ارسال به دیگران پرینت

" تعرض آمریکا به هواپیمای ایرانی" از نگاه قهرمان‌پور

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: از نظر قوانین بین‌المللی اتفاق روی داده درخصوص هواپیمای ایرانی قابل پذیرش نیست و نقض صریح قوانین هوانوردی است.

" تعرض آمریکا به هواپیمای ایرانی" از نگاه قهرمان‌پور

رحمان قهرمان پوربا اشاره به تهدید هواپیمای ایرانی در آسمان سوریه از سوی جنگنده های آمریکایی با بیا اینکه این واقعه را از دو منظر مسائل داخلی آمریکا و رقابت بین دموکرات‌ها و جمهوری خواهان و تلاش کمپین ترامپ برای پیروزی در انتخابات و نیز موقعیت آمریکا در خاورمیانه می توان تحلیل کرد، گفت: از منظر مسائل داخلی، آمریکا و ترامپ می خواهد نشان دهد در برابر تهدیدات قاطع است و دنبال اجرای سیاست هایی است که تا کنون پیاده کرده است. چون گفته است هواپیمایی ماهان تحریم است به هر اقدام ولو اقدام غیرقانونی علیه آن متوسل می شود.

وی ادامه داد از نگاه ترامپ معنای فشار حداکثری این است که به هر اندازه ممکن ولو غیرقانونی به زور متوسل شود تا ثابت کند آمریکا قدرتمند ترین دولت جهان است و شعار"اول آمریکا" درست است. از همین رو آمریکا دست به تهدید جدی ایران و چین می زند چرا که معتقد است لازمه قدرت اول جهان بودن، واکنش قطعی نشان دادن است به علاوه این رویکرد برای ترامپ می توان رای آور نیز باشد.

قهرمان پور گفت: از منظر سیاست خارجی ترامپ در خاورمیانه سه روند قابل تشخیص است. اول اینکه بسیاری در فضای آمریکا معتقدند سیاست خارجی ترامپ دچار سردرگمی است از یک طرف نیروهایش را از منطقه خارج می کند و از طرف دیگر به دنبال ایجاد پایگاه نظامی بیشتر در منطقه است. از طرفی به دنبال خروج از منطقه و تمرکز بر چین و آسیاست اما متحدان منطقه ای اش مخالف خروج آمریکا از منطقه هستند و با ایجاد تنش و بحران و بزرگنمایی هراس از ایران سعی دارند این باور را در آمریکا و سیاستمدارانش ایجاد کنند که اگر آمریکا از خاورمیانه خارج شود امنیت خودش به خطر می افتد.

 

این کارشناس مسائل بین الملل اظهار کرد: البته ترامپ تصمیمش را برای خروج از خاورمیانه گرفته است اما برای راضی نگه داشتن متحدانش تلاش می کند در نقاط خاصی در خاورمیانه و منطقه حضور جدی داشته باشد و به نوعی حریم مشخصی را برای خود تعیین کند.

قهرمان پور ادامه داد: تهدید هواپیمای ماهان این تحلیل را بر می تابد که آمریکا به دنبال مشخص کردن محدوده های خاصی در تسلط خودش است و این پیام را می دهد که حتی از فراز پایگاه های نظامی اش نباید عبور کرد. این در حالی است که برخی اخبار حاکی از آن است که هواپیمای ایرانی اساسا از بالای منطقه التنف عبور نمی کرده است و ادعاها در این باره درست نیست.

وی ادامه داد: آنچه در رابطه با تهدید هواپیمای ایران روی داد یک تهدید جدی و واقعی است. هواپیمای غیرنظامی ارتفاع پروازی مشخص دارد و امکان اینکه اشتباه گرفته شود کم است و آمریکا باید یک دلیل مشخص برای این کار ارائه کند که چرا به هواپیمای غیرنظامی نزدیک شده است.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه