به سمت توسعه رفته و امیدهای زیادی برای مردم کشورش ایجاد شده است و یکی از این اقدامات ارتباط استراتژیکی است که با چین به امضا رسانده است. ما 2500 کیلومتر مرز آبی داریم که متاسفانه توسعه نیافته است در حالی که برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس استفاده لازم را کرده و پیشرفت‌هایی در سطح جهانی داشته‌اند.

وی ادامه داد: ما همین طور دست روی دست گذاشته‌ایم و هر کاری هم که انجام می‌شود متاسفانه با قراردادهای 100 سال یا 200 سال پیش مقایسه می‌کنند تا ذهن  مردم خراب شود در حالی که ما باید چنین تفاهم نامه‌هایی را با همه همسایه ها از جمله با آذربایجان در سطح گسترده داشته باشیم، احتمالا با عراق هم چنین قراردادی خواهیم داشت.

سفیر سابق کشورمان در نروژ تاکید کرد: قرارداد 25 ساله با چین،  الزام آور هم نیست که ما فقط با چین همکاری کنیم و با سایر کشورها ارتباطی نداشته باشیم، این قرارداد یک قرارداد جامعی است که سایر بخش های مختلف آن قراردادهای خاص خود را نیاز دارد، در واقع درست است که با چین این طرح جامع را امضا کردیم اما در سایر زمینه ها اعم از نفت، گاز، آبیاری، کشاورزی و... باید قراردادهای مجرایی منعقد شود که طرفین باید در این بخش بسیار دقت کنند.

وی یادآور شد: بنابراین، این که برخی شایعه می کنند کیش را به چین فروختند اصلا چنین بحثی نیست زیرا قرار است چین در قسمت‌هایی از این جزیره توسعه گردشگری را انجام دهد این کار می تواند به اشتغالزایی در کشور هم کمک کند.

فرجی راد افزود: تاسف می‌خورم از این که برخی از روشنفکران داخلی آدرس غلط می دهند،  بیرون از کشور هم مشخص است طبیعتا آمریکا و اروپایی ها از این تفاهم نامه خرسند نیستند و معتقدند ایران در مسیر یک کمربند - یک جاده جدید قرار می گیرد.

وی اظهار کرد: ایران در یک نقطه ژئوپلیتیک و استراتژیک خوبی قرار گرفته است چینی ها هم از این راه می توانند خودشان را به اروپا برسانند بنابراین قرار نیست ما دایماً با چینی ها کار کنیم ما باید همانند گذشته با اروپا هم همکاری داشته باشیم اما در نظر داشته باشید با هند همکاری می کنیم 20 سال است که هندی ها در چابهار حضور دارند اما پیشرفتی در کار شاهد نبودیم اما چینی ها با تکنولوژی که در اختیار دارند کارها را به سرعت پیش می برند.

این استاد دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: طرح جامع 25 ساله ایران و چین یکطرح بسیار خوبی است. ما از نظر توسعه عقب ماندیم و باید کشور ما به توسعه برسد.  امیدواریم آنهایی که منفی بافی می‌کنند،  مطلب می نویسند مطالعه کنند،  سعی در کمک  داشته باشند و اگر ایرادی هم وجود داد جهت اصلاح و رفع آن نظرات خود را مطرح کنند.

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • غفاری ارسالی در

      با سلام.بحرین رو شده داد رفت .ببینم شما چه دسته گلی به سر ما میزنید.میشه از خودتون مایع بزارید‌.

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه