ارسال به دیگران پرینت

ریاست‌جمهوری| ترامپ صلاحیت ریاست‌جمهوری ندارد

مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا در تازه‌ترین گفت‌وگوی رسانه‌ای خود تاکید کرد، انتخابات ماه نوامبر آخرین راهبرد مردم برای ممانعت از انتخاب مجدد دونالد ترامپ است. او در این مصاحبه تاکید کرد که در این انتخابات به بایدن و ترامپ رای نخواهد داد. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، جان بولتون، مرد سیبلوی جمهوری‌خواهان در گفت‌وگو با ای‌بی‌سی‌نیوز درباره دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده گفت: «گمان نکنم او برای این پست مناسب باشد.

ریاست‌جمهوری| ترامپ صلاحیت ریاست‌جمهوری ندارد

گمان نمی‌کنم او صلاحیت انجام این کار را داشته باشد. فکر نکنم او یک جمهوری‌خواه محافظه‌کار باشد.» بولتون در ادامه این مصاحبه که یکشنبه منتشر شد، تاکید کرد: «قصد ندارم در انتخابات نوامبر به او رای بدهم. قطعا به جو بایدن هم رای نخواهم داد.»

این سیاستمدار آمریکایی تصریح کرد: «یک جمهوری‌خواه محافظه‌کار پیدا می‌کنم تا به او رای بدهم.» جان بولتون همچنین در پاسخ به اینکه تاریخ چگونه ترامپ را به یاد خواهد آورد، گفت: «امیدوارم از او به‌عنوان یک رئیس‌جمهور یک دوره‌ای یاد شود که این کشور را وارد مارپیچ نزولی غیرقابل بازگشت که نتوانیم از آن خارج شویم، نکند. می‌توانیم با یک دوره کنار بیاییم.» او همچنین هشدار داد، در دوران رئیس‌جمهوری کنونی هیچ مبنای منسجم، هیچ نوع استراتژی و هیچ فلسفه‌ای وجود ندارد. بولتون افزود: «تصمیمات به شکلی بسیار پراکنده اتخاذ می‌شوند، خصوصا در حوزه مرگبار بالقوه سیاست امنیت ملی.» بولتون همچنین ادامه داد: «من همچنین نگران فقدان یک جناح امنیت ملی بادوام در حزب دموکرات هستم.

بنابراین این انتخابات برای من درباره انتخاب دو جایگزین غیرقابل پذیرش است و این چیزی نیست که من رغبتی به آن داشته باشم.» این سخنان بولتون بعد از آن مطرح شد که روزنامه دیلی تلگراف عصر یکشنبه گزارش داد که مشاور امنیت ملی پیشین دولت ترامپ که همواره یک جمهوری‌خواه بوده است، قصد دارد در انتخابات به جو بایدن رای بدهد، نه ترامپ اما سخنگوی بولتون در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان ادعای این روزنامه را غلط دانست.

سارا تینسلی، سخنگوی بولتون گفت: «این اظهارات صحت ندارد. این مقام هرگز نگفته است که قصد دارد به جو بایدن رای بدهد. از روزنامه تلگراف خواسته‌ایم تا این گزارش را تصحیح کند. او نه قصد دارد به ترامپ رای بدهد و نه بایدن.» اگرچه تلگراف در مطلب خود گزارش داده است که بولتون به جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها و معاون رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا رای می‌دهد اما در سخنان مستقیم او چنین صحبتی دیده نمی‌شود.

بولتون در مصاحبه با تلگراف که یکشنبه منتشر شد، گفت: «سال ۲۰۱۶ به ترامپ در مقابل هیلاری کلینتون رای دادم. اکنون که این رئیس‌جمهوری را از نزدیک دیده‌ام، نمی‌توانم دیگر چنین کاری کنم. نگرانی من برای کشورم است و او نماینده انگیزه‌بخش جمهوری‌خواهان نیست که من بخواهم از او حمایت کنم.

در مصاحبه‌ای که برای تبلیغ کتاب بولتون تحت عنوان «اتاقی که در آن اتفاق افتاد» بود، تلگراف گزارش داد که بولتون تاکید دارد که رای دادن به بایدن خیانت به ریشه‌های حزب جمهوری‌خواه نیست، زیرا او گفته که باور ندارد ترامپ نماینده حزب جمهوری‌خواه باشد. روز یکشنبه کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ هم به مصاحبه بولتون که گفته بود دونالد ترامپ را برای بار دوم به ریاست‌جمهوری انتخاب نمی‌کند، واکنش نشان داد.

تیم مورتاگ، مدیر ارتباطات کمپین ترامپ در بیانیه‌ای به سی‌ان‌ان گفت: «جان بولتون تمایل خودش به دروغگویی و افشای اطلاعات محرمانه به منظور فروش کتاب‌هایش را نشان داده است. همان‌طور که جورج بوش، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا درباره او گفته است، او هیچ اعتباری ندارد.» این مصاحبه‌ها در آستانه آغاز فروش کتاب جدید جان بولتون در روز سه‌شنبه انجام شده است. کتاب بولتون، مشاهدات او را از دوره ۱۷ ماهه حضورش در دولت دونالد ترامپ بیان می‌کند. براساس گزارش‌ها، بولتون در این کتاب تصویری از ترامپ ارائه داده که تصمیماتش براساس پیروزی دوباره او در انتخابات ریاست‌جمهوری گرفته می‌شود.

کاخ سفید بولتون را به‌خاطر نگارش این کتاب به افشای اسرار دولتی و دروغگویی متهم کرده است.

با این حال، یک دادگاه فدرال در واشنگتن شنبه با رد درخواست دولت آمریکا، با ممانعت از فروش کتاب جدید جان بولتون مخالفت کرد. یک قاضی از دادگاه منطقه‌ای آمریکا در واشنگتن حکم داد که دولت نتوانست دادگاه را متقاعد کند که ممنوعیت انتشار این کتاب مانع از صدمات جبران‌ناپذیر خواهد شد. با این حال دولت ترامپ تلاش دارد به جای توقیف کتاب شکایتی را مطرح کند که بولتون نتواند از عایدی ناشی از فروش کتاب استفاده کند.

در این راستا دونالد ترامپ بعد از این حکم دادگاه باز هم در توییتر به جان بولتون تاخت و گفت حالا با حرف برخی از افراد موافق است که او را فردی نفرت‌انگیز می‌خوانند. ترامپ گفت که با توجه به توزیع کتاب و درز مطالب آن به رسانه‌ها، قاضی نمی‌توانست کاری برای متوقف کردن آن بکند و حالا جان بولتون باید هزینه سنگینی برای این‌ بدهد. با این وجود مصاحبه اخیر بولتون با ای‌بی‌سی آتش اختلافات را افزایش داده است.

به گفته برخی مصاحبه اخیر جان بولتون که از نزدیک با رئیس‌جمهوری مستقر همکاری داشته است، یکی از ترسناک‌ترین ارزیابی‌های عمومی از صلاحیت یک رئیس‌جمهور است. او در این مصاحبه رئیس‌جمهوری آمریکا را دمدمی مزاج و فاقد فکر و اندیشه خوانده است که فقط به خود و نیازهایش اهمیت می‌دهد. او در این مصاحبه تصریح کرده است که ترامپ برای دموکراسی و قانون‌اساسی ارزشی قائل نیست و‌ سازی است که به‌دست روسیه نواخته می‌شود.

وی به‌شدت بر این باور است که ترامپ فاقد صلاحیت برای اداره ایالات‌متحده است و برای حضور در کاخ سفید مناسب نیست.

بولتون در این مصاحبه گفته که نگران است انتخابات برگزار شود و رئیس‌جمهور مستقر دوباره پیروز شود. او می‌گوید تصور کنید چنین حالتی رخ داده است و دیگر هیچ فشاری متوجه رئیس‌جمهور نخواهد بود و او چه کارها که نمی‌تواند بکند.  البته بولتون در کتاب خود چنین افشاگری‌هایی نیز داشته است. به‌طور مثال او گفته است که اگر دموکرات‌ها در ماجرای استیضاح ترامپ به جای اوکراین روی مسائل دیگر وی تمرکز می‌کردند، نتیجه بهتری می‌گرفتند. با این حال خود دموکرات‌ها از بایدن شاکی هستند، چراکه وی حاضر نشد در تحقیقات علیه ترامپ با آنها همکاری کند.

با این حال مشاور سابق امنیت ملی دونالد ترامپ در مصاحبه با ای‌بی‌سی‌نیوز فراتر رفت و ترامپ را متهم به درغگویی کرد. بولتون به صراحت در این مصاحبه اعلام کرد که رئیس‌جمهوری آمریکا کمک‌ها به اوکراین را منوط به کمک کی‌یف برای محاکمه فرزند بایدن کرده بود.

ترامپ از دولت اوکراین خواسته بود تا پرونده‌ای علیه فرزند جو بایدن در این کشور باز کنند؛ چرا که فرزند معاون سابق ریاست‌جمهوری آمریکا در اوکراین عضو هیات‌مدیره یک شرکت فعال در حوزه انرژی بوده است. به همین مناسبت بولتون دفاع کاخ سفید در جلسه محاکمه سنا را «مزخرف مطلق» خواند. او گفت ترامپ به‌جای اینکه پس از محاکمه و تبرئه شدنش درس بگیرد، اما از سوی دیگران مورد ستایش قرار گرفت. بولتون بر این باور است حالا فقط باید به انتخابات نوامبر فکر کرد و تنها این انتخابات نوامبر است که می‌تواند سایه ترامپ را از سر آمریکا کم کند.

به‌رغم اینکه در کتاب اخیر بولتون صراحتا «انسداد عدالت» از سوی دونالد ترامپ مطرح شده است، حتی این اظهارات نیز دموکرات‌ها را برای یک تحقیقات جدیدتر تحریک نکرده است. به‌نظر می‌رسد دموکرات‌ها نیز قصد دارند تا انتخابات نوامبر صبر کنند و در آن میدان مرد مو نارنجی کاخ سفید را شکست دهند. دموکرات‌ها بر این باورند با این سنا نمی‌توان دونالد ترامپ را از کار برکنار کرد.

جرالد نادلر، رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به اظهارات درخصوص استیضاح مجدد ترامپ در گفت‌وگو با سی‌‌ان‌ان گفت: «این بیشتر اتلاف وقت است، زیرا جمهوری‌خواهان سنا فاسدتر از آن هستند که به اظهارات بولتون توجه کنند.» جرالد نادلر افزود: «جمهوری‌خواهان سنا علاقه‌ای به مدارک جدید ندارند.

آنها از این نظر فاسد هستند.» به‌رغم افشاگری‌های بولتون در این کتاب که وی از آن عایدی ۲ میلیون دلاری خواهد داشت، کاخ سفید می‌گوید که مشاور سابق امنیت ملی فردی فاسد است و حتی پیتر ناوارو، مشاور اقتصادی ترامپ پس از نادلر با سی‌ان‌ان تماس گرفت و گفت که بولتون باید به‌دلیل ابراز این سخنان مورد محاکمه قرار گیرد. او گفت: تنها کسی که باید در این مورد لباس نارنجی (لباس زندانی‌ها) بپوشد، جان بولتون است.

او اطلاعاتی را فاش کرده است که جزو اسرار طبقه‌بندی شده به حساب می‌آید.» البته برخی از دموکرات‌ها مایل هستند تا بولتون را برای دریافت اطلاعات بیشتر به مجلس نمایندگان احضار کنند اما نادلر گفت که به این مساله علاقه‌مند نیست.

ولی ساعاتی بعد نظر خود را عوض کرد و گفت که شاید وی را برای دریافت اطلاعات بیشتر به مجلس نمایندگان احضار کنند. یکی از اتهاماتی که اخیرا علیه ترامپ مطرح شده دخالت وی درخصوص تحقیقاتی است که از یک بانک دولتی ترکیه‌ای شده است.

نادلر گفت: «ترامپ کارهای زیادی کرده است که هر کدام می‌تواند منجر به استیضاحش شود. اما ما یک انتخابات هم در پیش داریم. ما می‌دانیم که جمهوری‌خواهان سنا از یک استیضاح دیگر استقبال نخواهند کرد. از این منظر این اتلاف وقت است.»

 

منبع : دنیای اقتصاد
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه