ارسال به دیگران پرینت

جان بولتون| (ترامپ) می‌گوید حمله به ونزوئلا "باحال" است.

مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید در کتاب خاطرات خود از دوران کار در کنار ترامپ، به افشاگری علیه وی دست زده که بخشی از آن مربوط به تمایل رئیس‌جمهور آمریکا برای حمله نظامی به ونزوئلاست.

جان بولتون| (ترامپ) می‌گوید حمله به ونزوئلا "باحال" است.

مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید در کتاب خاطرات خود از دوران کار در کنار ترامپ، به افشاگری علیه وی دست زده که بخشی از آن مربوط به تمایل رئیس‌جمهور آمریکا برای حمله نظامی به ونزوئلاست.

 «جان بولتون» مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید در کتابی که بزودی منتشر خواهد شد، نوشته «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا گفته بود که حمله به ونزوئلا «باحال» خواهد بود و این کشور آمریکای جنوبی در واقع بخشی از ایالات متحده آمریکاست.

در این کتاب با عنوان «اتاقی که اتفاق آنجا افتاد» که متن آن پیش از انتشار به دست چندین رسانه خبری از جمله «هیل» رسیده، بولتون نوشته به یاد می‌آورد که «جان کلی» رئیس وقت کارکنان کاخ سفید گفت: «(ترامپ) می‌گوید حمله به ونزوئلا "باحال" است.»

کاخ سفید با این ادعا که کتاب مذکور حاوی اطلاعات طبقه‌بندی شده است، سعی کرده از انتشار آن جلوگیری کند. بولتون که در این کتاب به ارتباطات ترامپ با سران کشورهای دیگر پرداخته، می‌گوید مجلس نمایندگان آمریکا علاوه بر ارتباط وی با رئیس‌جمهور اوکراین که به رسوایی «اوکراین گیت» معروف شد، باید روابط رئیس‌جمهور آمریکا با مقامات کشورهای دیگر را هم مورد بررسی قرار دهد.

به گفته بولتون، یکی از موارد قابل بررسی می‌تواند درخواست ترامپ از همتای چینی خود برای برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ باشد.

واشنگتن‌پست بر اساس بخش‌‌هایی از کتاب بولتون که می‌گوید به رؤیت این روزنامه رسیده، نوشت ترامپ در دیداری که سال گذشته با رئیس‌جمهور چین داشته از او خواسته برای پیروزی در انتخابات کمکش کند. ترامپ به «شی‌جین‌پینگ» گفته بود اقدام چین در خرید محصولات کشاورزی از کشاورزهای آمریکایی می‌تواند روی نتیجه انتخابات اثرگذار باشد.

طبق ادعای بولتون، ترامپ این اظهارات را در دیدار دوجانبه‌ای که ژوئن سال ۲۰۱۹ در حاشیه نشست گروه ۲۰ با رئیس‌جمهور چین داشته مطرح کرده است.

به نوشته هیل، کتاب بولتون، اولین سند درباره تفکر ترامپ در خصوص حمله به ونزوئلا نیست. در ژوئیه سال ۲۰۱۸ خبرگزاری آسوشیتد پرس گزارش داد ترامپ از دستیاران ارشد خود پرسیده بود چرا آمریکا نمی‌تواند به ونزوئلا که در بحران به سر می‌برد، حمله کند.

یک سال بعد رئیس‌جمهور آمریکا گفت که می‌خواهد ونزوئلا را در بخشی از تلاش برای کنار گذاشتن «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور این کشور از قدرت، محاصره کند. آمریکا از «خوان گوایدو» سردسته مخالفان ونزوئلا که خود را رئیس‌جمهور خوانده، حمایت می‌کند.

در این کتاب از تردید ترامپ برای حمایت از سردسته مخالفان دولت ونزوئلا نوشته شده، زیرا به گفته بولتون، ترامپ معتقد بود گوایدو در مقابل شخصیت سرسخت مادورو، فردی ضعیف است؛ اما سرانجام رئیس‌جمهور آمریکا به تشویق بولتون حاضر شد از گوایدو حمایت کند.

این مقام سابق همچنین در کتاب خود نوشته روسیه حمایت ترامپ از گوایدو را تضعیف کرد. به نوشته بولتون، در تماسی تلفنی، پوتین، گوایدو را شخصیتی مانند «هیلاری کلینتون» نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ۲۰۱۶ توصیف کرد که گرچه از حمایت واقعی برخوردار نیست، تصمیم گرفت خود را رئیس‌جمهور بخواند.

رسانه‌های آمریکا گفته‌اند کتاب بولتون حاوی افشاگری‌هایی تند علیه ترامپ است و هفته آینده (روز ۲۳ ژوئن) منتشر خواهد شد. ناشر این کتاب چند روز پیش گفته بود بولتون در کتابش نوشته انتخاب مجدد تنها دغدغه ترامپ بوده است.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه