ارسال به دیگران پرینت

هدف آمریکا از پیگیری قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران از بین بردن کامل برجام است

یک کارشناس مسایل آمریکا گفت: این که آمریکا پیش نویس طولانی و تند قبلی را به چهار پاراگراف و با تغییر در محتوای آن تبدیل می‌کندْ نشان می دهد که همان ۹ رای را هم نداشته است.

هدف آمریکا از پیگیری قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران از بین بردن کامل برجام است

امیر علی ابوالفتح  با اشاره به پیش نویس قطعنامه آمریکا درباره تحریم تسلیحاتی ایران اظهار کرد: اتفاقی که در ۲۴ ساعت گذشته افتاد این است که آمریکایی‌ها پیش‌نویسی را ارایه کردند که حتی نزدیک‌ترین متحدانش هم از آن حمایت نکردند.

وی گفت: این پیش‌نویس به ۹ رای نیاز دارد تا حداقل به جایی برسد که روسیه و چین برای مخالفت با آن مجبور به وتو شوند. اما این که آمریکا پیش نویس طولانی و تند قبلی را به چهار پاراگراف تبدیل می کند با تغییر در محتوای آن نشان می دهد که همان ۹ رای را هم نداشته است.

این کارشناس مسایل بین الملل و آمریکا تصریح کرد: تغییراتی در این پیش نویس به طور شکلی و محتوایی داده شده است مثلا در پیش نویس اول گفته بود که تحریم ها باید دائمی باشد اما الان می گوید پایان تحریم بر عهده شورای امنیت است و بندهای دیگری هم تغییر دادند. شاید آمریکا این تغییرات را برای آن انجام داد که بتواند حداقل ۹ رای را داشته باشد اما به نظر روسیه و چین همراهی نخواهند کرد چون اصل موضوع تمدید تحریم است که با آن مخالفند.

ابوالفتح با بیان این که آمریکا از پیگیری قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی به نظر اهداف دیگری را دنبال می کند که مهم ترین آن از بین بردن کامل برجام و بازگرداندن تحریم های شورای امنیت علیه ایران است، اظهار کرد: اگر آمریکا بعد از آنکه این قطعنامه رای نیاورد با توسل به قطعنامه ۲۲۳۱ بنا به تفسیر خودش به سمت مکانیسم ماشه برود تحول جدید و رویه‌ی بدی را ایجاد می‌کند که در آینده مشکلات زیادی به وجود می آید. حتی برخی کشورها که با ایران هم زاویه دارند از رفتار آمریکا که سعی دارد برای رسیدن به اهداف خود پایه‌های حقوقی و قانونی شورای امنیت و سازمان ملل را متزلزل سازد ناراحت هستند و از این رویه استقبال نمی کنند.

این کارشناس مسایل آمریکا درباره اظهارات ترامپ مبنی بر این که اگر رییس جمهور برای دور دوم شود چهار هفته ای با ایران توافق می کند گفت: این رویکرد مربوط به ایران نیست، این شخصیت و کاراکتر ترامپ است مگر در تعامل با کره شمالی با آن همه اتفاقاتی که روی داد و نامه های عاشقانه ای که نوشته شد و حتی پا به خاک کره شمالی گذاشت چه نتیجه ای به دست آمد. در همان زمان که این تحولات در جریان بود بخش های کارشناسی و تحلیلی دولت ترامپ سیاست های خصمانه علیه کره شمالی را دنبال می کردند.

وی ادامه داد: در حال حاضر در موسم انتخابات هستیم و بحث جمع آوری رای است و این اظهارات خیلی جدی گرفته نمی‌شود. دنیا هم خیلی این حرف ها را باور نمی‌کند. در زمان اوباما که دو نامه محترمانه به رهبری ایران نوشته شد و اعلام شد که غنی‌سازی را می‌پذیرند و اقداماتی از جمله ترور فرماندهان نظامی ایران و تحریم های گسترده فعلی انجام نشده بود سه سال طول کشید تا یک توافق آن هم به آن شکل به دست آید حالا ترامپ بعد از حدودا ۴ سال که هر نوع اقدامی را علیه ایران به کار گرفت چگونه صحبت از مذاکره و توافق می‌کند! برای ترامپ مهم کسب رای است.

ابوالفتح گفت: شانس موفقیت پیش نویس قطعنامه آمریکا کم است چرا که روسیه و چین اجازه تصویب نمی‌دهند، البته شاید هم برای آمریکا مهم نیست و قصد دارد از این مسیر برنامه دوم خود یعنی فعال کردن مکانیسم ماشه را پیش برد. در عین حال به نظر می رسد آمریکا اگر به این خواسته خود (از بین بردن برجام) نرسد همه قواعد شورای امنیت را برای رسیدن به این خواسته به هم می‌زند و یک سردرگمی و آشوب در شورای امنیت ایجاد می‌کند.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه