ارسال به دیگران پرینت

واکسن | جهش‌های جدید کرونا در دانمارک برای واکسن‌هاخطرساز شد

محققان در دانمارک نسخه های جهش یافته ویروس کرونا را رصد کرده اند که احتمالا کارآمدی واکسن های بالقوه را تحت تاثیر قرار می دهد. کرونا ویروس جدید در ۲۰۷ مزرعه دانمارکی کشف شده و در برخی موارد با نسخه جهش یافته که می‌تواند انسان را مجدد آلوده کند. مگنوس هونیکا، وزیر بهداشت دانمارک گفت: مطالعات نشان داده است که جهش‌ها ممکن است بر نامزدهای فعلی واکسن کووید ۱۹ تأثیر منفی بگذارد.


واکسن | جهش‌های جدید کرونا در دانمارک برای واکسن‌هاخطرساز شد

محققان در دانمارک نسخه های جهش یافته ویروس کرونا را رصد کرده اند که احتمالا کارآمدی واکسن های بالقوه را تحت تاثیر قرار می دهد.

 از زمان ظهور کرون ویروس جدید در ژانویه سال جاری میلادی محققان از نزدیک هرگونه نشانه‌ای از جهش آن را رصد می‌کردند زیرا ویروسی که از لحاظ ژنتیکی تثبیت شده است، یک هدف ثابت برای توسعه واکسن کووید۱۹ به شمار می‌رود.

تاکنون نسخه‌هایی از این ویروس کشف شده‌اند، اما در کل کد ژنتیک آنها تقریبا ثابت بوده است و همین امر امید کارشناسان برای تولید واکسنی که بتواند پاندمی را کنترل کند، افزایش داده است. اما اخباری که به تازگی از دانمارک منتشر شده تمام این روند را تهدید می‌کند.

در مزرعه‌های مینک واقع در مناطق زیلند (Zealand) و جاتلند شمالی(North Jutland)، این ویروس به شدت شیوع یافته و از انسان به حیوانات مزرعه‌ها و دوباره به مزرعه داران و ساکنان منطقه منتقل شده است.

سازمان بهداشت جهانی در زمان بحبوحه شیوع ویروس کرونا گفته بود، «کرونا ویروس در وهله اول از طریق انتقال انسان به انسان منتشر می‌شود، اما شواهدی از انتقال در رابط انسان به حیوان نیز وجود دارد».

اکنون کارشناسان کشف کرده‌اند ویروس حین انتقال دچار جهش ژنتیکی قابل توجهی شده است. آنها تاکنون ۵ خوشه از تغییرات در کد ژنتیک آن را یافته‌اند. برخی از این تغییرات روی پروتئین اسپایک ویروس کرونا تاثیرگذار هستند. ویروس با استفاده از این پروتئین به سلول‌های بدن انسان نفوذ می‌کند.

کرونا ویروس جدید در ۲۰۷ مزرعه دانمارکی کشف شده و در برخی موارد با نسخه جهش یافته که می‌تواند انسان را مجدد آلوده کند.

مگنوس هونیکا، وزیر بهداشت دانمارک گفت: مطالعات نشان داده است که جهش‌ها ممکن است بر نامزدهای فعلی واکسن کووید ۱۹ تأثیر منفی بگذارد.

ما متوجه نشانه‌هایی شدیم که جهش‌های خاص این ویروس واکنش نسبت به آنتی بادی ها را کاهش داده‌اند و همین امر احتمالا روی کارآمدی واکسن‌های بالقوه تاثیر می‌گذارد.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه