ارسال به دیگران پرینت

مهار کرونا | ناآرامی‌ها در لبنان در اعتراض به محدودیت‌ها برای مهار کرونا

در سومین شب از اعتراض‌ها در شهر طرابلس لبنان و در پی درگیری معترضان با پلیس ضد شورش یک مرد جان خود را از دست داد.

 مهار کرونا  |  ناآرامی‌ها در لبنان در اعتراض به محدودیت‌ها برای مهار کرونا

این ناآرامی‌ها در اعتراض به محدودیت‌های اعمال شده برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و شرایط بد اقتصادی رخ داده است.

عمر طیبه ۲۹ ساله در میان ۲۲۰ زخمی شده در ناآرامی‌ها بود. برادرش گفت که او مورد اصابت گلوله قرار گرفته است.

شاهدان و رسانه‌های محلی گزارش دادند که پلیس به طور مستقیم به سمت معترضان شلیک کرده.

منع رفت و آمد شبانه روزی که این ماه برای جلوگیری از افزایش موارد کرونا وضع شد، بحران اقتصادی لبنان را بدتر کرده است.

مردم از خروج از خانه منع شده‌اند، مگر اینکه از کارکنان خدمات و سرویس‌های ضروری و اساسی باشند و برای غذا باید به خدمات تحویل سوپرمارکت‌ها تکیه کنند.

در کشوری که یک سوم نیروی کار بیکار است و بخش عمده‌ای از نیروی کار به بخش‌های غیر رسمی متکی هستند، بسیاری بدون درآمد مانده‌اند.

دولت برخی از کمک‌های مالی را به ۲۳۰ هزار خانواده ارائه می‌دهد، اما نیمی از جمعیت ۶ میلیون نفری در زیر خط فقر زندگی می‌کنند و تقریباً یک چهارم آنها در فقر شدید بسر می‌برند.

محمد عزالدین، ۲۰ ساله در اعتراض روز چهارشنبه در طرابلس، دومین شهر بزرگ لبنان، به خبرگزاری فرانسه گفت: "ما برای درخواست غذا اینجا هستیم. مردم گرسنه هستند. وقت آن است که مردم به خیابان‌ها بیایند."

خبرگزاری ملی "ان ان ای" لبنان، گزارش داد که تظاهر کنندگان قصد داشتند به داخل ساختمان شهرداری نفوذ کرده و بمب بنزینی و سنگ به سمت پلیس ضد شورش در بیرون پرتاب کنند. در این گزارش آمده است که پلیس از آب‌پاش و گاز اشک آور برای پراکنده کردن آنها استفاده کرد.

این خبرگزاری درمورد اینکه آیا ماموران پلیس اقدام به شلیک گلوله کردند یا نه چیزی نگفت.اما شاهدان گفته‌اند که صدای شلیک گلوله را شنیده‌اند و تصاویر ویدئویی هم جرقه‎هایی را نشان می‌دهد که به زمین برخورد می‌کند که احتمالا مربوط به شلیک گلوله باشد.

لبنان

این سومین شب متوالی اعتراضات در دومین شهر بزرگ لبنان بود.

نیروهای امنیت داخلی گفتند که نارنجک دستی به سمت پلیس پرتاب شده و حداقل ۹ نفر زخمی شده‌اند.

به گزارش "ان ان ای"، در مجموع ۲۲۶ نفر زخمی شدند و بعداً مردی از منطقه باب‌الطبانه بر اثر جراحات در بیمارستان درگذشت.

صلیب سرخ لبنان گفت که ۶۷ نفر را در محل معالجه کرده و ۳۵ نفر دیگر را برای مداوا به بیمارستان منتقل کرده است.

احمد، برادر عمر طیبه گفت که اصابت گلوله به او در حالی صورت گرفت که او در تظاهرات شرکت نداشت.

او به خبرگزاری فرانسه گفت: "برادرم در طرابلس مشغول تماشای اعتراضات بود. او بعد از مجروح شدن به بیمارستان منتقل شد و امروز صبح درگذشت."

لبنان

ساکنان طرابلس به مدت سه شب در خیابان‌ها جمع شده‌اند و نسبت به اعمال محدودیت‌های سراسری که از ۱۴ ژانویه آغاز شد و اخیراً تا ۸ فوریه تمدید شد، اعتراض کرده‌اند.

دولت امیدوار بود که با اعمال محدودیت‌های شدید مانع از پر شدن بیمارستان‌ها و فشار بر سیستم شکننده بهداشت و درمان این کشور شود. با این حال، اکنون بیمارستان‌ها گزارش داده‌اند که واحد مراقبت‌های ویژه آنها با ظرفیت ۹۴٪ کار می کنند و تجهیزات و داروهای اساسی نیز بسیار کم است.

آزمایش کرونای بیش از ۲۸۹ هزار نفر در لبنان مثبت بوده و از زمان شروع شیوع این بیماری همه گیر ۲۵۵۳ نفر در لبنان جان خود را از دست داده‌اند. اما براساس اطلاعات جمع آوری شده توسط دانشگاه جانز هاپکینز از این تعداد، ۱۱۶ هزار مورد مثبت کرونا و ۱۱۴۴ مورد مرگ در ماه گذشته گزارش شده است.

لبنان برای مقابله با کرونا دو هفته قرنطینه اعلام کرد

'شورش نان' در بیروت از ترس قطع یارانه کالاهای اساسی

مقامات بهداشتی تصمیم دولت در تعدیل محدودیت‌ها در دوره کریسمس و در آستانه سال نو میلادی را عامل افزایش موارد کرونا و مرگ‌های ناشی از آن می‌دانند ، زیرا به بارها و کلوپ‌های شبانه اجازه داده شد برای اولین بار پس از ماه‌ها دوباره باز شوند.

همه‌گیری کرونا، بحران اقتصادی لبنان را تشدید کرده است و برآوردها حاکی از کاهش ۱۹ درصدی تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۰ ، تورم سه رقمی، ورشکستگی صاحبان مشاغل و از دست رفتن مشاغل بوده است.

تخمین زده می‌شود که انفجار بزرگ در بندر بیروت در ماه اوت، که منجر به کشته شدن بیش از ۲۰۰ نفر شد، ۴ میلیارد و ششصد میلیون دلار (۳ میلیارد و چهارصد میلیون پوند) خسارت به ساختمان‌ها و زیرساخت‌های این کشور وارد کرده است.

منابع مالی و خدمات عمومی لبنان نیز با هجوم ۸۶۰ هزار پناهنده از کشور همسایه، سوریه به شدت تحت فشار قرار گرفته است. این پناهندگان اکنون یک چهارم جمعیت لبنان را تشکیل می‌دهند.

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه