ارسال به دیگران پرینت

علت پریود نشدن:

علت پریود نشدن و حامله نبودن چیست؟

اگر پریود نشده اید و حامله نیستید بخوانید.

علت پریود نشدن و حامله نبودن چیست؟

علت پریود نشدن و حامله نبودن این سوال یکی از دغدغه های کسانی است که پریودشان به تاخیر افتاده، رابطه نداشته اند و یا به هر دلیلی از باردار نبودنشان مطمئن هستند و علت این مشکل را نیز نمی دانند. در این مقاله قصد داریم در رابطه با علت پریود نشدن و حامله نبودن بیشتر صحبت کنیم.

برای بررسی علت پریود نشدن و حامله نبودن قباید بگوییم که ابتدا باید از باردار نبودنتان اطمینان حاصل کنید. چنانچه در این مورد شک دارید، می توانید از بی بی چک یا تست بارداری استفاده کنید.

تست بارداری احتمال بارداریتان را تخمین خواهد زد در شرایطی بعضی از خانم ها ممکن است نسبت به احتمال بارداری پس از روابط پر خطر و مشکوک خود، نگران باشند و پس از انجام راهکارهایی که در بالا توضیح دادیم، به این قطعیت برسند که باردار نیستند، اما اکنون این سوال پیش می آید که اگر دلیل تاخیر پریودی من بارداری نیست، چه دلایل دیگری می تواند وجود داشته باشد.

علت اصلی پریون نشدن

از جمله دلایل دیگر که باعث عقب افتادن پریودی می شود، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

استرس و پریود نشدن

خانمی که استرس دارد با توجه به این مسئله که ممکن است پس از چندین سیکل اقدام به بارداری با شکست مواجه شده باشید و نگران مشکل ناباروری در خود هستید یا در بعضی از خانم ها به دلایل مختلفی تمایل به بارداری وجود ندارد و ممکن است از ریسک بارداری های ناخواسته هراس داشته باشند، مسئله استرس، بسیار پر اهمیت است و همین استرس مازاد بر نگرانی های روزمره زندگی با تاثیر منفی بر سطح هورمونی بانوان، از علت پریود نشدن و حامله نبودن است.

علت اصلی پریود نشدن

سندروم تخمدان پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان و عقب افتادن قاعدگی

بانوانی که دچار سندروم تخمدان پلی کیستیک هستند، به علت بالا بودن سطح هورمون های آندروژنیک و کیست های متعدد در تخمدان ها، دچار نوسانات هورمونی می شوند و اغلب علاوه بر علائمی که تنبلی تخمدان در این اشخاص ایجاد می کند، به عقب افتادن قاعدگی یا تعویق سه الی چهار ماهه سیکل قاعدگی را بر خلاف باردار نبودنشان تجربه می کنند.

مشکلات تیروئیدی و پریودی

تیروئید به عنوان یکی از ارگان های مهم بدن در سوخت و ساز و ترشحات هورمونی بدن، نقش بسیار چشمگیری در منظم یا نامنظم بودن سیکل قاعدگی دارد. خانم هایی که به هایپرتیروئیدیسم یا هایپوتیروئیدیسم مبتلا هستند، بدون شک با وجود باردار نبودن, عقب افتادن پریودی را تجربه خواهند کرد.

سطح تسترون بالا در بدن و پریود نشدن

بانوانی که سطح هورمون های آندروژنیک مانند تستسترون بالایی دارند، علاوه بر نشانه های مردانه مانند وجود موهای زائد در ناحیه چانه و سینه، عقب افتادن قاعدگی را نیز بر خلاف باردار نبودنشان تجربه می کنند و از پاسخ های رایج علت پریود نشدن و حامله نبودن است و تا زمانی که سطح هورمونال در این خانم ها به تعادل نرسد و پروژسترون در زمان مناسب خود به اوج غلظت در بدن نرسد، آغاز پریودی یا همان خونریزی قاعدگی را تجربه نخواهند کرد.

علت پریود نشدن و حامله نبودن

کاهش و افزایش وزن شدید و ناگهانی و تغییر زمان پریودی

زمانیکه در رژیم لاغری ، کاهش وزن بیش از حد نرمال باشد و دریافت رژیم غذایی مناسب زیر نظر کارشناس تغذیه نباشد و به دنبال آن، ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن مانند گروه ب، ویتامین C، ویتامین D، ویتامین E، کلسیم، سلنیوم و زینک به اندازه کافی در دسترس بدن قرار نگیرد، علاوه بر مشکلات شدید پوست و مو و ناخن، عقب اقتادن قاعدگی بدون باردار بودن برای شخص اتفاق می افتد.

چاقی و لاغری مفرط

در خانم هایی که BMI زیر 18 دارند و به لاغری مفرط دچار هستند، به علت کاهش توده چربی در بدن این اشخاص و با توجه به این نکته که هورمون استروژن در بافت چربی خانم ها ذخیره و در بدن ترشح می شود، این افراد با کاهش سطح استروژن به دنبال کاهش وجود توده چربی در بدن مواجه اند و همین امر از پاسخ های علت پریود نشدن و حامله نبودن است.

عوامل دیگری مانند تغییرات آب و هوایی و موقعیت جغرافیایی، اندومتریوز، فعالیت های ورزشی شدید و …. می توانند در این امر موثر باشند که تمامی این مشکلات زمینه ای، نیازمند بررسی، پیگیری و درمان و یا گرفتن درمان تحت نظر پزشک متخصص است. برای کاهش نگرانی های خود و برطرف کردن توهم بارداری، اقدامات لازم را انجام دهید.

علت پریود نشدن در دختر مجرد

البته بین دختری که اصلا قاعدگی و پریودی را مشاهده نکرده و دختری که قاعدگی را به تأخیر انداخته تفاوت های زیادی وجود دارد و عوامل مختلفی در این تغییرات و اختلافات دخیل هستند.

اگر دختری تا شانزده سالگی پریودی را تجربه نکرد ، در اسرع وقت باید به پزشک مراجعه کند. سن شروع پریودی در دختران متفاوت است اما به طور میانگین بین 11 تا 15 سالگی هر دختری پریود شدن را تجربه می کند.

علت پریود نشدن در دختر مجرد

استرس و فشار روانی

فشار روانی شایع ترین دلیل به هم خوردن نظم قاعدگی است.

کورتیزول که هورمون تولید استرس است، تاثیری مستقیم بر میزان تولید هورمون های جنسی استروژن و پروژسترون در بدن دارد.

اگر میزان بالایی کورتیزول در جریان خونتان وجود داشته باشد، زمان و میزان قاعدگی شما تغییر خواهد کرد.

بنابراین در صورتی که با وجود اضطراب و مشکل روحی دچار برهم خوردن نظم قاعدگی شده اید، جای نگرانی وجود ندارد و سعی کنید از محیط هایی که باعث چنین فشارهای روانی می شود، دوری کنید.

عدم سوراخ شدن هایمن

به طور کلی ، خالق انسان در سیستم ارگانیک انسان همه جنبه ها را رعایت کرده است ، بنابراین ماده دارای هایمن در ابتدای واژن نیز سوراخی دارد که خون قاعدگی اضافی و آلوده از این سوراخ کوچک می ریزد. با این حال ، به ندرت دیده می شود که برخی از باکره ها دارای یک هایمن کامل بدون سوراخ هستند.

چنین شرایطی دفع انزال را در دوران قاعدگی غیرممکن می کند و در نتیجه خون آلوده در رحم باقی مانده و باعث عفونت می شود ، باعث ناراحتی و درد در قسمت تحتانی شکم در دختران باکره می شود. مسلم است که وقتی هایمن حفره لازم را نداشته باشد و خون قاعدگی تخلیه نشود ، امکان قاعدگی برای شخص وجود ندارد.

التهاب رحم و تخمدان ها

این نوع ناراحتی همچنین باعث ایجاد انواع چسبندگی و عوارض ارگانیک می شود و باعث اختلال در روند جنسی دختران جوان می شود. به طور کلی رحم کوچک و تخمدان ها ، به دلیل اثرات هورمونی و ارتباطی که دستگاه تناسلی زنان و دستگاه تناسلی با قسمت هورمونی دارند ، رحم ، لوله ها و تخمدان ها باید به ترتیب و زمان مشخص رشد و نمو رشد کنند.

اگر چنین عوارضی رخ دهد و رحم کوچک شود یا در سیستم رشد قسمتهای مختلف اندام تناسلی زن اختلالی ایجاد شود ، می توان با هورمون درمانی از بین برد.

شرایط نامساعد زندگی

طبق تحقیقات ، جنگ و استرس یکی از عواملی است که باعث بر هم خوردن سیستم قاعدگی برابر زنان می شود و زن به موقع متوجه نمی شود که این عمل مربوط به سیستم روانی و عصبی مرد است که در حال حاضر مورد بحث قرار نگرفته است. البته سو تغذیه ، فقر و محرومیت و سختی زندگی از دیگر عوامل موثر در قاعدگی زنان و پریود نشدن دختران است.

وضعیت عصبی

اختلالات روانشناختی ، اختلالات ، استرس و فشار روانی مداوم ، ناامیدی و غم ، هیجان بیش از حد و فشارهای شغلی نیز از عوامل موثر در عدم قاعدگی در زنان است.

بیماریها

بیماری های شدید مثل سرطان نیز از جمله مواردی است که باعث می شود قاعدگی پدیدار نشود.

حوادث و تصادفات

به خصوص در زنانی که در حوادث رانندگی دچار شده اند ، به دلیل اثرات عصبی و روانی سیکل قاعدگی شان به هم می ریزد.

عدم تغذیه مناسب

رژیم غذایی ، بی اشتهایی ، ضعف جسمی از دیگر عواملی است که می تواند علت پریود نشدن دختران باشد.

هر دختری باید این را در نظر داشته باشد که نیاز به تغذیه سالم در دوران نوجوانی و جوانی دارد.

سندروم تخمدان پلی کیستیک

احتمال دارد که دختران مجرد نیز مبتلا به بیماری تخمدان پلی کیستیک شوند. این مورد همراه با مشکلات دیگری مانند چاقی، جوش، آکنه، موی زائد و بر هم خوردن تعادل هورمون ها، باعث اختلال در چرخه قاعدگی خواهد شد.

عوامل هورمونی

این نوع عوامل یکی از رایج ترین دلایل عدم توانایی مشاهده قاعدگی در زنان است. اگر اختلالی در سیستم هورمونی وجود داشته باشد که باید زمینه را برای پیشرفت سیستم اندام زنان فراهم کند ، یا اگر مشکلی در خود هورمون وجود داشته باشد که باعث قاعدگی می شود ، یا اگر اختلال در سیستم ترشح هورمون وجود داشته باشد ، دلیل خاتمه یک دوره قاعدگی را فراهم می کند.

ترشحات واژن

ترشحات پدیده ای است که اکثر زنان با آن دست و پنجه نرم می کنند و دائماً چنین مشکلی را مشاهده می کنند. اما این واقعیت که به عنوان نشانه ای از بیماری شناخته نشده است ، به نوبه خود باعث ناراحتی زنان می شود. با این حال ، باید پذیرفت که علی رغم ناراحتی زنان ، وجود چنین پدیده ای و احتمال ترشح طبیعی واژن زمینه را برای یک سیستم تولید مثل سالم زنان فراهم می کند و نیازی به نسخه یا درمان نیست.

با این حال ، هنگامی که ترشح افزایش می یابد یا رنگ و بو تغییر می کند ، باید به ترشح شک کرد ، زیرا التهاب منطقه ای در سیستم تشریحی زنان ، تجمع برخی از آلاینده ها ، غدد و سرطان ممکن است ترشح را افزایش دهد. علاوه بر این ، التهاب واژن یکی دیگر از دلایل انزال بیش از حد است.

با توجه به اهمیت این موضوع ، شناخت عوامل افزایش ترشح یا دلایل آنها ضروری است. نکته خوب این است که اگر ترشحات زیادی را مشاهده کردید که غیرمعمول به نظر می رسند ، باید به پزشک مراجعه کنید و البته فقط یک معاینه برای اطمینان از عدم وجود بیماری کافی نیست. در چنین مواردی با نبود بیماری خود راحت می شوید و از طرف دیگر سلامتی خود را تضمین می کنید.

اگر تا 16 سالگی قاعدگی نداشته باشید ، پزشک شما ممکن است معاینه لگن را برای بررسی مشکلات دستگاه تناسلی شما انجام دهد. مرحله بعدی ممکن است انجام آزمایش خون برای بررسی وضعیت هورمون ها باشد ، مانند آزمایش عملکرد تیروئید یا سطح پرولاکتین.

البته بهتر است که نگذارید به این سن برسید و سپس به پزشک مراجعه کنید بلکه در همان ابتدای بلوغ اگر احساس کردید که مشکلاتی در پریود شدن دارید ، بدون هیچ خجالت و اضطرابی به پزشک مراجعه کنید و این را بدانید که این مشکل را تنها شما نیستید که تجربه می کنید.

عقب افتادن پریود و ترشحات سفید در دختر مجرد

به طور کلی ترشحات واژن در خانم ها امری معمول است . ترشحات سفید واژن از یک یا دو سال قبل از اولین عادت ماهانه شروع می شوند و زمانی که به زمان اولین پریود شدن نزدیک تر می شوید غلیظ تر می شود که امری عادی است.

اگر ترشحات سفید واژن با بوی تند و یا نامطبوع همراه باشد و یا رنگی متمایل به سبز رنگ پیدا کند و یا در زمان این ترشحات احساس درد در ناحیه واژن داشته باشید ، باید به پزشک مراجعه کنید تا این علائم بررسی شود.

درمان خانگی پریود نشدن

برای درمان خانگی قاعدگی نامنظم (درمان پریود نامنظم) و پریود نشدن راه‌های مختلفی وجود دارد که در اینجا ما به شرح برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

آب هویج: آب هویج علاوه بر اینکه یک نوشیدنی سرشار از آهن می‌باشد، یک درمان خانگی ساده برای پریود نشدن و تنظیم دوره‌های نامنظم قاعدگی نیز می‌باشد. همچنین خود هویج خام نیز عملکرد هورمونی مناسب را افزایش می‌دهد. یک لیوان آب هویج را به طور منظم به مدت سه ماه بنوشید تا متوجه تاثیرات آن شوید.

زعفران: یکی از روش‌های متداول برای زود پریود شدن مصرف زعفران است. برای این کار می‌توانید پنج گرم زعفران را پس از کوبیدن، در یک لیتر آب جوش دم کنید و هر روز صبح، ظهر و شب و هر بار یک استکان از آن را بخورید.

نعناع: ترکیبی از نعناع خشک و عسل به عنوان یک درمان بسیار مناسب برای دوره‌های نامنظم قاعدگی می‌باشد. همچنین این ترکیب گرفتگی عضلانی ناشی از قاعدگی را تسکین می‌دهد. به این منظور یک قاشق چای‌خوری پودر نعنای خشک را با یک قاشق چای‌خوری عسل مخلوط نموده و مصرف نمایید. برای گرفتن نتیجه بهتر به مدت چند هفته، روزی سه بار از این ترکیب استفاده کنید.

رازیانه: ارتباط رازیانه و قاعدگی برای رفع مشکلات زنان بسیار زیاد است. رازیانه یکی از گیاهان بسیار موثر برای باز شدن قاعدگی و تنظیم شدن آن است و به علت دارا بودن خواص ضد اسپاسم عضلانی، گرفتگی‌ها و دردهای مرتبط با سندرم پیش از قاعدگی را تسکین می‌دهد. برای این کار پانزده گرم تخم رازیانه را در یک لیتر آب جوش دم کنید و با هر وعده غذا، روزانه یک استکان آب آن را بنوشید.

زردچوبه: طبع گرم زردچوبه منجر شده که از آن در تنظیم قاعدگی و حفظ تعادل هورمونی استفاده گردد. خاصیت ازدیاد قاعدگی آن به تحریک جریان قاعدگی کمک می‌کند. علاوه بر این، خواص ضد اسپاسم و ضد التهابی آن به تسکین درد قاعدگی کمک شایانی می‌نماید. به مدت چند هفته (تا زمان بهبودی)، هر روز یک چهارم قاشق چای‌خوری زردچوبه را با شیر یا عسل مصرف نمایید.

زنجبیل: زنجبیل در درمان پریود نشدن و تنظیم چرخه قاعدگی و همچنین تسکین درد قاعدگی بسیار سودمند می‌باشد. همچنین در مواقعی که پریودها کوتاه است یا با تاخیر همراه می‌باشد. زنجبیل با القای قاعدگی منجر به رفع این مشکل می‌شود. به این منظور نصف قاشق چای‌خوری زنجبیل تازه را در یک فنجان آب به مدت پنج تا هفت دقیقه بجوشانید سپس کمی شکر به آن اضافه کنید و روزی سه مرتبه بعد از غذا آن را بنوشید. این کار را به مدت یک ماه یا بیشتر ادامه دهید.

 

منبع : افکارنیوز
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه