ارسال به دیگران پرینت

بنگرانی زنان و جامعه مدنی افغانستان از تبانی دولت کابل، آمریکا و طالبان

یک کارشناس مسائل شبه قاره با بیان اینکه جامعه افغانستان از نظر توسعه سیاسی رشد قابل ملاحظه ای کرده و گروه های جامعه مدنی در این کشور فعال هستند گفت: جامعه مدنی افغانستان از جمله زنان نگرانی هایی در ارتباط با توافق دولت با طالبان دارد و در همین چهارچوب تاکید دارند که دولت نباید به طالبان باج دهد.

بنگرانی زنان و جامعه مدنی افغانستان از تبانی دولت کابل، آمریکا و طالبان

نوذر شفیعی  در پاسخ به این سوال که چرا عده ای از مردم افغانستان در شبکه های اجتماعی اقدام به انتشار هشتگ به طالبان باج ندهید کرده اند و علت نگرانی آنها چیست؟ تصریح کرد: به نظر می رسد انتشار این هشتگ توسط دو گروه در افغانستان پیگیری می شود. گروه اول جامعه مدنی افغانستان است. چرا که آنها نگران برخی از بندهای توافق طالبان با آمریکا هستند.

در یکی از این بندهای توافق نامه به پیشنهاد طالبان موضوع بازنگری در قانون اساسی افغانستان مطرح شده و جامعه مدنی افغانستان نگران این است که اگر بخواهد در قانون اساسی این کشور بازنگری صورت بگیرد محدودیت های جدی برای زنان، جامعه مدنی و نیروهای روشنفکر افغانستانی به وجود آید.

وی ادامه داد: لذا مخاطب این هشتگ دولت افغانستان است که در جریان مذاکره با طالبان به آنها باج ندهند.

وی افزود: گروه دوم کسانی هستند که معتقدند اگر طالبان به قدرت برسد ممکن است محدودیت هایی از نظر سیاسی برای آنها ایجاد شود. طالبان در داخل دولت افغانستان و جامعه این کشور رقبایی دارد. آنها معتقدند که دست طالبان به خون مردم افغانستان آغشته است و باعث ایجاد درگیری در این کشور شده بنابراین نباید به نیرویی که این همه قتل و خونریزی انجام داده و اکنون از سر انفعال وارد مذاکره شده باجی داده شود.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که به نظرش این اقدامات در فضای مجازی چقدر می تواند موثر باشد، گفت: بر خلاف تصور منفی که ممکن است وجود داشته باشد باید به این موضوع دقت داشت که سطح توسعه سیاسی در افغانستان در طی این سال ها رشد قابل ملاحظه ای کرده است. جامعه مدنی در افغانستان فعال و بسیار تاثیرگذار است و قطعا این هشتگ ها و دیدگاه ها مورد توجه دولت افغانستان و همچنین آمریکایی ها قرار خواهد گرفت.

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه