ارسال به دیگران پرینت

طالبان| آیا کرونا موجب دودستگی طالبان می‌شود؟

یک کارشناس مسائل شبه قاره با بیان این که کرونا در عملکرد طالبان تعیین کننده نیست، گفت: مشکل اصلی افغانستان همچنان در سیاست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و رقابت میان کشورها است و طالبان به دنبال قدرت کامل در افغانستان است.

طالبان| آیا کرونا موجب دودستگی طالبان می‌شود؟

پیر محمد ملازهی درباره دو دستگی میان طالبان در پی شیوع کرونا میان رهبران این گروه اظهار کرد: واقعیت این است که کرونا خیلی تعیین کننده نیست زیرا جدای از این مسایل طالبان بر اساس ایدئولوژیک خود عمل می‌کنند و این موضوعات خیلی تاثیرگذار نیست.

وی با بیان اینکه طالبان ممکن است دچار تجزیه شود، گفت: واقعیت دیگر این است که پاکستان تحت فشار آمریکا حاضر شد طالبان را پای میز مذاکره بیاورد که همان شورای کویته بود و افرادی چون ملابرادر این خط فکری را دنبال کردند. اکنون این خط فکری در پی مذاکره با دولت است. 

این کارشناس مسائل شبه قاره ادامه داد: اگر مذاکرات طالبان با آمریکا به نتیجه برسد، پاکستان سیاست دوگانه ای را ادامه خواهد داد و با بخش دیگری پشت پرده فعالیت می‌کند که ظاهرا ملا یعقوب پسر ملا محمد عمر در این خط و جریان قرار گرفته است بنابراین تجزیه ای در سطح بالای رهبری طالبان پیش می‌آید. 

ملازهی خاطرنشان کرد: اگر تجزیه‌ای صورت گیرد بخشی از فرماندهان نظامی که در افغانستان می جنگند معتقد هستند که از نظر نظامی باید کابل را تصرف کنند این موضوع احتمال تجزیه را به وجود می آورد البته بخش دیگر همچنان تحت کنترل پاکستان به شکل حساب شده‌ای در حال فعالیت هستند.

وی با اشاره به این که نباید از حضور چین و روسیه و تعامل آن‌ها با طالبان غافل شد، گفت: بخشی از نیروهای طالبان با روسیه کنار آمده اند و چندان بی پایه نیست که روس ها با طالبان کار کنند و چه بسا در آینده ممکن است با نیروی طالبان روس هم مواجه باشیم.

این کارشناس مسائل شبه قاره همچنین اظهار کرد: سیاست چین با طالبان واحد است،  چینی ها نگرانی دارند که طالبان با نیروهای ترکستان شرقی که دنبال استقلال سین کیانگ است متحد شوند و نزدیکی چین با طالبان از طریق پاکستان است.

ملازهی تاکید کرد: مشکل اصلی افغانستان همچنان در سیاست های منطقه ای و بین المللی و رقابت هایی است که بین کشورها وجود دارد. البته آمریکا با طالبان به توافق رسیدند که عملیاتی خواهد شد.

وی در پایان ابراز کرد:  طالبان به دنبال قدرت کامل است که اگر به آن دست یابد  اشرف غنی و سایرین در دولت را تحمل نمی کند لذا برنامه پاکستان هم همین است که طالبان در مرحله اول شریک قدرت شود بعد ساختار قدرت تغییر کند،  در این صورت شرق و جنوب افغانستان که با خراسان جنوبی در ایران و سیستان و بلوچستان هم مرز است عملا در اختیار طالبان قرار می گیرد و اگر طالبان به لحاظ قانونی قدرت را در دست بگیرد دیگران هم باید بپذیرند لذا طالبان به دنبال انحصار قدرت است.

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه