ارسال به دیگران پرینت

هنیه اعلام کرد |

حماس بر پیشنهاد ۱۵ میلیارد دلاری در ازای پایان مقاومت دست رد زد

رئیس دفتر سیاسی حماس در گفتگویی با روزنامه لوسیل قطر، از رد پیشنهادی ۱۵ میلیار دلاری که دو ماه پیش در چهارچوب طرح «معامله قرن»، به این جنبش داده شده بود، خبر داد.

حماس بر پیشنهاد ۱۵ میلیارد دلاری در ازای پایان مقاومت دست رد زد

اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در گفتگویی با روزنامه لوسیل قطر، از رد پیشنهادی ۱۵ میلیار دلاری که دو ماه پیش در چهارچوب طرح «معامله قرن»، به این جنبش داده شده بود، خبر داد.

اسماعیل هنیه گفت: کسانی که این پیشنهاد را طرح کرده بودند، در مقابل پذیرفتن آن خواهان خلع سلاح مقاومت و ادغام آن در نیروهای پلیس، اداره نوار غزه به شکل مستقل، پایان دادن به مقاومت و دست‌کشیدن از قدس بودند. گروه‌هایی دو ماه پیش به دیدار ما آمدند و ما می‌دانیم که آنان از طرف قدرت‌های بزرگ آمده بودند، طرح‌های جدیدی را در نوار غزه به ارزش ۱۵ میلیارد دلار به ما پیشنهاد دادند. بر اساس این پیشنهاد؛ فرودگاه، بندر، و پروژه‌های اقتصادی دیگری در نوار غزه ایجاد می‌شد، این پشنهاد از طریق واسطه‌ها به ما منتقل شد. به آنها گفتیم، این صحبت بسیار خوبی است، به عنوان یک خواسته فلسطینی، ما حقیقتاً به دنبال این هستیم که دارای بندر، فرودگاه، پروژه‌های عمرانی و پایان محاصره غزه باشیم، اما در مقابل چه می‌خواهید؟ آنها در مقابل خواهان منحل کردن شاخه‌های نظامی مقاومت و ادغام آن با نیروهای پلیس هستند، به طوری که سلاح ما به ویژه سلاح سنگین و موشک‌هایی که تل آویو و بعد از آن را مورد اصابت قرار می‌دهد را از دست بدهیم. آنها همچنین مطرح کردند که نوار غزه به طور مستقل با تشکیلات خودش در غزه اداره شود.

وی افزود: آنها خواستار پایان دادن به مقاومت و بی طرفی نوار غزه و عدم حمایت از جنبش ملی فلسطین هستند. آنها پس از پایان دادن به جبهه نوار غزه به عنوان یک جبهه نظامی، به سراغ کرانه باختری خواهند رفت. طبیعتاً ما چنین طرحی را قاطعانه رد کردیم.

هنیه تاکید کرد: حماس با این پیشنهاد به شدت مخالفت کرد. امکان ندارد که ما از فلسطین، مقاومت، قدس، ملتمان در کرانه باختری و حق بازگشت آوارگان به فلسطین چشم پوشی کنیم. ما خواهان شکستن محاصره غزه هستیم. ما خواهان پروژه‌هایی در غزه هستیم اما نه در برابر از دست دادن اصول سیاسی یا خلع سلاح، بلکه بر اساس اصلی که فلسطین از بحر تا نهر است و نیز حق بازگشت و آزادی سایران و تشکیل کشور مستقل فلسطینی به پایتختی قدس.

رئیس دفتر سیاسی حماس درباره روابط با عربستان هم از بحرانی بودن روابط این جنبش با ریاض خبر داد و گفت: متأسفانه برخی در کشورهای حوزه خلیج فارس سیاست خود را در قبال حماس طی دو یا سه سال گذشته تغییر داده اند و این تغییر تبعات منفی در سطح رسانه‌ای که در برخی موارد تا حد ترویست نامیدن حماس و مقاومت پیش رفته، داشته است یا منجر به بازداشت شماری از جوانان فلسطینی شده است کما اینکه در عربستان رخ داد. ۶۰ فلسطینی که در رأس آنها محمد الخضری قرار دارد، در بند سعودی آنهم بدون هیچ اتهامی قرار دارند. ما پیام به مقامات سعودی ارسال می‌کنیم اما جوابی دریافت نمی‌کنیم. ما با سازمان ملل گفتگو کرده ایم و به میانجی‌های بین المللی برای آزادی آنها روی آورده ایم.

منبع : مهر
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه