ارسال به دیگران پرینت

پاک آیین: مذاکرات طالبان و دولت افغانستان گامی مثبت برای استقرار صلح عادلانه است

رئیس سابق ستاد امور افغانستان وزارت خارجه مذاکرات طالبان و دولت این کشور را گام مثبت برای استقرار صلح عادلانه عنوان کرد و گفت: حضور خارجی ها، ناتو، آمریکا و عوامل آمریکا مانند داعش در افغانستان از علل ناامنی در این کشور است.

پاک آیین: مذاکرات طالبان و دولت افغانستان گامی مثبت برای استقرار صلح عادلانه است

محسن پاک‌آیین درباره سفر هیاتی از طالبان به دوحه برای انجام مذاکرات با نمایندگانی از دولت افغانستان اظهار کرد : این که طالبان و دولت قرار شده با یکدیگر مذاکره کنند گام مثبت برای حرکت در این مسیر است تا صلح عادلانه و دائمی در افغانستان برقرار شود.

وی تصریح کرد: علی الظاهر بعد از این که دولت افغانستان چند روز قبل حدود 150 زندانی خطرناک طالبان را آزاد کرد به نظر می رسد فضا برای این قبیل مذاکرات بهتر شده باشد، قطر هم که میزبانی را بر عهده دارد لذا آمادگی صلح با طالبان از سوی دولت افغانستان نهایی شده و این طور که گفته می شود تمام ترتیبات لازم برای انجام مذاکره داده شده است.

این کارشناس مسائل افغانستان همچنین با اشاره به سفر زلمای خلیل زاد - نماینده آمریکا در امور افغانستان - به قطر بیان کرد: معمولا وقتی آمریکایی ها دخالت کنند در میان مردم افغانستان، دولت و طالبان نگرانی هایی ایجاد می شود که با توجه به منافع ممکن است تاثیر منفی در روند مذاکرات داشته باشد.

پاک آیین افزود : اگر مذاکرات بدون دخالت آمریکا و خارجی ها در قطر انجام شود، طالبان هم که خود را گروه ملی در افغانستان می‌داند حقوق سایر گروه‌ها و اقوام را مد نظر قرار دهد، به دولت احترام بگذارد و هر دو طرف به منافع افغانستان و استقرار صلح در این کشور توجه کنند حتما موجب توسعه افغانستان خواهد شد.

وی در مورد حضور کشورهای همسایه و همچنین ایران در مذاکرات صلح گفت: ایران چند روز قبل فرستاده ویژه خود را به افغانستان اعزام کرد و مذاکرات سازنده ای میان ایران و افغانستان انجام شد. برای ایران آنچه مهم است امنیت افغانستان است از نظر ما، اخلال در امنیت افغانستان می تواند امنیت منطقه را با مشکل مواجه کند.

رئیس سابق ستاد امور افغانستان وزارت امور خارجه اظهار کرد: حضور خارجی ها از جمله ناتو و آمریکایی ها و عوامل آمریکا مانند داعش در افغانستان از عوامل اصلی نا امنی در این کشور است که از این بابت کشورهای همسایه افغانستان از جمله ایران حساس و نگران هستند به همین دلیل است که نگرانی خود را در جلسات به مقامات افعانستان اعلام می کنند اما اگر کمکی از ایران بر بیاید برای استقرار صلح انجام خواهد داد ولی در عین حال باید منتظر باشیم تا ببینیم روند مذاکرات چگونه پیش می رود.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه