ارسال به دیگران پرینت

پوست‌اندازی حزب دموکرات آمریکا به نفع ایران و به ضرر اسراییل

تفوق نگاه طیف چپ وسوسیال دموکرات حزب دموکرات در تنظیم این سند مشهود است؛ چیزی که در انتخابات سال 2016 و در ستاد انتخاباتی هیلاری کلینتون مغفول بود.

پوست‌اندازی حزب دموکرات آمریکا به نفع ایران و به ضرر اسراییل

انتشار  سند پیش‌نویس 80 صفحه‌ای برنامه‌های حزب دموکرات آمریکا  در صورت پیروزی "جو بایدن" در انتخابات آبان ماه امسال حاکی از یک پوست اندازی اساسی و تغییری شگرف در نحوه نگاه این حزب به موضوع خاورمیانه، ایران و اسراییل است.

به گزارش عصرایران، با انتشار این پیش‌نویس رسانه‌ها و محافل کارشناسی اسراییل ابراز نگرانی کرده‌اند و این برنامه را یک عقب‌نشینی آشکار و خسارت‌بار در برابر ایران و در جهت خلاف منافع متحدان سنتی آمریکا در منطقه و در راس آنها اسراییل ارزیابی کرده‌اند.

هفته نامه  نیوزویک  آمریکا در مطلبی به قلم "بروس آبرامسون" و "جف بالامون" دو تن از تحلیلگران حامی اسراییل، این پیش نویس را  "ضد اسراییلی وطرفدار ایران"  دانسته و آن را به باد انتقاد گرفته‌اند.

پوست‌اندازی حزب دموکرات آمریکا به نفع ایران و به ضرر اسراییل

بسیاری از تحلیلگران راست و طرفدار اسراییل در آمریکا هم این پیش نویس را از این زاویه به باد انتقاد گرفته و آن را "غش کردن یک طرفه" به سمت ایران و در ضدیت با منافع راهبردی اسراییل و ایالات متحده آمریکا در منطقه خاورمیانه توصیف کرده اند. آنها این پیش نویس را حاکی از عدم شناخت درست رهبران حزب دموکرات از ماهیت نظام سیاسی حاکم بر ایران و پیچیدگی های منطقه دانسته اند.

عمده دلیل مخالفت محافل راستگرا و حامی اسراییل با این سند به خاطر این است که این سند پیش‌نویس اشعار می‌دارد: در صورت پیروزی جو بایدن در انتخابات آتی، او آمریکا را دوباره وارد برجام خواهد کرد و با ایران وارد دیپلماسی اتمی و گفتگوهای منطقه‌ای خواهد شد و سیاست تغییر رژیم را کنار خواهد گذاشت.

ورود دوباره آمریکا به برجام به معنای کنار گذاشتن سیاست "فشار حداکثری" ، لغو یا کاهش تحریم‌ها و گشودن دریچه‌ای به سمت یک دیپلماسی متوازن با نگاه "برد – برد" خواهد بود و این مساله از نظر منتقدان فرصتی اساسی به جمهوری اسلامی خواهد داد تا اقتصاد در حال فروپاشی خود را جمع و جور کرده و دوباره وضعیت خود را باثبات‌تر از گذشته کند.

برنامه اعلام شده حزب دموکرات برای پس از انتخابات 2020  از برنامه‌های اعلام شده هیلاری کلینتون در انتخابات 4 سال پیش هم در قبال ایران و هم درباره سایر موضوعات داخلی و خارجی آمریکا مترقی‌تر و با نگاهی رو به جلوتر است.

به نظر می‌رسد حزب دموکرات با این سند پیش‌نویس تکلیف چرخش نهایی خود به سمت یک حزب با رویکرد سوسیال دموکرات را تکمیل کرده و بیش از پیش به برنامه‌های جناح چپ و مترقی این حزب اقبال نشان داده و این برنامه ها و راهبردها را جزوی اساسی از برنامه های حزب کرده باشد.

تفوق نگاه طیف چپ وسوسیال دموکرات حزب دموکرات در تنظیم این سند مشهود است؛ چیزی که در انتخابات سال 2016 و در ستاد انتخاباتی هیلاری کلینتون مغفول بود و کلینتون نماینده طیف راست و محافظه‌کار حزب دموکرات به شمار می‌رفت و بر همین اساس رویکرد کلینتون در آن انتخابات نسبت به ایران رویکردی سخت‌تر از سند پیش‌نویس کنونی بود.

به گمان بسیاری از ناظران یکی از عمده‌ترین دلایل این تغییر رویکرد در حزب دموکرات علاوه بر تجربه 4 سال گذشته دولت ترامپ در آمریکا، در نتیجه دگردیسی و انقلاب آرامی است که " برنی سندرز" و جناح چپ حزب دموکرات طی 4 سال گذشته و در دو مرحله انتخابات 2016 و 2020 و انتخابات میاندوره‌ای 2018 به حزب دموکرات تحمیل کرده‌اند.

تنظیم کنندگان سند پیش‌نویس برنامه حزب دموکرات برای انتخابات 2020 از اعضای فعال دو ستاد انتخاباتی جو بایدن و برنی سندرز بوده‌اند و تنظیم این سند راهبردی را باید یکی از هوشمندی‌های سیاسی جو بایدن دانست؛ چه آنکه در انتخابات سال 2016 حرف و حدیث‌ها درباره حمایت پشت پرده متنفذان حزب دموکرات از هیلاری کلینتون در برابر برنی سندرز در ماه‌ها و هفته‌های پایانی منجر به انتخابات، سبب سرخوردگی طیفی قابل توجه از جوانان دموکرات و ریزشی قابل توجه در آرای هیلاری کلینتون شد و طیفی از جوانان حامی سندرز به کلینتون رای ندادند و حتی برخی از آنها به دونالد ترامپ رای دادند.

در انتخابات امسال اما هم برنامه‌های حزب دموکرات مترقی‌تر از تمامی دوره‌های پیشین این حزب است و هم اینکه به نظر می‌رسد ائتلاف جناح مترقی حزب که حامیان برنی سندرز سوسیالیسم در آن دست بالا را دارند با جناح میانه و متمایل به راست که جو بایدن می‌تواند حمایت آنها را پشت خود بسیج کند، تابلویی متفاوت از شرایط انتخابات سال 2016 را رقم زده است و بر این اساس و با توجه به نتایج نظر سنجی‌های هفته‌های گذشته که حاکی از پیشتازی 10 درصدی بایدن بر ترامپ است، باید 3 ماه مانده به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری 2020 خواب را از چشم رییس جمهوری کنونی آمریکا ربوده باشد.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه